Alarmující nedostatky a propastné rozdíly mezi nebankovními poskytovateli půjček

Alarmující nedostatky a značné rozdíly v kvalitě smluv a správnosti uváděné výše RPSN u nebankovních poskytovatelů půjček zjistil nový obsáhlý výzkum Sdružení SPES, které se problematikou zadlužování zabývá již řadu let.

V rámci průzkumu byly analyzovány smlouvy a marketingové materiály celkem 14 subjektů poskytujících nebankovní půjčky. Mezi hlavní závěry výzkumu patří skutečnost, že řada společností má vytvořeny své smluvní dokumenty tak, aby se v nich klient nevyznal a neobjevil v nich skrytá ustanovení, která jeho postavení silně znevýhodňují. Dlužník tak kupříkladu velmi často podpisem smlouvy uzavírá nevědomky hned několik smluv najednou, například smlouvu o revolvingu nebo pojištění, anebo předem souhlasí v rámci rozhodčí doložky s rozhodcem, kterého vybral věřitel. Výše uvedené metody mají za následek další zadlužování klienta a velmi malou šanci v případě sporu na spravedlivé rozhodnutí.

Dalším problematickým bodem se při analýze jednotlivých produktů ukázalo RPSN. I přesto, že jeho vypovídací hodnota je pro běžného spotřebitele diskutabilní a orientaci v produktech jednotlivých poskytovatelů mu neulehčuje, je její uvádění vyžadováno zákonem. Přesto řada společností uvádí chybnou výši RPSN a někteří poskytovatelé tento údaj opomíjejí úplně, což zcela odporuje platným právním předpisům.

Výzkum potvrdil to, co se projevuje v naší poradenské praxi, a sice že mezi nebankovními poskytovateli půjček jsou velké rozdíly. Na jedné straně stojí společnosti, které dodržují všechny zákonem dané požadavky, mají srozumitelně napsané smlouvy a uvádějí správnou výši RPSN. Na druhé straně stojí ti poskytovatelé, kteří se pohybují na hraně zákona, používají nekalé praktiky. Jejich častokrát jediným cílem je zmocnit se majetku dlužníka. Dlužníci těchto poskytovatelů tvoří v naší poradně nejvíce klientů, řekla k výsledkům výzkumu předsedkyně Sdružení SPES Andrea Běhálková.

V rámci výzkumu bylo také sledováno a hodnoceno chování jednotlivých obchodních zástupců a především jejich informovanost a znalost nabízeného produktu. V řadě případů průzkum ukázal, že před podpisem smlouvy neposkytují klientům dostatek těch informací, které mají zásadní vliv jejich rozhodnutí, zda úvěrovou smlouvu podepíší či nikoliv.

Občanské sdružení SPES poskytuje poradenství lidem ohroženým předlužením a majetkovou nouzí, dále realizuje projekty finančního vzdělávání, organizuje semináře a školení pro sociální pracovníky a širokou odbornou veřejnost. Sdružení SPES rovněž spolupracuje s institucemi státní správy a samosprávy v programech prevence předlužení a kriminality způsobené tíživou sociální situací.