Lada za deset let, Favorit ještě za delší dobu – Mototechna naštěstí skončila

Na trhu automobilů vládne zmatek. Pořadníky na favority končí, aut je i nadále nedostatek, a tak se čtenáři ptají, co bude dál.

Na podnikovém ředitelství státního podniku Mototechna jsme se dověděli: Letos bude na našem trhu k dispozici o něco méně osobních automobilů. Takovou zprávu přineslo na začátku roku 1990 na své titulní stránce Rudé Právo. 

Mototechna byla ještě v té době klíčový státní podnik, který vedl největší pořadníky. Právě ona totiž prodávala monopolně auta, jejich náhradní díly a příslušenství. Z dnešního pohledu jde o věc prakticky nepředstavitelnou. Rudé Právo ve svém článku ještě pokračuje: Regulace prodeje nic nevyřeší. Dokládá to prodej aut Lada. Od června 1987 je již zaznamenáno téměř 200 000 zájemců. Z nich však bylo dosud uspokojeno jen asi 20 000 a při současné úrovni dovozu si tedy někteří počkají i deset a více let. 

Jak zrušit monopol?

Není divu, že si na státní podnik Mototechna brousily zuby zástupy zájemců. Podle dokumentů ministerstva průmyslu bylo podáno 118 privatizačních projektů. Mototechna byla prodávána v obou privatizačních kolech. Nejdříve to vypadalo, že se firma na návrh managementu pouze přemění na akciovou společnost, která půjde do prvního kola privatizace, ale nakonec vyhrálo její rozparcelování na více subjektů. 

Podle všeho to byl správný postup. Pro představu, jen centrální Mototechna Praha měla ještě v polovině 90. let 370 zaměstnanců. Soupis majetku celého konglomerátu zabírá podstatnou část z více než 200 stran privatizačního projektu. Jako obvykle se v celém projektu prakticky nemluví o tom, kolik podnik dluží, komu a za jak dlouho je třeba dluhy splatit. Přitom u každé privatizované jednotky je poznámka, zda s ní nejsou spojené ekologické závady.

Ze socialistických dob si podniky odnesly minimálně dva typy závazků – ekologické a finanční. Zatímco ekologické závazky jsou lépe viditelné, finanční jsou vyjádřeny v úvěrech na trvale se obracející zásoby, které od 70. let prakticky nahradily klasické bankovní úvěry. Tedy přesněji řečeno, jde prakticky o revolvingové úvěry, které podniky stále kumulovaly před sebou. 

Ani Mototechna finanční závazky evidentně příliš neřešila. V roce 1999 spadl zbylý majetek státního podniku Mototechna, v likvidaci, do konkurzu z důvodu předluženosti. 

Zajímavá vzpomínka

Mototechna se pyšnila nejen dlouhými pořadníky zájemců o auta, ale jak v roce 1999 uvedl specializovaný server mobil.cz, byla to právě tato státní firma, která spolu s centrální bankou začala jako první využívat datové sítě a přenosy. Už v roce 1971. 

I v této souvislosti působí zajímavě poznámka známého politologa, Bohumila Doležala, který ji sdělil jaksi mimoděk v rozhlasové debatě: Podívejte se, já jsem dvacet let pracoval jako programátor ve státním podniku Mototechna. Takové ty věci, jako že se něco odhlasovávalo, něco podepisovalo, to tam prakticky na téhle úrovni vůbec nebylo. Z 99 procent ovšem tam ti lidi, a já taky, museli makat. A na té práci bylo také něco pozitivního. Těch lidí, co pracovalo poctivě, tam byla, dejme tomu, menšina, ale ta práce měla nějaký pozitivní smysl…

Zdá se, že Doležalova poznámka, ač poněkud kostrbatá, docela trefně ilustruje pracovní morálku před rokem 1989. Tedy nejen ve státním podniku Mototechna.

www.libinst.cz