Češi na internetu stále nejčastěji platí dobírkou

Zákazníci při platbě za zboží objednané přes internet stále nejvíce využívají dobírky nebo platí v hotovosti při převzetí nákupu. Podle společnosti Internet Mall a.s., největšího provozovatele internetových obchodů v Česku, výrazně roste podíl splátkového prodeje. V meziročním srovnání je viditelný zvyšující se podíl plateb bankovním převodem, naopak platební karty spotřebitelé využívají stále jen okrajově. Data vycházejí ze statistik společnosti Internet Mall, a.s. za období 1. 1. 2005 – 15. 4. 2005 a porovnávají stejné období roku 2004.

Platba za zboží prostřednictvím dobírky je dlouhodobě nejčastější, snad protože zákazníci chtějí nejdříve vidět, že jim zboží opravdu doručíme. Při dalším nákupu pak vyzkouší i jiné možnosti úhrady, například bankovní převod, říká o platbách za internetové nákupy Ondřej Fryc, generální ředitel společnosti Internet Mall. V procentním vyjádření tvoří platby na dobírku a při převzetí zboží 80 %.

Velmi výrazně roste podíl prodeje na splátky a úvěrové karty (10 % zákazníků), zvláště pak po zavedení systému „splátky na dálku“, kdy žádost o úvěr vyplňuje zákazník bezprostředně po odeslání objednávky a ihned se dozví, zda byl úvěr schválen. Díky vlastní dopravě je pak Internet Mall schopen dodat zákazníkovi zboží ve zvoleném termínu a čase, přičemž samotný podpis úvěrové smlouvy proběhne až při předání zboží, doma u zákazníka.

Bankovním převodem platí zhruba 8 % zákazníků a podíl tohoto způsobu platby meziročně mírně vzrostl. Naopak úhrada za zboží platebními kartami spíše stagnuje a i přes moderní technologie zabezpečení zákazníci tento způsob využívají pouze zhruba ve 2 % případů. Již minulý rok jsme jako první internetový ochod v České republice zavedli systém zabezpečení 3D Secure, což znemožňuje jakékoli zneužití zákazníkovy platební karty, ale podíl online plateb kartami výrazně nevzrostl, doplňuje Ondřej Fryc.

Ze statistik dále vyplynulo, že nejčastěji lidé volí dopravu až do domu, kterou Internet Mall zajišťuje pomocí vlastní logistiky nebo obchodním balíkem. Zhruba 21 % zákazníků pak volí vyzvednutí zboží na jedné z pěti kamenných poboček společnosti Internet Mall. Během jednoho roku (období od 24. března 2004 až 20. dubna 2005) Internet Mall překročil hranici 100 tisíc objednávek.