Češi přestali šetřit a vybavují své domácnosti

Ze studie Barometr Cetelem 2007, jejíž výsledky dnes Cetelem představil, vyplývá, že Češi přestávají šetřit a chystají se utrácet za vybavení svých domácností. Svou budoucnost vidí optimističtěji než obyvatelé ostatních středoevropských zemí.

„Podle výsledků studie Barometr Cetelem 2007 přestávají Češi šetřit a chystají se více utrácet,“ uvedl ing. Václav Horák, generální ředitel společnosti Cetelem. V porovnání s loňským rokem došlo k významnému snížení ochoty Čechů spořit, a to o celých 38 procent. V roce 2006 plánovalo více spořit 60 procent Čechů, v roce 2007 pak už jen 22 procent. Naproti tomu chuť utrácet stále roste: zatímco v roce 2006 plánovalo více utrácet 69 procent českých spotřebitelů, v roce 2007 už to bylo dokonce 74 procent. Česká republika se tak umístila spolu se Španělskem na třetím místě za Maďarskem a Polskem, kde vykazují spotřebitelé ještě větší sklon k utrácení.

Jak vyplývá z výsledků studie Barometr Cetelem, v roce 2007 chtějí Češi investovat zejména do oblasti volného času a cestování. Zájem roste také o nákup elektrospotřebičů, spotřební elektroniky a mobilních telefonů. Ve všech těchto kategoriích Češi předhonili průměr dvanácti evropských zemí, sledovaných ve studii Barometr Cetelem. Do roku 2010 by navíc podle prognózy společnosti BIPE měly výdaje na vybavení českých domácností dále vzrůst: u nábytku o 21 procent, u elektrospotřebičů o 14 procent a u spotřební elektroniky a počítačů o 13 procent. Vedle výdajů na vybavení domácností poroste v příštích letech zájem i o rekonstrukce a úpravy bydlení, do roku 2010 by měly stoupnout výdaje v této oblasti o 35 %.

„Zároveň se zdá, že při pohledu do budoucnosti zůstávají Češi optimisty. Svou současnou i budoucí situaci hodnotí známkou 5,1 z 10, což představuje nejlepší výsledek ze středoevropských zemí,“ doplnil ing. Václav Horák. Toto hodnocení je vyšší než průměr všech 12 sledovaných zemí, lépe svou současnou situaci hodnotí jen Belgie, Itálie, Španělsko a Velká Británie, na stejné úrovni je hodnocení budoucí situace v Rusku. Celkově optimistický pohled do budoucna se pak u Čechů odráží ve zvýšené spotřebě a v poklesu záměrů šetřit.