Commerzbank: Česká klientela se za posledních dvacet let výrazně změnila – stoupá poptávka po nekonzervativních investicích

[Tisková zpráva] Složení privátní klientely se za posledních dvacet velmi změnilo. Po revoluci hlavní část klientely tvořili především restituenti, kteří začali spravovat svoje prostředky. Před patnácti lety se ke klientele tvořené restituenty pomalu přidávali podnikatelé v různých oborech a také majitelé firem. V poslední době, za posledních deset let, se ke stávajícím zákazníkům bank začínají připojovat také velmi dobře postavení zaměstnanci, vedoucí manažeři a vedení firem, kteří jsou velmi dobře situovaní, ale stále v zaměstnaneckém poměru.

Česká klientela se tak mění velmi výrazně. Mladá generace si uvědomuje, že nad vším již nestojí stát se svou pomocnou rukou a že nic není zadarmo. Dnes je velmi důležité vzdělání, které posune hodnotu jedince na pracovním trhu, a od toho se pak odvíjí zbytek. „Dnes už každý ví, že dobré vzdělání je základ. Máte dobrou práci nebo dobrý nápad, získáte prostředky, pak přiro-zeným vývojem přijde nějaká hypotéka – byt nebo dům, zajištění bydlení. V určitém okamžiku začnou prostředky přebývat. Čím rychleji si člověk uvě-domí, co si v západní Evropě a Americe lidé již dávno uvědomují, že jim nikdo nic zadarmo nedá, tím dříve budou moci myslet na vlastní blahobyt a připravovat si portfolio na důchod,“ doplnila Štefaňáková.

Vše je pak otázkou diverzifikace portfolia, je rozumné nechat si nějakou likviditu na nepředvídané výdaje a zbytek s rozmyslem investovat. „Čeští klienti jsou stále sofistikovanější, hledají si informace a učí se. Nechtějí se nechat napálit a hledají nejlepší rozložení rizika vzhledem k zisku. České investice jsou prozatím spíše konzervativní, ale to je dáno vývojem. Do bu-doucna vidím hlavní sílu v dnešní mladé generaci, která se stále více zajímá o investice, zjišťuje si podrobnosti a nebojí se riskovat a generovat tak i lec-kdy výrazně vyšší zisky,“ dodala Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Pri-vate Banking, Commerzbank AG.

 „Pomalu se to v Česku začíná měnit, lidé si začínají uvědomovat, že inves-tice budou dříve nebo později důležité. Dříve jsme byli zvyklí opřít se o stát, práva byla zaručena, práce zajištěna, bydlení zaručeno. Teď teprve se tento pohled mění, když se v médiích popularizuje penzijní reforma,“ řekla Alena Štefaňáková, ředitelka oddělení Private Banking.