České aerolinie zvýšily v roce 2007 provozní výnosy o 798 milionů a vykázaly zisk 111 milionů korun

České aerolinie vykázaly podle předběžných výsledků po letech ztrát zisk 111 milionů korun. Hospodářský výsledek je o více než půlmiliardy korun lepší než v roce 2006, kdy hospodaření skončilo ztrátou 396 milionů korun. Plán na rok 2007 přitom počítal se ziskem na úrovni 40 milionů korun.

„Úspěšně se daří plnit tříletou strategii OK 2006 – 2008, jejímž hlavním cílem bylo společnost vyvést ze ztrát a nasměrovat ji k dalšímu rozvoji,“ řekl k výsledkům prezident Českých aerolinií Radomír Lašák. „Dnes je firma stabilizovaná, připravená na případnou privatizaci a s velkou mírou jistoty lze říci, že České aerolinie čeká další růst,“ dodal.

Výsledky za rok 2007 zahrnují mimořádné příjmy z prodeje dceřiné společnosti Air Cargo Terminal, jehož čistý dopad do hospodářského výsledku je ve výši 50 milionů korun. To znamená, že i bez divestice Cargo by České aerolinie skončily v zisku zhruba 60 milionů korun. Příjmy z prodeje Air Czech Catering ve výsledku roku 2007 nejsou. Transakce bude vypořádána až v roce 2008. „Výpadek těchto příjmů ve výši zhruba 380 milionů korun, se kterými jsme původně počítali do hospodářského výsledku roku 2007, se nám podařilo dohnat výnosy z našeho hlavního byznysu, tj. letecké přepravy,“ řekl Radomír Lašák. „Navíc jsme v loňském roce splatili miliardu korun provozních úvěrů a investovali 1,4 miliardy do letadel. V roce 2008 plánujeme investovat dalších 1,7 miliardy korun. Hodnota společnosti a její finanční stabilita tak roste,“ dodal.

Stabilitu podporuje i fakt, že společnost má od ledna 2008 uzavřeny kolektivní smlouvy se všemi devíti odborovými organizacemi, a to na tři roky. Dohodnuté nárůsty mezd se pohybují od jednoho do dvou procent nad inflací v závislosti na hospodářském výsledku společnosti.

Provozní výnosy významně vzrostly

Provozní výnosy se meziročně zvýšily o 798 milionů korun a dosáhly 23,779 miliardy korun. Na výnosech se nejvýrazněji podílely výnosy z pravidelné přepravy, které meziročně rostly o 348 milionů korun na 19,007 miliardy. Růst zaznamenala také charterová přeprava, a to o 147 milionů korun na 2,776 miliardy korun. Roční průměrný yield, tedy průměrný výnos na využitý osobokilometr, vzrostl meziročně o 7,8 procenta na 2,432 koruny.

Na růst výnosů má velký vliv změna struktury cestujících. Roste počet cestujících v nejvyšších tarifních skupinách. Například počet cestujících business třídy vzrostl v roce 2007 o pět procent a počet lépe platících cestujících ekonomické třídy dokonce o 37 procent. Rostoucí poptávka obchodních cestujících svědčí o tom, že nízkonákladová značka CLICK4SKY.com nemá negativní dopad na poptávku po vlastních letech Českých aerolinií.

Náklady klesly i přes navýšení mezd a splátky letadel

Naopak provozní náklady klesly o 240 milionů korun na 23,397 miliardy, a to i přesto, že náklady na mzdy vzrostly meziročně o 250 milionů korun a náklady na splátky letadel dokonce téměř o 400 milionů korun. Uspořit se podařilo například na nákladech na poplatky, handling, telekomunikace či údržbu.

Výsledky přepravy cestujících

Letadla Českých aerolinií přepravila v roce 2007 více než 5,6 milionu cestujících, a to i při zohlednění ACMI pronájmů. Při srovnatelné kapacitě se meziročně jejich počet zvýšil o 2,7 procenta; v roce 2006 České aerolinie přepravily přes 5,4 milionu cestujících a o rok dříve 5,2 milionu. Charterové lety Českých aerolinií přepravily v loňském roce 797 300 cestujících. Zahraniční klienti se na provozu charterového oddělení v loňském roce podíleli již 40 procenty.

Plán na následující roky

V letošním roce počítá business plán se ziskem 391 milionů korun, další zvýšení se očekává v následujících letech. Do flotily budou v roce 2008 zařazeny čtyři zcela nové Airbusy A319 každý pro 135 cestujících. V roce 2008 společnost počítá se zavedením šesti nových pravidelných spojů do Almaty, Tbilisi, Rostova na Donu, Štrasburku, Damašku a Heraklionu. Posílen bude provoz na linkách: Oslo, Stockholm, Düsseldorf, Hamburk, Stuttgart, Milán, Benátky, Bukurešť, Sofie, Larnaka a Jekatěrinburg.

Rozvojové projekty

Profitabilitě Českých aerolinií v budoucnu pomohou rozvojové projekty, které byly započaty na přelomu roku. Úsporu v řádu jedné miliardy korun za pět let přinese nový komplexní airline systém pro podporu klíčových obchodních aktivit. Nahradí 14 dosud používaných systémů a přinese zlepšení ve službách, jako například rezervace, prodej a vystavení letenek nebo odbavení. Systém Worldspan, který dodá mezinárodní společnost Travelport, navíc přinese společnosti dodatečné výnosy.

V oblasti údržby České aerolinie implementují moderní integrovaný informační systém pro správu a řízení údržby letadel. Systém výrazně sníží náklady a zefektivní fungování údržby v Českých aeroliniích. Za cíl si společnost klade zkrácení doby údržby až o 20 procent a snížení skladových zásob leteckých náhradních dílů nejméně o 90 milionů korun.