České aerolinie v těchto dnech naplno nasadily odmrazovací techniku

České aerolinie (ČSA) začaly s příchodem mrazivého počasí s odmrazováním letadel. Naplno nasadily ČSA svoji odmrazovací techniku kvůli rekordně teplé zimě výrazně později než v běžných letech. Zatímco například loni měli za sebou touto dobou technici ČSA již 1600 odmražených letadel, letos jich zatím odmrazili asi 300. Opravdová „odmrazovací sezóna“ začala na pražském letišti až tento týden spolu s razantním ochlazením a příchodem sněžení. Odmrazovací postřik letadel se používá jakmile se teploty začnou blížit nule, kdy hrozí vznik námrazy, která by mohla negativně ovlivnit letové vlastnosti letadla.

ČSA provádějí odmrazování letadel své vlastní flotily, ale také cizích dopravců. Na pražském letišti tuto službu nabízí ještě společnost Menzies a Letiště Praha. ČSA se na odmrazování letadel v Praze podílejí asi 75 procenty.

Zimní sezóna, při které se odmrazování aplikuje, trvá řádově od prosince do března. Loni byly podmínky abnormálně tvrdé a ČSA odmrazily celkem 2799 letadel. V průměrném roce se ale počet odmražených strojů pohybuje do 2000. Běžná spotřeba na odmrazení jednoho letounu typu Boeing 737 nebo Airbus A320 se pohybuje kolem 100 litrů odmrazovací kapaliny. V případě, že je nutné odstranit větší vrstvu mokrého nebo namrzlého sněhu, může se spotřeba na jeden letoun pohybovat kolem 600 až 700 litrů. Veškeré plochy Letiště Praha jsou odkanalizovány a povrchová odpadní voda a chemikálie jsou odváděny do letištní čističky odpadních vod.

Proces odmrazování

K odmrazování letadel ČSA používají odmrazovací vozy, které jsou vybaveny třemi nádržemi na dva druhy odmrazovací kapaliny a horkou vodu. První kapalina se promíchá ve správném poměru s vodou a při teplotě 60°C se postupně postříká celý trup letadla. Tato kapalina rozpustí veškerý led a odstraní sníh z povrchu letadla. Důležité je ale především to, aby letadlo nenamrzlo znovu při samotném vzletu, kdy potřebuje veškerou energii pro let a nemůže mít tedy zapojeny vlastní odmrazovací prostředky jako je například vyhřívání náběžných hran křídel apod. Proto hned po prvním odmrazovacím postřiku přichází na řadu preventivní postřik druhou speciální kapalinou, která přilne k letadlu a nedovolí, aby voda k trupu letounu opět přimrzla.

Preventivní postřik je účinný řádově 40 minut a tak se celý proces odmrazování letadla provádí až před samotným startem tedy poté, kdy nastoupí cestující a letoun pojíždí na vzletovou a přistávací dráhu. Postřik aplikují speciální vozidla, kterých ČSA vlastní pět. To nejmodernější z nich, které ČSA získaly tuto zimu, je případně schopno provést odmrazovací postřik také největšího civilního letounu světa Airbus A380.