Češi se umístili na třetím místě

Čeští spotřebitelé prokázali neobyčejné nákupní IQ a umístili se na třetím místě z devíti zemí v IQ testu nakupování, který pro britskou pobočku společnosti Visa provedla agentura The Future Foundation.Test proběhl ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku, Itálii, Švédsku, Maďarsku, České republice a Polsku. Studie měřila IQ v pěti hlavních oblastech: šetrnost, sebeovládání, ochota zkoušet nové produkty, porovnávání cen (na internetu a v obchodech) nebo získávání informací o věcech před nákupem.

Češi, které v celkovém hodnocení předstihli pouze Poláci a Francouzi, obecně dosahovali ve většině měřeních výsledků, které se blížily průměru všech dotazovaných. Jen v ochotě porovnávat výrobky od různých výrobců zaostávají za spotřebiteli z většiny jiných evropských zemí.

Studie ukázala, že při nákupu věcí každodenní spotřeby si Češi vedli velmi dobře v následujících oblastech:

• Průzkum
• Šetrnost / úspora peněz
• Sebeovládání

Vítězní Poláci vykázali nejvyšší IQ. V obchodech se jen málokdy nechali ovládnout okamžitou potřebou utrácet a prokázali neobyčejnou otevřenost vůči alternativním značkám. Francouzi se zase mohou pochlubit celkově dobrými návyky při nakupování a Němci jsou dobří v tom, že si o produktech před jejich nákupem obstarají potřebné množství informací. Španělští a italští spotřebitelé patří k nejlepším v Evropě, co se týče sebekontroly a úspornosti při nákupu věcí každodenní spotřeby.

Je zajímavé, že nákupní IQ je v průměru mezi muži a ženami stejné. Muži lépe odolávají nutkání utrácet, ženy si jsou zase silněji vědomy ceny nákladů. Muži si obvykle častěji získávají informace o produktech, ať už před nákupem nebo přímo v obchodě.

Průzkum ukazuje, že „nejinteligen­tnějšími“ zákazníky jsou ti, kteří si pečlivě obstarají všechny informace, ať už na internetu nebo porovnáním produktů v obchodě. Na druhém konci spektra se nacházejí zákazníci s nízkým nákupním IQ, kteří si nedokáží stanovit přesný rozpočet, běžně se nechávají svést k impulsivním nákupům a jen zřídkakdy si vyhledají nějaké informace, aby si ověřili, že za své peníze skutečně dostanou odpovídající hodnotu.

Jana Lvová, Area Manager Visa Europe pro Českou republiku, výsledky průzkumu komentovala: „Průzkum ukazuje, že všichni můžeme na svém „nákupním IQ“ zapracovat a přiučit se v některých věcech od našich sousedů v Evropě. Kdekoli na světě lidé nakupují, ať už v kamenném obchodě nebo po internetu, chtějí mít snadný přístup ke svým penězům a moci s nimi efektivně zacházet. Společnost Visa Europe dobře chápe, že zákazník požaduje rychlou, spolehlivou a bezpečnou platbu, ať už prostřednictvím debetní nebo kreditní karty, aby se mohl plně soustředit na sbírání informací o produktu a vybírání těch nejlepších výrobků pro svou domácnost.“

Nejvyšší míru nákupního IQ vykazovali ve všech zemích ti spotřebitelé, kteří nakupovali elektroniku a mobilní telefony. Vzhledem k ceně těchto výrobků jsou totiž zákazníci ochotní si najít potřebné informace a porovnat různé ceny. Naopak nejnižší inteligenci vykazovali zákazníci obecně při nákupu potravin a oděvů – zde nakupovali často impulsivně a měli problémy dodržet stanovený rozpočet.

Průzkum byl proveden pro společnost Visa UK ve Francii, Německu, Velké Británii, Španělsku, Itálii, Švédsku, Maďarsku, České republice a Polsku. Celkem bylo osloveno 8 500 lidí.