Průzkum: dvě pětiny Čechů by chtěly bydlet blízko práce, cesta jim trvá 35 min.

V průměru 35 minut stráví každé ráno Češi v MHD, autobusu či autě. Každému šestému člověku navíc trvá průměrná cesta do práce nebo do školy déle než 50 minut. Pro 42 % Čechů je proto při výběru lokality pro nové bydlení důležitá doba, jakou jim denní dojíždění zabere. Vyplynulo to z výsledků výzkumu Hypoteční banky, jenž byl realizován v červnu letošního roku na reprezentativním souboru 749 lidí, kteří dojíždí do práce či do školy.

„Téměř 15 % obyvatel by uvažovalo o změně bydliště v případě, že by museli za prací dojíždět příliš dlouho,“ dodává Bohdan Suchánek, ředitel marketingu a PR Hypoteční banky. „V bydlení lidé dávají přednost praktickým řešením, která jim umožní vhodně skloubit osobní a pracovní život. Tráví značnou část dne v zaměstnání a volna nemají nazbyt, a proto si cení i sebemenší úspory času. Proč by měli denně trávit hodinu a půl v autě nebo v autobusu, když si mohou díky výhodným hypotékám pořídit byt či dům blízko práce a ušetřený čas věnovat rodině nebo koníčkům,“ doplňuje Bohdan Suchánek.

V porovnání s jinými evropskými státy jsme na tom podle výsledků výzkumu společnosti RAC Foundation hůř než například obyvatelé Itálie, kterým trvá průměrná cesta do práce „pouhých“ 23 minut, ale zase lépe než Britové, kteří dojíždějí průměrně 45 minut.

V průměru nejdelší dobu stráví na cestě do práce lidé z Prahy (48 min), Pardubického kraje (45 min), Jihočeského kraje (44 min) a Libereckého kraje (42 min). Nejkratší průměrnou dobou dojíždění se mohou pochlubit obyvatelé Ústeckého kraje (24 min). Rozdíl není ani mezi venkovem a velkoměstem. „Zatímco zaměstnanci z obcí s 500 až 1999 obyvateli dojíždějí průměrně 41 minut, lidem z měst nad 100 tisíc obyvatel trvá cesta jen o minutu déle,“ uvádí Bohdan Suchánek.

Za nejvhodnější dopravní prostředek na cestu do zaměstnání považují Češi automobil (45,1 %). Ten nejčastěji uvedli muži, lidé ve věku 30 až 44 let a obyvatelé obcí s méně než 2 tisíci obyvateli. Na druhém místě se umístil autobus, který nejčastěji zmiňovaly ženy, lidé starší 60 let a obyvatelé měst s 20 až 100 tisíci obyvateli.