Češi jsou mistři v rychlosti nakupování

Češi jsou přeborníci v rychlosti a efektivitě nakupování. Do obchodu za běžnými nákupy chodí v průměru desetkrát do měsíce, zatímco Rusové, Rumuni a Poláci skoro dvakrát častěji. V obchodech strávíme v průměru o třetinu méně času, než další středo a východoevropské národy, ale na útratách se to nijak neodráží. Vyplývá to z průzkumu GE Money Multiservis, který se letos v říjnu uskutečnil v České republice, Rusku, Lotyšsku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku.

Běžným nákupům Češi věnují šest hodin měsíčně, všechny ostatní sledované národy pak výrazně více. Z velké části je to dáno oblibou a dostupností hypermarketů a supermarketů v Česku. Zatímco lidé v ostatních zemích mnohem častěji navštěvují rozličné malé obchody v okolí svého bydliště, kde tráví i hodně času, Češi preferují větší prodejny, kde nakupují běžné zboží na několik dní dopředu, uvedl Charlie Coode, předseda představenstva a generální ředitel společnosti GE Money Multiservis.

V supermarketech a hypermarketech pravidelně nakupuje sedm z deseti Čechů, malé obchůdky s domáckou atmosférou pak mají nejraději Poláci. I když Češi nákupy nijak neprotahují, přesto stráví běžným nakupováním celkem půl roku svého života.

Svou oblíbenou prodejnu vybírají Češi v první řadě podle cen. Mezi další důležité faktory patří dostupnost z práce nebo domova, otevírací doba a také dřívější zkušenost s prodejnou nebo s konkrétní značkou obchodního řetězce.

V hotovosti nebo na úvěr

Za běžné nákupy utratí Češi ročně v průměru 56 736 korun. Nejčastěji platíme hotovostí, stále častěji ale používáme i platební karty. Kartami již platí v obchodech více než polovina Čechů. V jejich používání jsme nejaktivnější ze všech sledovaných zemí, říká Charlie Coode. Češi v posledních letech objevují zejména výhody kreditních karet, a rychle tak dohánějí západní Evropu, dodává Charlie Coode. K té se blížíme i ve výdajích za zboží dlouhodobé spotřeby. Elektroniku nebo nábytek pořizují lidé v Česku ve srovnání s jinými středoevropskými národy nejčastěji.

Ženy se nakupováním baví, muži stresují

Výsledky průzkumu GE Money Multiservis také ukazují, že jsou to ženy, kdo většinou spravuje rodinný rozpočet a rozhoduje o tom, co se v rámci běžných nákupů pořídí. Společné rozhodování obou partnerů přichází na řadu až u větších položek, například u vybavení domácnosti. Ženy a muži se také liší pohledem na samotné nakupování. Pro čtyři z deseti mužů je to stresující činnost a ztráta času, ženy ho častěji považují za relaxaci nebo dokonce svůj koníček.