AC Milán nebo FC Liverpool si mohou vítězstvím v Lize mistrů vydělat až 100 miliónů eur

Podle výzkumu společnosti MasterCard budou fotbalové kluby AC Milán a FC Liverpool, které se ve středu večer 23. května střetnou ve finále Ligy mistrů, bojovat o zisk až 100 mil. eur.

Společnost MasterCard, oficiální sponzor Ligy mistrů, oslovila v rámci průzkumu dvanáct předních evropských fotbalových a ekonomických expertů působících ve významných akademických a obchodních institucích v Anglii, Německu, Francii, Itálii, Španělsku a Chorvatsku. O vyčíslení hodnoty případného vítězství v Lize mistrů UEFA 2007 se pokusili mj. Univerzita Johna Moora v Liverpoolu, Porýnská státní banka, Univerzita Limoges, Capitalia, Univerzita Vigo a fotbalový klub Dinamo Záhřeb.

Odborníci oslovení společností MasterCard se shodují, že vítězný klub bude mít možnost získat lepší sponzorské nabídky, zvýší se mu příjmy z televizních přenosů a vstupného a vzroste také hodnota jeho hráčů. Odhadovaný příjem v hodnotě přibližně 100 miliónů eur ovšem stále nedosahuje částky, kterou řada špičkových evropských klubů vydala během posledních sezón za přestupy a mzdy.

Výsledek výzkumu společnosti MasterCard je rovněž dobrou zprávou pro domovské město vítězného klubu. Odhaduje se, že když FC Liverpool vyhrál v roce 2005 finále Ligy mistrů, město Liverpool na vítězství svého klubu v následujícím roce vydělalo asi 70 mil. eur díky nárůstu spotřebitelských výdajů, turistiky, sponzoringu a obchodu. Výrazné finanční oživení zaznamenalo také domovské město FC Porta po výhře klubu v roce 2004 – navýšení příjmů města se odhaduje na 12 mil. eur.

„V sázce je mnoho – a to jak na hřišti, tak mimo něj. Náš průzkum, který jsme uskutečnili ve spolupráci s předními evropskými fotbalovými osobnostmi a ekonomy, ukazuje, že vedle mimořádné prestiže přinese vítězství v tak proslulé soutěži klubu i obrovské finanční zisky a že z něj mají prospěch i domovská města,“ uvedl senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide John Stuart.

„Liga mistrů UEFA je nejslavnější klubovou soutěží na světě, která hýbe fotbalovým obchodem v celé Evropě. Společnost MasterCard se pyšní tím, že tuto soutěž podporuje již dvanáct let a nadále setrvává na pozici Oficiálního sponzora Ligy mistrů UEFA,“ dodal John Stuart.

Výzkum společnosti MasterCard rovněž ukázal, že malá nebo relativně neznámá domovská města vytěží z úspěchu místního klubu více než větší města, jakými jsou např. Milán, Barcelona nebo Londýn.

Liga mistrů UEFA a Mistrovství Evropy UEFA se mohou od roku 1992, kdy asociace UEFA spojila své síly se společností MasterCard, pochlubit rychle rostoucí popularitou. V současné době patří mezi největší sportovní soutěže na světě – v sezóně 2004/05 byla téměř polovina diváků Ligy mistrů z mimoevropských ze­mí.

„Celosvětový zájem o soutěže pořádané organizací UEFA, která vystupuje jako globální značka s výrazným evropským dědictvím, je v dokonalém souladu se smyslem našeho podnikání,“ dodal John Stuart, senior viceprezident oddělení sponzoringu MasterCard Worldwide.

MasterCard sponzoruje evropská mistrovství od roku 1992 a v Lize mistrů působí od roku 1994. Podle nedávno prodloužené smlouvy o sponzorství s asociací UEFA bude mít výhradní práva v kategorii platebních služeb. Dodatek rovněž zahrnuje práva k dalším akcím UEFA, jako je Mistrovství Evropy v ženském fotbalu, mistrovství Evropy hráčů do 21 let a Mistrovství Evropy v sálové kopané.

Průzkum realizovala jménem oficiálního sponzora Ligy mistrů, společnosti MasterCard, společnost KRC Research.