České aerolinie díky novému airline systému zefektivní služby zákazníkům

Nový komplexní airline systém pro podporu klíčových obchodních aktivit, jako jsou rezervace, ocenění a vystavení letenek, odbavení cestujících a zavazadel nebo internetový prodej, pravděpodobně dodá Českým aeroliniím společnost Travelport GDS sídlící v Británii. Její systém Worldspan zvítězil ve výběrovém řízení letos v září. Obě strany nyní intenzivně pracují na podobě finální smlouvy, která by měla být uzavřena v prosinci tohoto roku. Nový airline systém na platformě Worldspan Meridian by měl nahradit nyní využívaných 12 různých subsystémů. Implementace bude trvat zhruba rok a do rutinního provozu by tak nový systém měl být spuštěn koncem roku 2008.

Náklady na implementaci nového systému a jeho pětiletý provoz jsou výrazně nižší než udržování provozu současného nevyhovujícího systému. „České aerolinie uspoří díky zavedení nového moderního systému za pět let téměř miliardu korun. Navíc lze očekávat, že prodej pomocí nového systému, který podporuje elektronické prodejní kanály, přinese také dodatečné výnosy,“ řekl viceprezident Českých aerolinií pro informační technologie Jiří Devát. České aerolinie v minulosti neinvestovaly do rozvoje nových forem prodeje například pomocí telefonu nebo přes internet. „Nechceme nadále trendy dobíhat, a proto jsme zvolili řešení Worldspan Meridian který pochází z USA, kde jsou tyto formy prodeje nejrozvinutější,“ řekl Jiří Devát.

„Nový systém zefektivní činnost zaměstnanců Českých aerolinií, kteří pracují s rezervačním systémem, prodávají letenky a provádějí odbavení cestujících na let. Výsledek pocítí především zákazníci. Urychlí se veškeré procesy od rezervace letenek, přes ticketing až po odbavení,“ řekl viceprezident pro marketing a vývoj produktu Petr Pištělák.

České aerolinie v současnosti využívají 12 různých subsystémů. Jejich základem je platforma ze 70. let, která byla postupně rozšiřována a doplňována. Současný systém vychází z klasické formy prodeje přes globální distribuční systémy, nevyužívá moderní komunikační prostředky a nekopíruje tak současné trendy v odvětví, které mnohem jednodušeji umožňují eliminovat cenově nevýhodné formy distribuce.

Poptávkové řízení na dodavatele nového systému, který bude využíván při rezervacích, ticketingu a odbavení cestujících, bylo zahájeno v květnu. České aerolinie oslovily pět největších mezinárodních dodavatelů airline systémů. Nabídku podalo všech pět oslovených firem. Tři z nich prošly do druhého kola. Worldspan společnosti Travelport však nabídl systém, který nejlépe Českým aeroliniím vyhovuje po stránce funkčnosti, cenové i možností využít nové obchodní příležitosti a nové technologie.

Worldspan je součástí společnosti Travelport GDS, jednoho z největších světových poskytovatelů distribučních systémů. Je také světovou jedničkou v internetovém obchodě s cestovním ruchem a poskytovatelem dalších specializovaných řešení a služeb v mezinárodním průmyslu cestovního ruchu.