Atény očekávají, že jim finále Ligy mistrů přinese 26 mil. eur

Podle výzkumu zadaného společností MasterCard by pořadatelství středečního finále Ligy mistrů mezi AC Milán a FC Liverpoolem mohlo Aténám přinést zisk ve výši 26 mil. eur.

Oficiální sponzor Ligy mistrů, společnost MasterCard, ve svém nezávislém výzkumu oslovila odborníky, kteří mají zkušenost s pořadatelstvím letošního i předchozích finálových utkání Ligy mistrů v Aténách (2007), Paříži (2006), Istanbulu (2005), Gelsenkirchenu (2004), Manchesteru (2003) a Glasgow (2002).

Před netrpělivě očekávaným opakováním instanbulského finálového souboje z roku 2005 se experti oslovení společností MasterCard shodují, že Atény budou těžit především z nárůstu spotřebitelských výdajů a turismu, zlepšení image, zvýšení povědomí o městě a růstu sponzoringu. Shodli se také, že pořadatelství finále Ligy mistrů by mohlo zvýšit šance města na hostování dalších významných sportovních a mezinárodních akcí v budoucnu.

Podle průzkumu společnosti MasterCard vydělají na akci nejvíce bary, restaurace, hotely, maloobchody, dopravci a správa Olympijského stadiónu. Odborníci se rovněž domnívají, že propagace kombinovaných nabídek kulturních akcí a hotelového ubytování před akcí by mohla povzbudit návštěvníky k prodloužení pobytu a přinést tedy místním podnikatelům další zisky.

„Liga mistrů UEFA patří mezi největší světové sportovní události a Atény jsou pro pořádání finále vynikajícím místem. Náš výzkum provedený ve spolupráci s několika předními experty ukázal, že finanční přínosy pro hostitele finále jsou obrovské a že přestože se jedná jen o jeden večer, v Aténách bude mít akce dlouhodobější ekonomický dozvuk,“ řekl senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide John Stuart.

„Liga mistrů UEFA urychluje v Evropě ekonomický rozvoj. Společnost MasterCard se pyšní tím, že tuto soutěž podporuje již dvanáct let a nadále setrvává na pozici Oficiálního sponzora Ligy mistrů UEFA,“ dodal John Stuart.

Ne všechny ekonomické přínosy se ale projeví okamžitě. Sedm z devíti odborníků se shoduje v tom, že pořádání aténského finále by mohlo městu přinést nové obchody. Polovina z nich navíc souhlasí, že díky fanouškům, kteří se do Atén po úspěšném fotbalovém výletu vrátí na skutečnou dovolenou, velmi pravděpodobně dojde k dlouhodobějšímu nárůstu turismu.

„Jedním z důvodů, proč chtěly být Atény hostitelským městem finále Ligy mistrů, byl úspěch Olympijských her v roce 2004. Vzhledem k tomu, jak se Atény zhostily této obrovské akce, při níž si zlepšily image a získaly cenné zkušenosti s pořádáním velkých sportovních událostí, není důvod se obávat, že by město tentokrát neuspělo. Předpokládáme, že finále povzbudí turismus a spotřebitelské výdaje v hotelích, restauracích, barech a místních obchodech, kde fanoušci a další turisté stráví nejvíce času,“ uvedl Mihalis Tsapidis, který odpovídá za fotbalové akce v Aténách.

Nezávislý výzkum, zadaný společností MasterCard, rovněž došel k závěru, že špičkové evropské fotbalové kluby budou ve finále soupeřit o zisk až 100 mil. eur – to je odhadovaná částka, kterou může AC Milan nebo FC Liverpool vydělat na vítězství v Lize mistrů.

Liga mistrů UEFA a Mistrovství Evropy UEFA se mohou od roku 1992, kdy asociace UEFA spojila své síly se společností MasterCard, pochlubit rychle rostoucí popularitou. V současné době patří mezi největší sportovní soutěže na světě – v sezóně 2004/05 byla téměř polovina diváků Ligy mistrů z mimoevropských ze­mí.

„Celosvětový zájem o soutěže pořádané organizací UEFA, která vystupuje jako globální značka s výrazným evropským dědictvím, dokonale souzní se smyslem našeho podnikání,“ dodal John Stuart, senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide.

Průzkum realizovala jménem oficiálního sponzora Ligy mistrů, společnosti MasterCard, společnost KRC Research.