České aerolinie se v prvním pololetí provozně zlepšily meziročně o 650 milionů korun

České aerolinie dosáhly za první pololetí provozní zisk 201 milionů korun. Meziročně to představuje provozní zlepšení o 650 milionů korun, a to v situaci, kdy celé odvětví zatěžuje nákladová krize vyvolaná vysokými cenami ropy a řada společností oznámila útlum činnosti a propouštění. Celkový hospodářský výsledek za první pololetí se pohybuje na úrovni loňska, ztráta činí 178 milionů korun.

„Českým aeroliniím se v prvním pololetí podařilo zvýšené náklady na palivo a vliv silné koruny téměř pokrýt provozním zlepšením. Jen přepravní výnosy z pravidelné přepravy se nám podařilo meziročně zvýšit o 560 milionů korun,“ uvedl prezident společnosti Radomír Lašák.

Růst cen ropy kompenzuje provozní zlepšení

Českým aeroliniím rostou výnosy a i přes razantní zvýšení cen ropy se daří snižovat celkové provozní náklady. Za první pololetí provozní výnosy meziročně vzrostly o 377 milionů korun na 11,17 miliardy korun. Naopak provozní náklady klesly o 273 milionů korun na 10,97 miliardy korun, a to i přesto, že významně vzrostly náklady na pohonné hmoty. Nárůst nákladů na palivo, který byl v prvním pololetí zmírněn zajištěním paliva (tzv. hedgingem) a vlivem kurzů, představoval pro České aerolinie v meziročním srovnání dodatečných 179 milionů korun.

Ztráty, které způsobuje vysoká cena leteckého paliva, se Českým aeroliniím daří krýt zvýšenými přepravními výnosy. Meziročně se podařilo přepravní výnosy zvýšit o 560 milionů korun, tedy o 7,5 procenta (bez započtení palivových příplatků a po zohlednění vlivu kurzů). Výnosy z charterů pak zaznamenaly nárůst o 266 milionů korun, což je celých 22 procent.

Přeprava cestujících

České aerolinie přepravily za první pololetí letošního roku více než 2,6 milionu cestujících. Oproti stejnému období loňského roku to byl nárůst o 5,9 procenta. Za prvních šest měsíců roku 2008 letadla Českých aerolinií přepravila také přes 10 100 tun zboží a pošty. Celkem České aerolinie uskutečnily více než 20 000 letů. České aerolinie i přes opatření související s úsporami paliva za první pololetí udržely přední pozici v žebříčku pravidelností odletů. Mezi 26 společnostmi sdruženými v Asociaci evropských aerolinií se umístily na 2. místě v pravidelnosti odletů.

„Ozdravná Strategie OK 2006–2008 se blíží ke svému cíli a nejnovější ekonomické výsledky nasvědčují tomu, že jsme na dobré cestě. I přes rekordní cenu ropy, která významně zatěžuje hospodaření, počítáme s kladným hospodářským výsledkem na konci roku,“ řekl Radomír Lašák.

Rozvoj společnosti

České aerolinie s posledním rokem ozdravné strategie a v rámci návazné rozvojové Strategie 2009–2013 uvedou koncem letošního roku do provozu první ze tří velkých rozvojových projektů MRO – nový integrovaný informační systém pro správu a řízení údržby letadel. Nový způsob řízení a plánování údržby, evidence a správy letadlových celků a náhradních dílů výrazně sníží náklady a zefektivní fungování Technického úseku Českých aerolinií, který zabezpečuje opravy a údržbu vlastní letadlové techniky a své služby poskytuje také externím společnostem. Připravuje se také nový komplexní airline systém (SAS) pro podporu klíčových obchodních aktivit, jako jsou rezervace, ocenění a vystavení letenek, odbavení cestujících a zavazadel nebo internetový prodej a přechod na moderní způsob cenotvorby tzv. O&D. Všechny tyto projekty přinesou úspory v řádu stovek milionů a další zvýšení ziskovosti.