Češi jsou líní vymýšlet originální dárky, na Vánoce věnují peníze

[Tisková zpráva] Namísto balíčků s překvapením objeví letos řada Čechů pod vánočním stromečkem obálku s penězi. Podle telefonického průzkumu společnosti Home Credit* obdaruje své blízké hotovostí 14 % oslovených. Loni se jich přitom k podobnému kroku rozhodlo pouhých 7 %. U tradičních dárků zůstane 66 % oslovených, 18 % dá někomu dárek a někomu peníze.

„Z pultů obchodů útočí na lidi před Vánoci obrovské množství zboží a nabídek. Mnozí z nich se v té záplavě jednoduše ztratí. Bojí se, aby nevhodným výběrem svým blízkým nezpůsobili spíše zklamání, a proto volí radši peníze,“ říká psycholog Jiří Brančík.

Svou roli může podle Brančíka hrát i mnoho dalších důvodů – nedostatek nápadů, času na vybírání, snaha vyhnout se předvánočnímu shonu v obchodech nebo i generační rozdíly. „Prarodiče nebo rodiče dospělých dětí často netuší, co je mezi mladými v módě,“ doplňuje psycholog.  

K darování peněz vedou Čechy i ryze pragmatické důvody. Největší slevy totiž v ochodech začínají až po Vánocích. „Při povánočních výprodejích mohou ceny klesnout až o 90 %, a na takový nákup se vyplatí počkat,“ vysvětluje analytik Home Creditu Michal Kozub.

Na Slovensku na rozdíl od Česka letos jednoznačně vítězí klasické vánoční dárky. Peníze k Vánocům plánuje darovat pouhých 9 % oslovených.

* Telefonický průzkum provedený v září a říjnu 2011 na vzorku 301 klientů Home Credit a.s. a 254 klientů Home Credit Slovakia a.s.