České dráhy nabídnou zcela novou kvalitu cestování mezi Prahou a Ostravou – vlaky SC Pendolino

Od 11. prosince 2005 nabídnou ČD nejrychlejší spojení obou metropolí provozované vlaky pendolino s kvalitou cestování odpovídající letecké dopravě za dostupnou cenu.

Se zcela novým typem široce dostupného kvalitního spojení Prahy s Ostravou přijdou České dráhy počínaje platností nového jízdního řádu – 11. prosince 2005. Cestujícím na této frekventované trase nabídnou jako zákaznický produkt 6× denně spojení vlaky SuperCity Pendolino (SC Pendolino). Ty přinesou velmi podobnou kvalitu služeb i celkové pojetí cestování srovnatelné se západoevropskými vlaky TGV, Thalys či Eurostar. Současně budou vlaky SC Pendolino znamenat nejrychlejší nabídku spojení jak Ostravy s Prahou tak i například mezi Olomoucí a Prahou či Olomoucí a Ostravou.

Zahájením provozu vlaků SC Pendolino přicházejí poprvé ve své novodobé historii České dráhy s takto komplexně pojatou a zákaznicky orientovanou nabídkou v oblasti železniční osobní přepravy vyznačující se jednoznačným produktovým přístupem a mnoha novinkami.

Klíčová fakta charakterizující produkt SC Pendolino:

  • Realizace detailního zákaznického průzkumu před přípravou produktu SC Pendolino.
  • Nabídka nejrychlejšího spojení Prahy s Ostravou – zahrnující komplexní model zákaznických služeb.
  • Speciální tarif nabízející vysokou přidanou hodnotu a kvalitní spojení za atraktivní cenu – včetně řady slevových modelů.
  • Zajištění provozu výhradně jednotkami řady 680 – rychlovlaky pendolino Českých drah.
  • Provázání cestování vlakem s dalšími druhy dopravy – včetně návazného spojení na letiště Praha – Ruzyně.

Neděle 11. prosince 2005 se stane klíčovým mezníkem v historii Českých drah, a.s. Do pravidelného provozu s cestujícími poprvé vyjedou rychlovlaky pendolino (podléhá úspěšnému dokončení schvalovacího procesu) – navíc na trase Praha – Ostrava jako zcela nový produkt pod zákaznickou značkou SC Pendolino nabízející cestujícím vysokou kvalitu spojení obou měst. Nabídka spojení pod značkou SC Pendolino bude přitom poskytována výhradně mezi Ostravou a Prahou – a to celkem 6× denně (během víkendů 5× denně) s možností nástupu a výstupu ve stanicích: Praha – Holešovice, Pardubice hlavní nádraží, Olomouc hlavní nádraží, Ostrava – Svinov a Ostrava hlavní nádraží. Délka spojení Prahy s Ostravou bude podle připravovaného jízdního řádu činit bezkonkurenční 3 hodiny 22 minut.

Nová kvalita služeb pod značkou SC Pendolino

Cestující, kteří využijí spojení vlaky SC Pendolino, získají vysoký standard následujících komplexních služeb:

Služby při odbavení

  • Možnost nákupu cestovního dokladu přes internet (v přípravě, půjde o první možnost nákupu jízdenky přes internet u ČD)
  • Možnost přednostního odbavení u tzv. rychlých pokladen SC Pendolino v rámci ČD Center
  • Speciální čekárny pro cestující první třídy (Ostrava, Olomouc, Praha – Holešovice)
  • Nabídka parkovacího místa pro osobní automobily na nádraží (Ostrava, Olomouc)

Služby na palubě vlaku

  • První vlak dálkové přepravy ČD, který bude veden jako plně nekuřácký. Současně se jedná o první nekuřácký spoj v rámci nových členských zemí EU.
  • Palubní personál poskytující široké asistenční služby – včetně osobní asistence při nástupu do vlaku (cestujícím 1. třídy)
  • Denní tisk a občerstvení v ceně jízdenky první třídy, široká nabídka občerstvení z minibaru s rozvozem po vlaku; nabídka občerstvení v tzv. bistrovoze
  • Místa pro spoluobčany na invalidním vozíku
  • Přeprava jízdních kol a kočárků
  • Klimatizace, přípojky elektrického proudu – umožňující například práci na notebooku v průběhu cesty (1. třída)
  • Rozšířený Informační servis v češtině, angličtině, francouzštině a němčině
  • Garance jízdní doby – s kompenzací v případě zpoždění vlaku
  • Další doplňkové služby: informační materiály ČD, prodej jízdních dokladu na MHD v destinacích vlaků SC Pendolino

Přeprava vlaky SC Pendolino jako produkt s komplexní nabídkou služeb se bude řídit speciální cenovou nabídkou; součástí jízdenky bude také rezervace místa. Vlaky budou tudíž obsazovány do výše kapacity míst k sezení.

SC Pendolino – nejrychlejší spojení Prahy s Ostravou

Provoz vlaků SC Pendolino mezi Prahou a Ostravou bude znamenat nejrychlejší variantu spojení mezi oběma městy. Vlaky budou z Prahy Holešovic odjíždět v přibližně dvouhodinovém taktu v 5.56, 7.56, 9.56, 13.56, 15.56 a 18.26 hodin; z Ostravy hlavního nádraží pak ve 4.00, 5.45, 9.45, 11.45, 13.45 a v 17.45 hodin. Kromě těchto stanic vlaky jednotně zastaví ve stanicích Pardubice hl. n., Olomouc hl. n., a Ostrava Svinov.

