Popis trhu a statistiky škod v dopravních nehodách Petra Svobody

K článku "Povinné ručení: Vybírejte pečlivě!" z cyklu Rady odborníků.

Návrat do článku „Povinné ručení: Vybírejte pečlivě!“.

Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, tj. povinné ručení, musí mít uzavřeni všichni majitelé vozidel, bez tohoto pojištění nesmí žádný řidič vyjet se svým vozidlem na silnici. Tato povinnost vyplývá ze zákona číslo 168/1999 Sb. Povinné ručení chrání pojištěného před nároky jím poškozeného v případě škody způsobené provozem vozidla, které mohou dosahovat i částek v milionech Korun.

Ze statistik Policie ČR vyplývá, že za prvních 6 měsíců letošního roku šetřila PČR celkem 96 286 nehod, při kterých bylo 465 osob usmrceno, 1 983 osob těžce zraněno a 12 964 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda policií na místě nehody přesahovala 4,7 mld. Kč. Když porovnáme hodnoty se stejným obdobím roku 2004 zjistíme, pozitivní klesající trend u ukazatelů: počet nehod, počet usmrcených, počet těžce zraněných i počet lehce zraněných, pouze odhad hmotné škody za 1. pololetí vzrostl. Tento trend je způsoben obnovou vozového parku v ČR – auta jsou bezpečnější, ale dražší.

Na toto samozřejmě musí reagovat i pojistitelé, protože v průměru celých 20% předepsaného pojistného v neživotním pojištění připadá právě na pojištění odpovědnosti vozidla. I toto je důvodem každoročního mírného zvyšování sazeb.

V České republice má licenci k uzavírání povinného ručení 8 pojišťovacích domů. Někteří pojistitelé již nestanovují sazbu jen podle zdvihového objemu motoru vozidla, ale snaží se být „spravedliví“ a zohledňují např. velikost obce, stáří vozidla, apod. Když se ovšem v některých regionech nebo u některých vozidel sazba povinného ručení sníží, je třeba v jiných regionech a u jiných vozidel sazbu zase zvýšit. Zhruba polovina pojišťoven, včetně Kooperativy, k rozdělení tohoto druhu nepřistoupila a stanovuje sazbu jen podle kubatury vozidla, pojistné je tedy na celém území stejné. Hlavním a jediným skutečně spravedlivým kritériem pro určení výše pojistného (kromě obsahu motoru) tedy zůstává skutečnost, jak řidič jezdí – tedy systém bonus/malus. Spravedlnost tohoto systému je na rozdíl od všech segmentačních kritérií neoddiskutovatelná. Rozdělení podle dodatečných faktorů má totiž své logické nevýhody – např. celá řada vozidel pojištěná v „levném“ regionu se pohybuje po celém území ČR, statistiky jasně dokazují, že starší vozidla způsobují obecně méně dopravních nehod, apod. Klienti jsou u povinného ručení patrně ze všech produktů nejvíce cenově senzitivní a na kvalitu služeb pojistitele se neohlíží. Jak si tedy vybrat? Jen podle ceny?

Návrat do článku „Povinné ručení: Vybírejte pečlivě!“.