České dráhy přepravily za první pololetí o téměř 2 miliony cestujících více než loni

Tržby z osobní přepravy vzrostly meziročně o více než 36 mil. Kč

Celkem 91,77 milionů platících cestujících přepravily České dráhy za prvních šest měsíců letošního roku. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 1,94 milionů – procentuálně o 2,2 % cestujících více. Při započtení bezplatných přeprav a přeprav za paušální úhradu přesáhl počet přepravených cestujících sto milionů a dosáhl hodnoty 100,85 milionů přepravených osob. Nárůst v případě tohoto ukazatele činil 2,8 %. Loni přitom České dráhy za stejné období přepravily 89,83 milionů platících cestujících respektive 98,08 milionů při započtení bezplatných přeprav a přeprav za paušální úhradu.

Vedle počtu přepravených osob rostly také tržby z osobní přepravy. Ty za prvních šest měsíců letošního roku činily 2, 380 miliardy Kč, což je oproti loňskému roku nárůst o 36,42 mil. Kč – tedy o 1,6 %.

Podobně pozitivní vývoj a ještě vyšší růstové ukazatele zaznamenala i nákladní doprava realizovaná pod značkou ČD Cargo – a to přes stále existující nerovné podmínky mezi silniční a železniční nákladní dopravou (pololetní výsledky budou prezentovány zvlášť).

Silný nárůst tržeb pokračoval i v měsíci červenci, a to především v návaznosti na zavedení nového silničního zákona aplikující tzv. bodový systém a nabídku služeb ČD, kdy řada cestujících, kteří před tím využívali k cestám především osobní automobil, začala dávat na dálkových spojích přednost spojům Českých drah. V některých klíčových stanicích ČD (s vysokým objemem prodeje dokladů do vzdálenějších destinací) tak tržby během července začaly růst meziročně až 25% tempem.

Za prvních šest měsíců letošního roku vzrostl také přepravní výkon, který činil celkem 3,48 miliardy oskm. Oproti loňskému roku tak tento ukazatel vzrostl o 6,7 %.

Vedle přepravních ukazatelů v osobní dopravě očekává společnost letos další pokračování pozitivního vývoje hospodaření, které by v letošním roce měl charakterizovat vyrovnaný provozní hospodářský výsledek. Snižuje se dále celkový počet zaměstnanců, který aktuálně činí přibližně 58 tisíc. Naopak výrazně roste produktivita práce na zaměstnance – během posledních tří let přibližně o 20 %. České dráhy tak zaznamenávají první výsledky hloubkových změn, kterými společnost prochází a jejichž dynamika se výrazně zvýšila po nástupu managementu v čele s Josefem Bazalou loni v květnu.

Vývoj ukazatelů v osobní přepravě ovlivňují následující skutečnosti:

  • Navýšení celkového objemu smluvní částky ze strany krajů na objednání regionální dopravní obslužnosti – meziročně o 67 mil. Kč.
  • Nabídka lepších služeb pro cestující:
    • zavedení nových produktů provozovaných na vlastní tzv. podnikatelské riziko. Zde patří například spoje SC Pendolino, které pomohly k získání zcela nových cestujících pro železnici (nejbonitnější cílová skupina, kterou dříve ČD vůbec nemohly oslovit).
    • Další nové služby a koncepty pro cestující: internetový prodej, in-karta, koncept ČD Bike (služby v oblasti cykloturistiky) včetně otevření několika dalších půjčoven kol – služby, které pomáhají oslovovat nové zákazníky.
    • Zvyšování rychlosti vlaků ČD – výrazné zrychlení spojení například na trase Praha – Ostrava (o 59 minut), Ústí nad Labem – Cheb (o 30 minut) a další – na řadě relací se vlak stal nejrychlejší a nejpohodlnějším způsobem cestování.
  • Investice do nových vozidel a nasazování nových vozidel do provozu. ČD letos uvedly do provozu již celkem 5 jednotek Regionova, dokončena byla modernizace rychlíkových motorových vozů 854, pokračující dodávky příměstských jednotek řady 471 CityElefant a do provozu uvedou další vozy Siemens pro dálkové spoje a rychlost až 200 km/hod.
  • Pokračují investice do modernizace nádraží – plán do roku 2010 modernizovat všechna nádraží v městech nad 20 tisíc obyvatel. V letošním roce byla otevřena revitalizovná nádraží například v Táboře, Prostějově, Ostrava Svinov; připravuje se Zábřeh na Moravě a další.
  • Vítězství ve všech letošních výběrových řízeních pořádaných na zajištění dopravní obslužnosti – 2× Karlovarský kraj, 2× ministerstvo dopravy; v dalších případech bylo výběrové řízení z iniciativy vyhlašovatele zrušeno – dopravcem i nadále zůstávají ČD.

Změny přinášející pozitivní vývoj ukazatelů ČD budou pokračovat i ve druhém pololetí. Do konce roku nasadí ČD do Provozu dalších cca 40 nových vozidel a počítají s dalším rozšiřováním služeb, jako je například internetový prodej, služby v oblasti cykloturistiky, speciální produkty pro specifické cílové skupiny, apod.