8 z 10 žadatelů o úvěr si půjčovalo peníze již v minulosti

Praha, 27. března 2007 – Celkem 81 procent žadatelů o úvěr, na něž se v roce 2006 dotazovaly banky do Bankovního registru klientských informací (BRKI), bylo v registru nalezeno. Znamená to, že 8 z 10 žadatelů o úvěr si již v minulosti půjčovalo peníze nebo za nějaký úvěr ručilo. Celkově banky v roce 2006 uskutečnily do BRKI přes 2,4 milionů dotazů, což je o 41 procent více než v roce 2005.

Výrazně se zvýšil i celkový objem úvěrů registrovaných v BRKI, který meziročně vzrostl o 32,7 procent na 674 miliard korun. Prudký nárůst úspěšnosti nalezení žadatele o úvěr v registru (tzv. hit-rate) zaznamenal Nebankovní registr klientských informací (NRKI), u něhož se hit-rate z původních 15,5 procent v lednu 2006 v průběhu roku zvýšil až na 44 procent v prosinci 2006.

„Průměrný hit-rate registru BRKI ve výši 81 procent nás posouvá na úroveň nejvyspělejších států Evropské unie. Počet lidí, kteří měli v minulosti úvěr nebo za nějaký úvěr ručili, však může být ještě vyšší, neboť statistika zahrnuje jen úvěry evidované v registru – tedy například ne starší než čtyři roky,“ řekl Petr Kučera, výkonný ředitel společnosti CCB – Czech Credit Bureau, která je organizátorem Bankovního (BRKI) a Nebankovního (NRKI) registru klientských informací. „Zatímco hit-rate registru BRKI se bude zvyšovat již jen o jednotky procent, rychle rostoucí trend u hit-rate registru NRKI pokračuje i v roce 2007,“ doplnil Kučera.

Na celkovém nárůstu objemu úvěrů registrovaných v BRKI se největší měrou podílel nárůst hypotečních úvěrů, který se zvýšil o 48 procent. Výrazně rostly také objemy u investičních úvěrů (nárůst o 28 procent) a u úvěrů ze stavebního spoření (nárůst o 25 procent). Největší nárůst počtu kontraktů se projevil u splátkových kreditních karet, u nichž byl více než trojnásobný. Rostl však z malého základu a z hlediska podílu na celkovém objemu databáze dosáhl 2 procent. „Většina nových úvěrů se týkala takzvaného zdravého zadlužování, tedy určeného na bydlení nebo jiné dlouhodobé investice. U splátkových kreditních karet je třeba brát v potaz, že v registru se objeví celý povolený kreditní rámec, neznamená to tedy, že by lidé skutečně celou částku vyčerpali,“ vysvětlil Petr Kučera.

Celkový počet kontraktů, neboli záznamů o úvěrových produktech, se meziročně zvýšil o 25 procent na celkových 9,8 milionů. Celkový počet úvěrových klientů, tedy registrovaných fyzických osob s alespoň jedním úvěrem či žádostí o úvěr, činil na konci loňského roku 4,3 milionů, což představuje nárůst 9,5 procenta oproti roku 2005. Z pohledu struktury zadlužení českých domácností dochází k poklesu zejména u dlouhodobě nesplácených úvěrů. Počet úvěrů s 90 dny po splatnosti klesl meziročně o 26 procent na 85 tisíc. Počet úvěrů se 180 dny po splatnosti se snížil o 14 procent na 58 tisíc. „Zajímavým trendem je i to, že se kromě účastníků registrů o svou úvěrovou historii zajímá i stále větší počet lidí. Například jen za rok 2006 požádalo o osobní výpis údajů z registru BRKI přes 23 tisíc lidí, což je téměř dvojnásobek oproti roku 2005,“ dodal Petr Kučera.

Počátkem loňského roku bylo zahájeno sdílení dat mezi BRKI a NRKI, které se úspěšně rozvíjí. Ke konci roku 2006 činil podíl sdílené části databáze BRKI okolo 13 procent a v NRKI dokonce okolo 42 procent. Do tohoto projektu se loni zapojilo 7 uživatelů Bankovního registru a všichni uživatelé Nebankovního registru.

Do registru NRKI, který sdružuje informace o klientech leasingových a splátkových společností a jehož roční statistiky jsou k dispozici vůbec poprvé, bylo v roce 2006 uskutečněno téměř 414 tisíc dotazů. Celkový finanční objem smluv registrovaných v NRKI činil ke konci loňského roku 168,5 miliard korun, přičemž celkový počet kontraktů činil 1,1 milionu. V průběhu loňského roku přistoupilo do Nebankovního registru 6 nových uživatelů, čímž jejich celkový počet vzrostl k dnešnímu datu na 18 společností.

Z pohledu počtu kontraktů tvoří největší část databáze NRKI účelové spotřební úvěry (49 procent), finanční leasing (24 procent) a splátkové kreditní karty (19 procent). Během roku 2006 vyřídilo klientské centrum NRKI přes 3 tisíce žádostí o výpis z nebankovního registru.