České dráhy posilují svou aktivní roli při utváření průmyslové zóny Ostrava - Hrabová

Z iniciativy Josefa Bazaly, předsedy představenstva a generálního ředitele akciové společnosti České dráhy, se dnes v Ostravě na hlavním nádraží uskutečnilo mnohostranné jednání týkající se průmyslové zóny Ostrava - Hrabová a jejího propojení s kapacitami železniční dopravy.

Průmyslová zóna Ostrava – Hrabová vzniká mimo jiné jako subdodavatelská základna, kde bude do budoucna probíhat výroba komponentů především pro jihokorejské automobilky Kia a Hyundai, které budují své výrobní závody ve slovenské Žilině a v Nošovicích na Frýdeckomístecku.

Jednání se vedle zástupců managementu Českých drah zúčastnili také čelní představitelé Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), Moravskoslezského kraje, Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, zástupci korejské strany, senátoři a poslanci zvolení za příslušné obvody.

„České dráhy hodlají posílit svou roli vedoucí k propojení vznikající průmyslové zóny v Hrabové s efektivní železniční dopravou. Proto České dráhy dnes během setkání podaly přihlášku do Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje a proto také iniciovaly toto setkání jehož cílem bylo jediné – nastartovat celý proces tak, aby na jeho konci byla jasná garance propojení železniční dopravy s aktivitami v průmyslové zóně Hrabová “, uvedl Josef Bazala, generální ředitel ČD v návaznosti na dnešní setkání.

Napojení vznikající průmyslové zóny na železniční dopravu a celkově na projekty jihokorejských společností v Žilině a v Nošovicích přitom umožní využívat následujících dopravních možností železnice a Českých drah:

  • Železniční přeprava komponentů z průmyslové zóny v Hrabové do výrobních závodů Kia a Hyundai v Žilině a Nošovicích. Taková přeprava je přitom kapacitně, podnikatelsky i ekologicky výhodnější než například silniční doprava.
  • Přeprava vyrobených automobilů ze závodů Hyundai a Kia k zákazníkům. Podobným příkladem může být kolínská automobilka TPCA, která původně neměla železniční vlečku ani v projektu; ta byla vystavěna následně a podnik dnes naprostou většinu produkce přepravuje k zákazníkům po železnici.
  • Nabídka produktů osobní dopravy: cestujícím nabízí ČD denně kompletní portfolio přepravních služeb Českých drah – až 6 párů spojů SC Pendolino, 9 párů spojů kategorie EC, IC a Ex a širokou nabídku spojení vlaky dalších kategorií. Z Ostravy Svinova lze vlaky ČD – vedle míst na území ČR cestovat například do Polska, na Slovensko, do Rakouska či Ruské Federace. Spojení s Prahou je k dispozici takřka každou hodinu a vlaky SC Pendolino trvá 3 hodiny 22 minut. Klíčovou roli v Moravskoslezském kraji hraje také regionální doprava Českých drah. V rámci systému MS Takt České dráhy nabízí spojení regionálními vlaky ČD v 1–2 hodinovém taktu s významnými centry Moravskoslezského kraje (Ostrava, Bohumín, Opava, Český Těšín, Havířov, apod.). Od letošního prosince bude zahájen provoz vlaků v elektrické trakci také mezi Ostravou Svinovem a Opavou Východ. České dráhy na trať nasadí nové moderní dvoupodlažní jednotky řady 471.

Dnešní jednání potvrdilo zájem všech zúčastněných stran zaměřit se na napojení vznikající průmyslové zóny v Ostravě Hrabové na železniční dopravu jako na jednu z priorit otevírající zdejším podnikatelským aktivitám další možnosti pro podnikatelský rozvoj.

Aleš Ondrůj
Tiskový mluvčí Českých drah, a. s.