České dráhy zrychlily zavádění nových bezbariérových souprav, letos jich přibude přes 70

Celkem 73 bezbariérových vlakových souprav v hodnotě téměř 4 miliard Kč uvedou v letošním roce do provozu České dráhy. Drtivá většina jich najde uplatnění v regionální a příměstské dopravě, kde usnadní cestování vozíčkářům i dalším občanům, kteří mají obtíže s pohybem. České dráhy tak budou mít na konci roku k dispozici přibližně 325 bezbariérových vozů a ucelených jednotek. S novým jízdním řádem tak významně rozšíří počty bezbariérových spojů v celé České republice.

Dnes nejrozšířenějším typem bezbariérového vozidla jsou soupravy Regionova. V letošním roce jich bude uvedeno do provozu 46 a jejich celkový počet již překročil 100 kusů. Zajišťují komfortní cestování vozíčkářům na hlavních i lokálních tratích ve všech oblastech Čech, Moravy a Slezska. Díky Regionovám jsme významně rozšířili počet bezbariérových spojů již v loňském roce a letos od prosince to bude podobné, uvádí ředitelka oboru provozu osobní dopravy Luďka Hnulíková a hned doplňuje některé trasy, kde se nové Regionovy v průběhu letošního roku objevily: Vozíčkáři se dostanou snáze například z Veselí nad Lužnicí do Českých Velenic, z Nymburka do Mladé Boleslavi a Turnova nebo z Valašského Meziříčí do Rožnova. Reginova má snížený nástupní prostor do úrovně moderních nástupišť a je vybavena také prostornou bezbariérovou toaletou.

Pro neelektrifikované tratě jsou určené také řídící vozy řady 954.2 s nástupní plošinou a speciálně upraveným WC pro vozíčkáře. Ty jezdí spolu s velkými motorovými vozy například na rychlících a spěšných vlacích v okolí Brna, z Prahy přes Kladno do Rakovníka nebo z Trutnova do Kolína a dále do Mladé Boleslavy, České Lípy a Rumburka. V letošním roce nasazujeme do provozu dalších 15 těchto bezbariérových vagónů, připomíná Luďka Hnulíková. Podle ní zajistí rozšíření služeb pro vozíčkáře hlavně na jižní Moravě na tratích vycházejících z Brna.

Dalším bezbariérovým vlakem jsou elektrické jednotky CityElefant, kterých uvádí České dráhy do provozu 12 kusů. Tyto moderní pantografy jsou nízkopodlažní, mají zdvihací plošiny a jsou také vybaveny toaletou upravenou pro vozíčkáře. Postupně v okolí Prahy nahrazují starší pantografy, které byly sice také upravené pro cestování vozíčkářů, ale pro jejich starou konstrukci nejsou vybaveny například toaletou nebo speciální nástupní plošinou, vyjmenovává výhody nových bezbariérových jednotek Luďka Hnulíková. Nezapomněla připomenout, kde se s novými pantografy setkají cestující vozíčkáři: Ve větší míře je nasadíme na všechny tratě v okolí Prahy. Již nyní jezdí na některých spojích v pracovní dny z Prahy do Berouna a o víkendech budou jezdit první z nich i z Prahy do Benešova u Prahy. Tři soupravy posílí bezbariérovou dopravu také v Moravskoslezském kraji na linkách S1 a R1 spojujících Opavu, Ostravu a Český Těšín.

České dráhy uvedou do provozu další bezbariérové vlaky i v příštím roce. Kromě dokončení dodávek souprav Regionova a CityElefant, kterých bude v roce 2010 v provozu celkem 60, se připravují nové projekty bezbariérových vlaků. Na konci roku 2010 by tak České dráhy mohly disponovat přibližně 380 bezbariérovými vozy nebo ucelenými jednotkami. To je výrazné zrychlení zavádění bezbariérových vlaků, neboť ve výhledu z roku 2007 České dráhy počítaly jen s 300 vozidly. Skutečnost tak bude přibližně o 25 % lepší.

České dráhy a jejich předchůdce Československé státní dráhy (ČSD) patří k průkopníkům bezbariérového cestování v České republice. Jako první dopravní firma v tehdejším Československu nakoupila již v roce 1988 velký počet bezbariérových vozidel, více než stovku speciálních vagónů s upraveným oddílem a WC pro vozíčkáře. Část vozů byla navíc vybavena speciální zdvihací plošinou pro snadný nástup vozíčkářů. Od roku 1991 zveřejňují také informace o bezbariérových spojích přímo v jízdních řádech. Od přelomu 80. a 90. let neustále pokračují v odstraňování bariér při cestování vozíčkářů. V posledních letech zadaly nákup pouze takových regionálních vozidel, která jsou přizpůsobená pro cestování vozíčkářů.