Češi budou kvůli fotbalu pracovat méně

Každý třetí český zaměstnanec si plánuje během fotbalového šampionátu vzít volno nebo zkrátit pracovní dobu

České firmy mohou během června počítat s výrazným poklesem produktivity práce. Mnoho zaměstnanců totiž plánuje sledovat zápasy fotbalového mistrovství světa. Toto zjištění vyplývá z výsledků studie EuropeTalent.com, přední personální online agentury se specializací na východoevropský region.

Průzkum byl proveden těsně před začátkem turnaje v několika zemích střední a východní Evropy, konkrétně v České republice, Polsku, Rumunsku, Rusku a Ukrajině. Zaměstnanci v jednotlivých zemích byli dotazováni, zda si plánují vzít volno, aby mohli sledovat zápasy fotbalového mistrovství světa. Zhruba 31 procent českých respondentů odpovědělo, že si volno rozhodně vezmou, 22 % z nich plánovalo ukončit práci dříve, 8 % si již naplánovalo vzít regulérní dovolenou a zbylé 1 procento respondentů si chtělo zařídit nemocenskou a zůstat doma u televize. Komplexní výsledná zpráva z průzkumu s názvem „Fotbalový šampionát a zaměstnanecká produktivita“ byla právě zveřejněna na stránkách www.EuropeTalent.com. Obsahuje i porovnání výsledků v jednotlivých zemích.

Agentura EuropeTalent.com se rovněž ptala zaměstnavatelů a řídících pracovníků, zda umožní svým podřízeným, aby sledovali zápasy. Zhruba 55 procent zaměstnavatelů oslovených v České republice plánovalo dát zaměstnancům volno na sledování zápasů, byť procento bylo mírně vyšší v případě těch manažerů, kteří se sami zajímají o fotbal, a naopak nižší u těch, kteří se o fotbal nezajímají. Zejména ženy na manažerských pozicích vykazovaly nižší sklony k tomu umožnit zaměstnancům sledování zápasů během pracovní doby. Našlo se i malé procento manažerů, kteří byli rozhodnuti neposkytnout volno zaměstnancům, přestože sami zápasy sledovat hodlali.

Jeden z dotazovaných českých manažerů vyjádřil jasný postoj k celému problému: „Není správné, že když některé země, v tomto případě Německo, a jednotliví hráči vydělávají peníze, my jako zaměstnavatelé máme prodělávat.“

Dopad pro podnikání

Vedoucí analytik společnosti EuropeTalent.com, který vytvořil výslednou studii, komentoval projekt slovy: „Výsledky potvrzují to, co většina zaměstnavatelů očekávala, totiž že během světového šampionátu dojde k výraznému poklesu produktivity. Předem plánované absence v zaměstnání jsou jen jedním aspektem. Skutečná míra absencí bude pravděpodobně ještě větší vzhledem k pozápasovým oslavám a nedostatku spánku, neboť mnozí fanoušci úspěšnějších týmů zůstanou vzhůru až do ranních hodin.“

Účast českého národního týmu na světovém šampionátu nepochybně zvýší zájem o zápasy, zejména pokud Česká republika postoupí do vyřazovacích bojů.

Vzhledem k tomu, že krátce po mistrovství světa začíná čas dovolených, mohou se české firmy připravovat na delší dobu útlumu než obvykle, přičemž lze počítat s tím, že k plné aktivitě se firmy navrátí až v září.

Mezinárodní srovnání

Problém týkající se poklesu produktivity není jen záležitostí České republiky. Podobné výsledky byly zaznamenány i v dalších zemích a výsledky průzkumu v západoevropských zemích rovněž potvrdily stejný trend. Podle studie britské účetní firmy Tenon ztratí britské společnosti letos v červnu 500 milionů liber kvůli nemocenským spojeným s fotbalovým šampionátem a vyčerpáním zaměstnanců po pozápasových oslavách. Toto číslo však ještě vzroste, pokud se Anglie dostane do závěrečných kol turnaje.

Desítky tisíc holandských zaměstnanců nahlásily telefonicky onemocnění během evropského šampionátu v Portugalsku 2004, přičemž ve dnech, kdy hrálo nizozemské národní mužstvo, vzrůstal počet neschopenek až o dvacet procent. Nizozemská pojišťovna SEZ dokonce nedávno vypracovala novou bezpečnostní politiku, která firmám působícím v Nizozemsku umožňuje pojistit se proti náhlému nárůstu počtu nemocných zaměstnanců během fotbalového mistrovství světa.

Mnoho firem v západní Evropě se rozhodlo tento problém řešit tak, že svým zaměstnancům vytvořilo zázemí pro sledování vybraných zápasů v práci a stanovilo akceptovatelné podmínky pro braní volna. Zhruba 22 procent respondentů v České republice uvedlo, že jim zaměstnavatel vytvořil zázemí pro sledování zápasů fotbalového šampionátu. Z britských respondentů takto odpovědělo pouze 20 procent.

Studie se zaměřila na tyto země: Polsko, Česká republika, Rumunsko, Rusko a Ukrajina. EuropeTalent.com je přední internetová personální agentura poskytující služby zkušeným profesionálům v regionu střední a východní Evropy. Kompletní zpráva je k dispozici ke stažení na adrese www.EuropeTalent.com.