České dráhy se připravují na liberalizaci dálkové dopravy v České republice

Stanovisko Českých drah k rozhodnutí Ministerstva dopravy ČR k desetiletému plánu liberalizace dálkové železniční dopravy v České republice.

České dráhy berou na vědomí rozhodnutí objednavatele dálkové dopravy v ČR Ministerstva dopravy o postupné liberalizaci dálkové dopravy. České dráhy se na tuto liberalizaci připravují v rámci projektu VIZE 2012, který má změnit vnitřní fungování Českých drah a přemění je na moderní standardně fungující akciovou společnost. K tomu je nutné vytvořit podmínky, které má naše konkurence v zahraničí: dlouhodobé kontrakty na dobu cca 10 až 15 let a plnou úhradu ztráty z provozu osobní dopravy včetně přiměřeného zisku. V České republice dosud takové podmínky vytvořeny nebyly, což významně limitovalo také modernizaci vlaků, zlepšení služeb a celkové provedení vnitřní transformace Českých drah.

Za podmínek, které chce i naše konkurence v podobě nejméně desetiletého kontraktu a plné úhrady prokazatelné ztráty včetně přiměřeného zisku, jsme připraveni nabídnout stejné služby, kvalitní a moderní vlaky i dobrou cenu jako všichni naši konkurenti a jsem přesvědčen, že v soutěžích uspějeme. Naopak nikdo z našich konkurentů není dlouhodobě schopen fungovat za současných podmínek, kdy jsou kontrakty jen jednoleté a úhrada prokazatelné ztráty především v regionální dopravě je na úrovni asi dvou třetin skutečných potřeb, zdůrazňuje Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah. To je podle generálního ředitele Českých drah hlavní důvod kritiky služeb národního dopravce, který tak narozdíl od zahraniční konkurence, dosud neměl vytvořené dostatečné podmínky k masivním investicím do nových vlaků a vylepšení svých služeb.

Na liberalizaci trhu dálkové i regionální osobní dopravy se České dráhy připravují. Jak uvádí generální ředitel Českých drah Petr Žaluda: Naše společnost nyní prochází vnitřní transformací s názvem VIZE 2012, kdy se změníme na standardní akciovou společnost. Přitom chceme uspořit nebo vytvořit dodatečný profit v celkovém objemu 4 miliardy Kč. Podle Petra Žaludy se firma během příštích třech roků zaměří například na rozšíření a kvalitu služeb, přesnost vlaků, omlazení a vylepšení vybavení vlaků, zefektivnění vnitřních procesů, lepší využití vlakových souprav, optimalizaci procesů v oblasti nákupu nebo zajištění reatingu nezávislou společností. To umožní získat další prostředky na modernizaci Českých drah, především na nákup nových vlaků.