České aerolinie investují do moderního systému pro řízení údržby a oprav letadel

České aerolinie v nejbližší době uzavřou smlouvu o nákupu nového specializovaného informačního systému pro řízení údržby a oprav letadel, tzv. MRO systému (Maintenance, repair and overhaul). Hodnota této investice dosáhne několika desítek miliónů korun, veškeré náklady by se však Českým aeroliniím měly vrátit již ze necelé dva roky. Cílem projektu je zejména snaha zlepšit vnitřní fungování údržby letadel při zachování vysoké bezpečnosti provozu letadlového parku.

„Tento krok nám umožní posunout se na vyšší standard celého procesu údržby a oprav s tím, že garantem kvalitní údržby letadel budou samozřejmě i nadále především naši lidé. Nový systém ale technikům umožní řídit i provádět vlastní údržbu na základě kvalitnějších informací, nákupčím dosahovat nižších cen náhradních dílů a letadlům být zase díky lepšímu plánování více ve vzduchu,“ řekl prezident Českých aerolinií Radomír Lašák. Systém AMOS společnosti Swiss AviationSoftware vychází z praxe nejvýkonnějších leteckých provozovatelů a zásadně zvyšuje přehled a kontrolu nad každou z tisíců součástek jednotlivých letadel. V současné době jej využívá přes 50 leteckých společností.

Zavedení systému bude náročným úkolem. Znamená totiž nejen instalaci nového softwaru, jeho nastavení, vyškolení uživatelů a zprovoznění v prostředí Českých aerolinií, ale především zásadní změny léta zaběhnutého způsobu práce v technickém úseku společnosti a s tím spojené technické a organizační změny. České aerolinie se na implementaci nového systému aktivně připravují. K 1. únoru 2008 už proběhly i první nutné změny organizační struktury. „Změna nepřinese úspory počtů zaměstnanců v oblasti údržby, významně se však dotkne pracovních postupů i odpovědností řady pracovníků. Vytváří navíc základní předpoklady pro zvýšení efektivity řízení údržby letadel, snížení celkových nákladů údržby a možnost dosáhnout vyšších výnosů z údržby letadel pro jiné letecké společnosti,“ řekl viceprezident pro techniku Tomáš Heczko.

Prostředí a procesy v oblasti údržby letadel jsou přísně regulovány evropskou leteckou legislativou. Řada změn, které v souvislosti se zavedením nového systému v Českých aeroliniích postupně proběhnou, tak nutně vyžaduje schválení ze strany Úřadu pro civilní letectví ČR, který z pověření EASA (European Aviation Safety Agency) vykonává dohled nad českými údržbovými organizacemi. „Moderní procesní model údržby, který v souvislosti s implementací systému AMOS České aerolinie zavádí, plně odpovídá nejnovějším požadavkům leteckých předpisů a jde nepochybně o významný krok směrem ke kvalitnější údržbě a dalšímu zvýšení letové bezpečnosti,“ doplnil Tomáš Heczko. Rozsah a objem technických prohlídek letadel se s implementací nového systému nemění, naopak stávající striktní systém bezpečnostních kontrol bude díky provázanosti dat efektivnější a důkladnější.

Výběrové řízení na dodavatele tohoto projektu bylo zahájeno 30. ledna 2007 zasláním detailní poptávky 16 předním společnostem v dané oblasti. Nabídku na základě tohoto dokumentu podalo 12 uchazečů. Všechny nabídky byly v dalších měsících ve třech kolech pečlivě posouzeny nákupním týmem. Při posuzování byly hodnoceny nejen funkční vlastnosti nabízeného řešení, ale také použité IT technologie, způsob implementace, cenové podmínky a reference jednotlivých uchazečů. V červenci 2007 bylo výběrové řízení dokončeno a navržen jeho vítěz. Provoz nového systému by měl začít na podzim letošního roku.

Podobně jako nový airline systém pro podporu klíčových obchodních aktivit, který České aerolinie postupně zavádějí, také MRO systém nahradí řadu IT aplikací jednou výkonnější, která umožní další rozvoj firmy v oblasti údržby.