Češi chtějí na Vánoce utrácet, ale racionálněji

Češi se při vánočních nákupech chovají racionálněji než před dvěma lety. Ukázal to letošní průzkum nákupních zvyků, který pro českou pobočku Citibank Europe plc. exklusivně zpracovala agentura STEM/MARK, a jeho srovnání s výsledky z roku 2006*.

Vyšší příjmy hodlají lidé využít spíše na nákupy ve slevách

Češi se při vánočních nákupech chovají racionálněji než před dvěma lety. Ukázal to letošní průzkum nákupních zvyků, který pro českou pobočku Citibank Europe plc. exklusivně zpracovala agentura STEM/MARK, a jeho srovnání s výsledky z roku 2006*.

Přestože průměrná mzda za tu dobu stoupla zhruba o 15 procent, reálně přibližně o 6,5 procent, vánoční útrata za dárky zůstává stejná, a to mírně nad pěti tisíci korunami. Zato výrazně roste zájem nakupovat v povánočních slevách. Dnes již o nich uvažuje téměř polovina respondentů a rostou i zamýšlené objemy nákupů, konstatoval manažer výzkumu v Citibank Tomáš Motl.

Podle aktuálních výsledků hodlá občan České republiky starší 15 let utratit za vánoční dárky v průměru 5.250 korun. Domácnost pak vydá za potraviny, stromek či nápoje 4.000 korun.

Předpokládáme-li v domácnosti dva dospělé, kteří nakupují dárky, pak lze pro jednu domácnost odhadovat vánoční útraty okolo 14 až 15 tisíc korun, upřesnil Tomáš Motl.

Výrazný posun ale nastal u slev, jež přicházejí po svátcích. Po minulých Vánocích je využilo 41 procent respondentů, letos totéž plánuje už 46 %. Největší zájem je o oblečení, obuv a sportovní vybavení. Zhruba třetina z těch, kteří si počkají na nižší ceny, však také předpokládá nákup různých druhů elektroniky či bílé techniky do domácnosti.

Češi evidentně stále mají rádi Vánoce a rádi si dávají dárky. Objem peněz, které jsou ochotni za ně utratit, ale už příliš neroste. Místo toho si dělají radost nákupy po svátcích, čímž si vlastně užívání Vánoc prodlužují, uzavřel Tomáš Motl.

Část lidí však slevy nevyužije, protože po svátcích nemá na nákupy dost peněz. Jako důvod to uvádí zhruba třetina z těch, kteří neplánují nakupovat v rámcipovánoč­ních slev.

Pro všechny se však nabízí řešení financování svátků a povánočních slev prostřednictvím kreditní karty. Kreditní karta je ideální flexibilní platební nástroj, který může pomoci užít si naplno vánočních nákupů a povánočních slev a přitom se nijak neomezovat, prohlásil ředitel segmentu kreditních karet Citibank Marek Dostál.

Navíc kreditní karta umožní levnější nákupy ve slevách i těm, kteří by je jinak pro nedostatek financí nevyužili, dodal Marek Dostál.

Mezi největší výhody používání kreditní karty od Citibank patří okamžitá dostupnost peněz, jejich čerpání od banky bez úroku až na 55 dní, flexibilní možnosti splácení a úroková sazba již od 9,9 % za rok.