Allianz automapa varuje řidiče

[Tisková zpráva] České silnice čím dál častěji lemují pomníčky, květiny a svíčky. Těchto smutných míst bohužel rok od roku přibývá.

V České republice totiž existují lokality, které mají oproti jiným  velmi nepříznivou nehodovou bilanci a co je ještě závažnější, na jejichž smutném kontě končí lidské životy a zdraví. Allianz pojišťovna proto ve svém unikátním projektu „Allianz Automapa“ doslova zmapovala pro motoristy nejkritičtější lokality na dálnicích, rychlostních silnicích a komunikacích I. třídy, při jejichž průjezdu by si měli řidiči dávat obzvlášť pozor. Na rozdíl od jiných projektů, které silnice známkují podle subjektivního hodnocení, však tento vychází ze statistických údajů databáze dopravních nehod s vážnými následky v podobě těžkých zranění, nebo úmrtí a jejich lokalizace. Jde o první počin právě vznikajícího Allianz Nadačního fondu, jehož hlavní náplní je podpora bezpečnosti silničního provozu.

Projekt sledoval zejména havárie, které se udály za poslední tři roky a kvůli eliminaci náhodných jevů vyhodnocoval existenci alespoň dvou na sobě navzájem zcela nezávislých dopravních nehod s těžkými následky. „Tato místa byla porovnána i s četností dalších, drobnějších dopravních nehod v dané lokalitě. Z celkového množství těchto nehodových míst byl sestaven žebříček 20 nejrizikovějších oblastí,“ představil projekt člen správní rady Allianz Nadačního fondu Tomáš Vysoudil. „Stejně budeme postupovat i v dalších letech, protože Allianz Automapa bude neustále aktualizována,“ dodal Vysoudil.

Podle jaké metodiky byla hodnocena riziková místa?

Pořadí závažnosti jednotlivých nehodových lokalit bylo stanoveno podle čtyř hlavních kritérií, mezi něž patří počet nehod, při kterých došlo k smrtelnému, nebo těžkému zranění, závažnost těchto zranění, počet osob, které úrazy utrpěly a počet ostatních nehod v dané lokalitě.

Černé prvenství mají střední Čechy

V 20 nejkritič­tějších lokalitách se vyskytuje nejčastěji Středočeský kraj – 4×, Plzeňský a Olomoucký kraj 3×, dvakrát pak Zlínský, Královehradecký, Jihomoravský a Jihočeský kraj a po jedné lokalitě má Karlovarský a Ústecký kraj. Ostatní kraje se mezi nejkritičtějšími místy nevyskytují vůbec.

„Přestože jde povšechně o velmi rozdílné oblasti i nehody, z celkových čísel je možné identifikovat několik obecnějších závěrů i specifik pro jednotlivá místa. Většina nehod v kritických lokalitách se stala ve dne, na suché vozovce a karambol zavinil řidič motorového vozidla, který nebyl pod vlivem alkoholu,“ uvedl Tomáš Vysoudil.

Odhalena specifická místa alkoholových, nočních a „mokrých“ nehod

Ale byly samozřejmě výjimky – alkohol se skutečně „podepsal“ na 13 nehodách, ve dvou lokalitách hned dvakrát, a to v Plzeňském kraji na silnici I/22 ve Spáňově a v Královehradeckém kraji na silnici I/33 v Jaroměři. Většina nehod se stala ve dne, jedno území však bylo výjimečné a všechny nehody se tu staly v noci, a to na silnici I/26 v Babylonu v Plzeňském kraji. Jak již bylo uvedeno, většina nehod se stala na suché vozovce, ale i zde najdeme výjimky, kdy úplně všechny, případně dominantní část nehod, byla na mokré vozovce. Například ve středočeských  Makotřasech, to bylo 6 nehod z 8, v Jaroměři 3 nehody ze 4.

Srážky s chodci a pevnými překážkami

Rizikové lokality se obvykle nacházely mimo zastavěné území a také u těch městských byl chodec jako účastník nehody spíš výjimečný. Ale existují místa, kde všechny vážné nehody byly pouze s chodcem – a to v Ústí nad Labem, ve Vizovicích, Valašských Kloboukách, Hlinsku a Chrudimi.

Jedním z významných faktorů, které zvyšují závažnost následků dopravních nehod, jsou nechráněné, nebo špatně chráněné pevné překážky. Přestože většinou se takové nehody vyskytovaly spíše výjimečně, existují lokality, které jsou z tohoto úhlu pohledu zvláště nebezpečné. Znovu se ve výčtu objevují Makotřasy, pevná překážka „překážela“ v 5 nehodách z 8, v Jaroměři a v Bělé pod Pradědem ve 3 ze 4 bouraček.