Banky – drobnými krůčky kupředu

SOS vítá, že bankovní komunita se probouzí z dlouhodobé letargie a začíná se chovat vstřícněji vůči svým klientům. Bohužel ve všech oblastech nelze zaznamenat tak pozitivní vývoj, a proto SOS stále nabízí spotřebitelům možnost se zapojit do žaloby proti ČSOB (vybrané poplatky) a případně připojit svůj podpis pod petici proti poplatkové politice českých bank.

SOS nadále vyzývá klienty ČSOB, aby se připojili k jeho výzvě a vzali si své peníze zaplacené za některé bankovní poplatky u této banky zpět. Podle SOS si banka tyto peníze z klientských účtů odčerpala neoprávněně a klienti mají právě teď jedinečnou příležitost koordinovaným postupem požadovat jejich vrácení, vysvětluje Mgr. Klára Přikrylová, která se v SOS věnuje právním otázkám. V případě tolik v médiích diskutované prohry sporu by v první instanci, za předpokladu např. 100 účastníků ve sloučeném řízení, jednotliví klienti uhradili ČSOB (pokud by ji zastupovali externí právníci) na nákladech právního zastoupení po 300 korunách. Klienti ČSOB, kteří se dosud k žalobě nepřipojili, mohou přes adresu www.spotrebitele.info zaslat i nyní veškeré potřebné dokumenty přímo a vyhnout se tak zdlouhavému posílání v tištěné podobě.

SOS oceňuje dohodu iniciovanou Ministerstvem financí ČR a podepsanou Českou bankovní asociací, která reaguje na mnohé požadavky spotřebitelů a vytváří základ pro potřebné změny na českém finančním trhu. Zejména oceňujeme plánované vytvoření zvláštního poradního výboru mezi všemi dotčenými subjekty včetně SOS, závazek dále společně pracovat na poskytování dostatečných a jasných informací klientům, podpoře znalostí klientů a celkovém posílení postavení klientů vůči bankám.

Nově zveřejněný Kodex bankovních služeb České spořitelny nemůže SOS než přivítat, protože může být hmatatelným přínosem pro klienty této banky. Zejména si vážíme konkrétních závazků jako je zvyšování bezpečnosti internetového bankovnictví, informování o změně obchodních podmínek v dostatečném časovém předstihu, možnosti zrušení účtu bez výpovědní lhůty a zbytečných poplatků, informování 2 měsíce před jakoukoli změnou poplatků přímo ve výpisech z účtu aj. Praxe ukáže, jak je budou moci spotřebitelé vymáhat, uvádí Ing. David Šmejkal, místopředseda Republikového výboru SOS.

Protože ne vše je tak pozitivní, dochází klientům bank trpělivost a připravují další aktivity. SOS podporuje iniciativu tvůrců petice k bankovním poplatkům na www.bankovnipoplatky.com, protože souhlasíme s její základní tezí, že: poplatky v bankovních ústavech v ČR už dlouhou dobu překračují únosnou míru a ve vztahu k příjmům obyvatel patří k nejvyšším na světě.