15 let pro spotřebitele

SOS - Sdružení obrany spotřebitelů si 1. února připomene 15 let od svého vzniku. Nejznámější česká spotřebitelská organizace prosazuje zájmy spotřebitelů, prezentuje spotřebitelská práva a, pomáhá spotřebitelům s poradenskou činností. Ta je zajištěna ve všech krajích České republiky a jen za loňský rok bylo řešeno 40 455 podnětů, což je téměř o 6 tisíc víc než v roce 2006.

SOS – Sdružení obrany spotřebitelů vzniklo z iniciativy několika nadšenců v Ostravě na počátku roku 1993. V té době si lidé zvykali na podmínky tržního hospodářství a mnohdy nevěděli, jak reagovat na podomní obchodníky, předváděcí akce, byli někdy rozčarováni kvalitou nabízeného zboží a netušili, zda vůbec mají nějaká práva.

SOS se velmi rychle rozvíjelo i do dalších regionů České republiky a v roce 1999 přeneslo své sídlo do hlavního města kvůli lepším možnostem zastupování zájmů spotřebitelů.

S konkrétními výsledky práce se též podařilo vytvořit vazby do Evropy i do světa. Chvíli trvalo, než v mezinárodních organizacích poznali, zda SOS splňuje náročná kritéria vstupu do Consumers International (Světová spotřebitelská organizace) a BEUC (Evropská spotřebitelská organizace). Nejde přitom o kritéria zanedbatelná – jedním z nejpodstatnějších je nezávislost na podnikatelských subjektech. „Mezinárodní spolupráce dala SOS možnost zapojit se do konkrétních projektů, které přinesly kromě propojení a předávání zkušeností s partnery v jiných zemích také finanční prostředky využitelné na další výstupy v zájmu spotřebitelů,“ říká předseda RV SOS David Šmejkal.

SOS se soustřeďuje ve své činnosti na několik oblastí. Nejviditelnější částí je poradenství, ať už v osobních poradnách nebo na webových stránkách či na poradenské lince 900 08 08 08, která je jedinou placenou službou s tarifem 8 Kč/min. Stejně významné místo zaujímá osvěta, ať už jde o osvětu spotřebitelskou nebo podnikatelskou. K tomu slouží nejen časopis SOS magazín, web www.spotrebitele.info, mediální aktivity, ale také různé besedy a vzdělávací semináře. Úplnou novinkou zde jsou on-line kurzy. Podnikatelům je určen také Spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP), který jim umožňuje uvést své obchodní podmínky do souladu se zákonem. Naopak obvykle nejméně nápadnou, přesto velice důležitou částí aktivit, je zastupování zájmů spotřebitelů na různých fórech, při legislativních změnách či porušování práv spotřebitelů konkrétními subjekty.

„SOS má i do budoucna řadu plánů, jak zlepšit situaci spotřebitelů i férových obchodníků na trhu. Jejich realizace je však do značné míry odvislá od zdrojů, které k tomu budou k dispozici,“ vysvětluje Šmejkal a dodává: „I když se počet platících členů SOS stále zvyšuje, nezbytným předpokladem stávající činnosti zůstává podpora od Ministerstva průmyslu a obchodu ČR.“