České aerolinie budou letos v zisku

České aerolinie (ČSA) vykázaly za prvních devět měsíců zisk ve výši 563 milionů korun. Hospodářský výsledek je přitom o 886 milionů korun lepší než za stejné období roku 2006. Kladný hospodářský výsledek je tažen zejména rostoucími výkony z přepravy a to díky cílenému řízení obchodu a marketingu. Společnost plní Strategii OK 2006-2008, kterou schválila valná hromada společnosti v červnu 2006. Finanční plán počítá v letošním roce se ziskem 40 milionů korun.

„České aerolinie jsou poprvé po třech letech v zisku a to dokonce i bez započtení výnosů z prodeje majetku,“ řekl k výsledkům prezident Českých aerolinií Radomír Lašák. „Výborné výsledky, kterých společnost dosáhla bez mimořádných položek, svědčí o tom, že Strategie OK 2006 – 2008 byla postavena na reálných základech. Dokazují také účinnost restrukturalizace a zavedených opatření v obchodě,“ dodal. Ke zlepšení hospodářského výsledku přispěla hlavně optimalizace využití letadlové flotily, zrušení nebo omezení ztrátových linek a posílení těch nejžádanějších, cílené řízení prodeje a orientace na lépe platící klientelu.

Rostou výnosy, náklady se podařilo stabilizovat

Neustále se daří zvyšovat výnosy. Provozní výnosy vzrostly při srovnatelných kurzech o 4,6 procenta na 17,95 miliardy korun. Vyšší jsou zejména výnosy z pravidelné přepravy osob a to o 900 milionů korun. Důvodem je stabilní počet cestujících a vyšší průměrné výnosy na využitý osobokilometr tzv. yield. Rostou přepravní výnosy a to o 3,7 procenta, ale také nepřepravní výnosy a to dokonce o téměř 20 procent, zejména z důvodu ACMI pronájmů (pronájem letadla včetně posádky, údržby a pojištění). Při srovnatelných kurzech na druhou stranu mírně narostly i provozní náklady a to o 1,7 procenta na 17,34 miliardy korun. Důvodem je především růst mzdových nákladů podle kolektivních smluv a zvýšení splátek letadel. Bez započtení vlivu směnných kurzů provozní náklady poklesly meziročně o 477 milionů ko­run.

Přepravní výsledky jsou stabilní

Za tři čtvrtletí České aerolinie přepravily více než 4,2 milionu cestujících tedy zhruba stejný počet jako za stejné období loňského roku. Příčinou je zejména nižší nabízená sedačková kapacita z důvodu ACMI pronájmu letadel. Stagnace počtů cestujících je ovlivněna také tím, že se společnost v rámci ozdravné Strategie OK 2006 – 2008 v prvním roce zaměřila především na zvyšování výnosů. Hlavním cílem bylo přilákat lépe platící klientelu a nevyprodávat dále letenky pod cenou. Meziročně se díky tomu zvýšil počet business cestujících o tři procenta a lépe platících pasažérů v ekonomické třídě dokonce o více než 41 procent, především ale díky tomu rostou výnosy. Řešení stagnujícího počtu cestujících přinesl nový projekt prodeje volné kapacity prostřednictvím dceřiné společnosti CLICK4SKY.com.

Za prvních devět měsíců roku 2007 letadla Českých aerolinií přepravila také téměř 16 100 tun zboží a pošty. Celkem České aerolinie uskutečnily přes 30 100 letů.

„Skvělé hospodářské výsledky, kterých společnost dosahuje ve druhém roce ozdravné Strategie OK 2006 – 2008, nám umožňují zaměřit se i na další rozvoj,“ řekl Radomír Lašák. „České aerolinie se proto v letošním roce rozhodly využít výhodné opce a objednat si dalších osm letadel Airbus A319 s termínem dodání v roce 2011 – 2012. Společnost zavádí také nový integrovaný informační systém pro správu a řízení údržby letadel, tzv. MRO systém a nový komplexní airline systém pro podporu klíčových obchodních aktivit, jako jsou rezervace, ocenění a vystavení letenek, odbavení cestujících a zavazadel nebo internetový prodej. Po letech stagnace se také síť Českých aerolinií rozšíří. V zimním letovém řádu zavádějí České aerolinie novou linku z Prahy do Bordeaux s mezipřistáním v Mnichově. Další novinky by se mohly objevit v letním letovém řádu 2008.“

Výsledky podle mezinárodních účetních standardů

Podle mezinárodních účetních standardů, které nejsou ovlivněny žádnou mimořádnou transakcí, České aerolinie vykázaly za tři čtvrtletí 9,828 milionu USD po zdanění. Výnosy vzrostly meziročně o 10,5 procenta na 876,827 milionu USD. Rozdíl ve výsledcích podle českých a mezinárodních účetních standardů je dán zejména rozdílným účtováním finančního leasingu, rezerv, kurzových rozdílů a zůstatkové ceny při vyřazování majetku.