Během roku 2006 obchodovalo každý den přes B2B tržiště více než 15 nových uživatelů

PRAHA, 6. února 2007 – Zájem o obchodování přes B2B tržiště v loňském roce potvrdil raketový vzestup. Nejstarší tuzemské internetové B2B tržiště ABC Českého Hospodářství registruje meziroční nárůst aktivních uživatelů o 5,5 tisíce. Včetně víkendových dní a státních svátků tak počet obchodujících stoupal o více než 15 lidí denně. Úspora nákladů u některých komodit může totiž dosáhnout až 50 procent. Největší známá transakce realizovaná přes B2B tržiště se loni vyšplhala na částku 5,5 milionu korun.

„Rozhodně nejde o extrém. Ačkoli tržiště neeviduje skutečně realizované transakce našich klientů, ze zákaznických průzkumů víme, že skutečně vysoké objemy nejsou výjimkou. Vedle 5,5 milionu korun za silniční vláčky a zásobníky na obilí patří k finančně zajímavým transakcím také zakázka na stavbu srubového domu v hodnotě 4,5 milionu korun,“ vysvětlil Tomáš Multana, manažer obchodníků internetového B2B tržiště ABC Českého Hospodářství.

Vedle realizace zakázek zajímavých finančních objemů je tržiště pro své klienty zajímavé i výraznými finančními úsporami nákladů. Až polovinu peněz mohou zákazníci ušetřit ve speciálních akcích na materiály a při nákupu zboží a služeb mimo hlavní sezonu. V případě služeb se standardní úspora ve většině případů pohybuje na úrovni 30 procent.

„Přes veškeré finanční úspory ovšem pro naše zákazníky přestává být cena primární kritérium. Loňský rok byl ve znamení nového trendu: Důvod spolupráce se přesunuje z potřeby vytížení kapacit k potřebě lukrativnějších zakázek. Což znamená, že i na tržišti není vždy nejdůležitější cena, ale mnohdy spíše komplexní uspokojení požadavků zákazníka,“ upřesnil Multana.

Realizovat obdobné nákupy přes B2B tržiště je pro poptávající velmi jednoduché. Stačí vložit poptávku a správně ji umístit do oboru, kterého se týká. Denně se rozesílá 21 tisíc mailů více než 28tisícům aktivních uživatelů. Poptávky je možné zadávat zdarma – stejně tak prohlížet nabídky ostatních klientů. Placené služby tržiště se vztahují jen na možnost zadávat do systému vlastní nabídku a dostávat relevantní poptávku z oboru klienta v předstihu.

„Největší zájem o obchodování přes tržiště registrujeme ze stavebnictví. To jen dokazuje rostoucí trend a poptávku po stavebních firmách. Tržiště je velmi atraktivní i pro firmy ze strojírenských oborů. Díky dobrému jménu v zahraničí se totiž jednoduchou cestou mohou účastnit výběrových řízení v cizině. Obrovský zájem registrujeme i o nábytek a vybavení budov,“ shrnul Tomáš Multana.

Cenový vývoj na B2B tržištích kopíruje trendy v celé ekonomice. Podle odborníků ovšem internetové obchodování reaguje na změny rychleji a živěji. Změny jsou tedy dynamičtější díky rychlosti a snadnosti obchodování. Výkyvy cen jsou tak samozřejmě podřízeny poptávce a sezónností. Zřejmý a dlouhodobý pokles cen je tak například dlouhodobě nejvíc vidět u domácích spotřebičů.