Úvěrový registr zvýšil důvěru bank ke klientům a pomohl zvýšit počet poskytnutých půjček

Praha, 1. července 2003 – Za první rok existence českého úvěrového registru, jehož členy je pět největších českých bank, se zvýšil počet záznamů - tj. úvěrových smluv v registru - o 72% a počet tzv. „úvěrových klientů“ bank v registru o 37%. Podle Tomáše Denemarka, předsedy představenstva CCB - Czech Credit Bureau, a.s., která je tvůrcem a provozovatelem úvěrového registru, je to jednoznačný důkaz úspěchu celého projektu.

„Je vidět, že banky začaly klientům s pozitivním záznamem v registru mnohem více věřit. To se odrazilo v růstu počtu bankovních klientů, kteří dostávají úvěr, a zejména v počtu poskytnutých úvěrů,“ řekl Denemark. Za velmi zajímavý jev označil nárůst počtu klientů, kteří mají více než jeden úvěr. Podle něj je na trhu s úvěry fyzickým osobám stále ještě obrovský růstový potenciál. Svědčí o tom tzv. „hit rate“ – ukazatel, který zobrazuje procentní úspěšnost nalezení klienta v databázi. V českém úvěrovém registru činí průměrný hit rate 51,5 %, tzn. bezmála polovina žadatelů o úvěr u pěti největších českých bank, které ovládají cca 85% bankovního trhu, nemá s bankou žádný úvěrový vztah.

V současné době se na přistoupení k registru připravují Citibank a Raiffeisenbank, které by se k registru měly plně připojit nejpozději do konce letošního roku. V závěrečné fázi vyjednávání je také připojení stavebních spořitelen.

V květnu 2003 se český úvěrový registr stal členem ACCIS (The European Association of Consumer Credit Information Suppliers), která sdružuje evropské úvěrové registry. Česko je po Polsku druhá z bývalých zemí východního bloku, která se stala členem této prestižní organizace.

V květnu 2003 začal český úvěrový registr občanům nabízet možnost získat výpis z registru pomocí elektronické žádosti. K podání žádosti tak stačí pouze přístup k internetu a vlastnictví elektronického podpisu založeného na kvalifikovaném certifikátu.

Za uplynulých dvanáct měsíců provozu úvěrového registru se neobjevil žádný pokus o zneužití dat z registru. Nebyl zaznamenán ani žádný pokus o ilegální průnik do databáze, tzv. „hacknutí“. Na klientské centrum bylo podáno 831 žádostí o výpis a 85 oprávněných žádostí o opravu. „V drtivé většině případů se jednalo o opravu údajů, které nebyly včas aktualizovány. Zjištěná chybovost databáze tak představuje 0,04 promile,“ řekl Tomáš Denemark.

V dubnu 2003 byly RNDr. Karlem Neuwirtem, předsedou Úřadu pro ochranu osobních údajů zrušena veškerá nápravná opatření týkající se procesu zpracování osobních údajů obsažených v úvěrovém registru. Zrušeno bylo i samotné rozhodnutí inspektora, na jehož základě byla zrušená opatření uložena. „Bereme to jako potvrzení faktu, že úvěrový registr je plně v souladu se zákonem na ochranu osobních údajů,“ uvedl Denemark.

„Za velký úspěch považujeme také fakt, že se nám podařilo vyhrát výběrové řízení na zřízení slovenského úvěrového registru,“ řekl předseda představenstva CCB – Czech Credit Bureau, a.s. Tomáš Denemark. Toto výběrové řízení vyhlásily společně VÚB, Slovenská sporitelna a Tatrabanka. Podle Denemarka byla jedním z rozhodujících faktorů pro výběr CCB právě pozitivní reference CCB z České republiky. Slovenský úvěrový registr bude takřka identický s českým a měl by být spuštěn na přelomu roku 2003/2004.

Charakteristika úvěrového registru (bankovní registr klientských informací)

Úvěrový registr neboli bankovní registr klientských informací je provozován společností CCB – Czech Credit Bureau, a.s. Projektu se od jeho založení až do současnosti účastní pět členských bank: Česká spořitelna, ČSOB, GE Capital Bank, HVB Bank a Komerční banka. Tyto banky jsou současně majiteli CBCB – Czech Banking Credit Bureau, a.s., která je zpracovatelem registru podle §38a bankovního zákona. V úvěrovém registru jsou shromažďovány informace pozitivní i negativní úvěrové informace o všech klientech členských bank, kteří jsou s bankou v úvěrovém vztahu, tzn. mají od ní úvěr, kreditní kartu, povolený kontokorent apod. Členská banka smí do úvěrového registru vznést dotaz na konkrétní osobu pouze tehdy, pokud má od této osoby podepsanou žádost o poskytnutí úvěrového produktu a nebo je tato osoba jejím klientem. Úvěrový registr byl v České republice uveden do provozu v červnu minulého roku.

Profil CCB – Czech Credit Bureau, a.s.

Společnost byla založena v listopadu roku 2000 především za účelem vytvoření bankovního úvěrového registru v České republice. Díky předloženému projektu, svým akcionářům a jejich zkušenostem v oblasti vývoje a provozování úvěrových registrů po celém světě zvítězila ve výběrovém řízení na provozovatele úvěrového registru fyzických osob v České republice vypsaným Komisí pro společné projekty při České Bankovní Asociaci.

Akcionáři jsou společnosti CRIF (Itálie), MOZART 2 (Česká republika) a TRANS UNION (USA). Společnosti CRIF a TRANS UNION patří k nejvýznamnějším společnostem, které provozují úvěrové registry v celé řadě zemí Evropy i světa. MOZART 2 je investiční fond, který převzal podíl společnosti ASPEKT CENTRAL EUROPE GROUP na počátku roku 2002. CCB – Czech Credit Bureau, a.s. propaguje myšlenku úvěrových registrů a používání moderních rozhodovacích nástrojů v rámci finančního sektoru. Klíčovými projekty společnosti je poskytování služeb spojených s bankovním registrem klientských informací a nově také s vývojem registru klientských informací pro skupinu osmi vedoucích leasingových, úvěrových a splátkových společností. Hlavním strategickým partnerem CCB je společnost CRIF. Proto také CCB přináší nabídku služeb a produktů, které jsou využitelné zejména pro banky, leasingové společnosti, pojišťovny a další instituce finančního trhu. Kromě toho se CCB zaměřuje vývoj vlastních produktů, kterými je například rating měst a obcí poskytovaný prostřednictvím internetu a připravovaný projekt ratingu malých a středních podniků.