Celková jízdní doba mezi Prahou a Ostravou bude činit 3 hodiny 22 minut – což představuje absolutně nejrychlejší variantu pozemního spojení obou měst. Při započtení transferových časů a časů nezbytných na odbavení na letištích v Ostravě a v Praze se jedná o přibližně stejnou dobu, kterou cestující potřebuje pro absolvování stejné trasy spojem letecké dopravy.

Obdobně bezkonkurenčně rychlé spojení získá také Olomouc, kde celková jízdní doba SC Pendolino vlaků na trase Olomouc – Praha bude činit 2 hodiny 29 minut; trasu Olomouc – Ostrava pak vlaky SC Pendolino zvládnou za méně než hodinu.

Novinkou po zavedení vlaků SC Pendolino bude existence brzkého ranního spojení Prahy s Olomoucí a Ostravou. První ranní vlak SC Pendolino odjíždějící z Prahy Holešovic v 5.56 bude do Olomouce přijíždět v 8.19; do stanic Ostrava Svinov a Ostrava hlavní nádraží pak v 9.18 respektive v 9.25. To umožní realizaci jednodenních služebních cest do Ostravy vlakem při využití maximálního pohodlí a efektivity vynaložení času stráveného na cestě (například ve srovnání s jízdou osobním automobilem).

V příštích letech po dokončení spojovací větvě koridoru mezi Českou Třebovou, Olomoucí a Přerovem lze očekávat další zrychlení dopravy mezi Prahou a Ostravou. Jízdní doba by se pak měla přiblížit ke 3 hodinám.

Speciální značka SC Pendolino

Produkt SC Pendolino představující nabídku kvalitního spojení vlakem mezi Prahou a Ostravou bude zastřešen pod touto značkou a současně bude v komunikaci se zákazníky využívat speciální logotyp. Ten bude v barevné kombinaci žluté a sytě šedivé barvy a pro zákazníky bude představovat jasný identifikační prvek kvalitního spojení mezi Prahou a Ostravou.

Kromě logotypu bude barevná kombinace žluté a sytě šedé využita i na doplňcích uniforem palubního personálu vlaků SC Pendolino, informačních materiálech a dalších zákaznických atributech souvisejících s nabídkou produktu SC Pendolino.

Cenová nabídka SC Pendolino

České dráhy, a.s, nabídnou vlaky SC Pendolino jako speciální produkt, který bude mít zvláštní – tzv. globální cenovou nabídku. Ta bude obsahovat nejen veškeré služby poskytnuté v průběhu cesty; její součástí bude také rezervace místa ve vlaku. Základní jednosměrné jízdné z Prahy do Ostravy bude činit 500 Kč v 2. vozové třídě, respektive 600 Kč v první vozové třídě. Takto stanovená cena je vysoce konkurenceschopná – její výše je dokonce nižší, než vyplynulo z realizovaného průzkumu, že by cestující byli ochotni za cestu vlakem SC Pendolino mezi Ostravou a Prahou zaplatit.

K základnímu tarifu bude nicméně možné aplikovat nejen slevové modely nabízené Českými drahami (například zákaznické jízdné pro držitele Karet Z a dalších slevových průkazů); součástí cenové nabídky budou také speciální motivační ceny pro děti a mládež do 26 let s cílem získat mladé lidi pro výhodné a pohodlné cestování vlakem.

Například jednosměrné zákaznické jízdné na trase Praha – Ostrava tak bude činit 460 Kč ve 2. vozové třídě; sleva pro studenty do 26 let bude 50 % ze základního jízdného vlaků SC Pendolino stejně jako pro děti do 15 let.

České dráhy současně počítají se zavedením dalších speciálních nabídek.

Provoz jednotek řady 680 na vlacích EC a IC

Kromě spojů SC Pendolino na trase Praha – Pardubice – Olomouc – Ostrava a zpět zavedou České dráhy od roku 2006 rychlovlaky pendolino také na některé spoje do Rakouska a na Slovensko. Jedná se o dva páry vlaků EuroCity na trase Praha – Vídeň – Praha; a po jednom páru vlaků InterCity na trasách Praha – Bratislava a zpět a Praha – Břeclav a zpět. Na těchto spojích budou cestujícím poskytovány služby odpovídající vlakům kategorie EC a IC – s tím, že pro cestu těmito vlaky vedenými soupravami pendolino bude platit standardní tarif pro cestu vlaky EuroCity a InterCity. Nicméně i tyto spoje budou vedeny jako plně nekuřácké.

Vlak má délku 184,4 metru. Jeho maximální rychlost je 230 km/h, na českých tratích bude zatím jezdit rychlostí 160 km/h. Hlavní výhodou je vybavení speciální technologií pro naklápění vozové skříně. Ta pendolinu umožňuje projíždět oblouky o malém poloměru vyšší rychlostí, než jaká je povolena pro klasické vlaky. Například na modernizovaných úsecích v okolí Moravské Sázavy tak bude jezdit až 160 km/h, zatímco běžné rychlíky těmito úseky pojedou 130 až 140 km/h.

Petr Šťáhlavský
tiskový mluvčí ČD, a.s.