Cenové balíčky: past na spotřebitele?

Nabídky telekomunikačních operátorů se rozšiřují o řadu balíčků, které nabízí spotřebitelům vybrané služby za zvýhodněných podmínek. Nezíská-li však spotřebitel dostatek informací o souvisejících podmínkách, může na tom velmi prodělat.

K běžnému tarifu si u některých telekomunikačních operátorů lze přikoupit volné minuty, esemesky, či paušální připojení v rámci speciálního balíčku za zdánlivě příznivých podmínek. Obecně jsou balíčky pro spotřebitele přínosem, protože umožňují přizpůsobení služeb jeho potřebám. Jak však ukazují dotazy uživatelů v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS), neobejdou se tyto nabídky vždy bez problémů.

Operátoři si umí vždy dobře spočítat balíček tak, aby se jim vyplatil, upozorňuje Ivana Picková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR, a dodává: Někdy je výpočet založen na prostém zvýšení měsíční fixní platby, jindy na řadě omezujících podmínek.

Názorný příklad hrozícího rizika lze najít v nových balíčcích Eurotel Top. Například díky nejstaršímu z nich s názvem Eurotel Top Víkend získá spotřebitel mimo jiné 100 minut bezplatného volání o víkendech a svátcích do pevné sítě a sítě Eurotel. V praxi se však začnou tyto minuty využívat až teprve po vyčerpání volných minut v tarifu zákazníka. – Z hlediska spotřebitele to není logické. Když si tuto okolnost, o které Eurotel sice informuje, ale nijak zvlášť na ni neupozorňuje, neuvědomí, může všechny volné minuty ve svém tarifu využít během prvního víkendu, nadále telefonovat ve všední dny za plnou cenu a po obdržení měsíčního vyúčtování se vyděsit, varovala I. Picková. Podobné upozornění platí i pro balíček nabízený T-Mobile pod názvem Víkend+.

Tento problém souvisí i se skutečností, že není možné zjistit, kolik volných minut v rámci paušálu spotřebiteli ještě zbývá. Jsme zvědavi, zda některý z mobilních či pevných operátorů vyjde svým zákazníkům vstříc a nabídne jim možnost si operativně zjistit zbývající počet volných minut, uzavřela I. Picková.