České aerolinie dnes naplno nasadily odmrazovací techniku

Na pražském letišti dnes naplno začala „odmrazovací sezóna“. Poprvé sice letos České aerolinie použily odmrazovací techniku již v polovině října a ve větší míře ji pak nasadily v polovině listopadu, v plné permanenci jsou ale odmrazovací vozy Českých aerolinií až od dnešního dne. Odmrazovací postřik se před startem na letadla aplikuje v době, kdy se teploty začnou blížit nule a kdy hrozí vznik námrazy, která by mohla negativně ovlivnit letové vlastnosti letadla. České aerolinie tuto službu zajišťují nejen pro svá vlastní letadla, ale nabízejí ji také cizím dopravcům.

„Zimní sezóna, při které se odmrazování aplikuje, trvá řádově od prosince do března. České aerolinie za tu dobu běžně odmrazí více než 2000 letadel. Do dnešního dne zatím pracovníci Českých aerolinií provedli odmrazení 283 letadel,“ poznamenal viceprezident pro pozemní provoz Peter Jusko. Například loni, kdy byla zima teplotně nadprůměrná, to bylo touto dobou jen 34 letadel, zato o rok dříve, kdy byly zase podmínky abnormálně tvrdé, dokonce 308 letadel.

České aerolinie využívají k odmrazování nejmodernější ekologicky šetrnou technologii. Běžná spotřeba na odmrazení jednoho letounu typu Boeing 737 nebo Airbus A320 se pohybuje kolem 100 litrů odmrazovací kapaliny. V případě, že je nutné odstranit větší vrstvu mokrého nebo namrzlého sněhu, může se spotřeba na jeden letoun pohybovat až kolem 600 litrů. Veškeré plochy Letiště Praha jsou odkanalizovány a povrchová odpadní voda a chemikálie jsou odváděny do letištní čističky odpadních vod.

K odmrazování letadel České aerolinie používají odmrazovací vozy, které využívají dva typy odmrazovací kapaliny a horkou vodu. První kapalina se promíchá v příslušném poměru s vodou a při teplotě nejméně 60°C se tímto roztokem postříká povrch letadla. Rozpustí se tak veškerý led a odstraní sníh z povrchu letadla. Důležité je ale především to, aby letadlo nenamrzlo znovu při samotném vzletu, kdy potřebuje veškerou energii pro let a nemůže mít tedy zapojeny vlastní odmrazovací prostředky, jako je například vyhřívání náběžných hran křídel apod. Proto většinou hned po prvním odmrazovacím postřiku přichází na řadu preventivní postřik druhou speciální kapalinou, která přilne k letadlu a nedovolí, aby voda k trupu letounu opět přimrzla.

Preventivní postřik je účinný řádově desítky minut, a tak se celý proces odmrazování letadla provádí až před samotným startem tedy poté, kdy nastoupí cestující a letoun vyčkává před vstupem na vzletovou a přistávací dráhu. Postřik aplikují speciální vozidla, kterých České aerolinie vlastní šest. To nejmodernější z nich, které České aerolinie získaly začátkem roku, je schopno provést odmrazovací postřik všech letadel včetně největšího civilního letounu světa Airbus A380.

České aerolinie provádějí odmrazování letadel své vlastní flotily, ale také cizích dopravců. Na pražském letišti tuto službu nabízí ještě společnost Menzies a Letiště Praha. České aerolinie se na odmrazování letadel v Praze podílejí asi 75 procenty.