easyJet obdržel 100. airbus A319

easyJet obdržel 100. airbus A319

  • Během uplynulých 3,5 let rozšířil easyJet svůj letadlový park o 100 nových strojů airbus A319 (nové letadlo každých 12 dnů)
  • Tržní hodnota investice easyJet do nákupu nových letadel je 6 miliard euro
  • easyJet má nejmladší flotilu letadel v Evropě, s průměrným stářím letadla 2,2 let
  • easyJet vyzval vlády členských zemí EU o stáhnutí až 700 letounů starší výroby

easyJet, přední nízkonákladové aerolinie v Evropě, převezmou dnes slavnostně v továrně Airbusu v Hamburgu svůj stý letoun airbus A319. Poté se tento speciálně označený stroj vydá, s generálním ředitelem easyJet Andrew Harrisonem a dalšími členy managementu easyJet na palubě, na okružní let po několika evropských metropolích.

easyJet rozšířil svoji flotilu o 100 letounů tohoto typu v rekordním období 3,5 let, to znamená doručení jednoho airbusu každých 12 dnů. Celkem tak bude easyJet operovat flotilu 130 letounů, která je s průměrným stářím letadla 2,2 let vůbec nejmladší v Evropě.

V říjnu 2002 potvrdil easyJet u společnosti Airbus velkou objednávku 240 strojů (z toho 120 airbusů pevná objednávka a 120 opce na nákup), přičemž první stroj z této objednávky dostal easyJet o rok později. V listopadu 2006 easyJet ještě dále rozšířil tuto objednávku, a to na celkem 315 airbusů A319 (192 se závaznou dodací lhůtou a 123 letadel na opci).

Tržní hodnota oněch 192 letadel na pevnou objednávku se pohybuje okolo 6 miliard euro, a to včetně motorů. Tržní hodnota jednoho letadla včetně motorů je asi 40 milionů euro.

Tento typ letadel používá motory CFM56–5B vyráběné ve Francii a udržované společností SR Technics ve švýcarském Zurichu. easyJet patří bezesporu k jedněm z největších zákazníků v oblasti letecké výroby v Evropě a přispěl významně k vytvoření tisíců pracovních míst v leteckém inženýrství.

Airbus A319 je jedním z ekologicky nejšetrnějších modelů dopravních letadel a zároveň až o 15 procent výkonnější (v přepočtu na jedno sedadlo) než letadla boeing 737–400, které používal easyJet dříve. easyJet je efektivnější díky většímu počtu sedadel na palubě airbusů a stále se zvyšující vytíženosti letadel easyJet. S tím souvisí i fakt, že tradiční aerolinie produkují až o 27% leteckých emisí více než easyJet.

easyJet dnešním dnem také vyzval vlády zemí Evropské unie ke stažení téměř 700 nejstarších a “nejšpinavějších” letounů z evropského nebe. easyJet navrhuje, aby dnem, kdy letecká doprava vstoupí do evropského systému obchodování s emisními povolenkami, to je od 1. ledna 2012, nebyly registrovány k provozu v rámci Evropské unie žádná letadla vyrobená před 1. lednem 1990. Každým dalším rokem by se pak tato hranice následně posouvala. Toto opatření by se mělo týkat rovněž i nákladních letadel a Evropská unie by mohla toto nařízení zavést v platnost vydáním příslušné regulace.

Podobné opatření bylo učiněno v historii letecké dopravy během 70. a 80.let minulého století, kdy došlo k výraznému snížení povolených hlukových limitů, a tudíž musely být z oběhu vyřazeny některé nejstarší typy letadel.

Generální ředitel easyJet Andy Harrison se na dnešní slavnostní akci v Hamburgu vyjádřil: Letos slavíme 50. výročí od podepsání Římského paktu a při té příležitosti bych zdůraznil, že easyJet si je vědom svého velkého závazku vůči Evropě. Očekáváme, že tento rok přepravíme 38 milionů pasažérů, čímž vlastně naplňujeme zásadu volného pohybu osob v rámci sjednocené Evropy. Navíc naše investice ve výši 6 miliard eur do nejmodernější letecké techniky přispěla k vytvoření tisíců pracovních míst v oblasti letecké výroby na mnoha místech Evropy. Kromě toho jsou stovky a tisíce Evropanů zaměstnáni v hotelích, restauracích a dalších oblastech, které jsou přímým způsobem závislé na obchodní a turistické činnosti, kterou easyJet provozuje.

Louis Gallois, Prezident společnosti Airbus, komentoval spolupráci s easyJet : Pokračující růst a úspěch easyJet jen dokazuje, že naše letadla se mohou dobře začlenit do již existující flotily. Airbusy A319 mají velmi nízké provozní náklady a nejširší trup z řady letadel s jedinou uličkou, což napomáhá zrychlení obrátky letadel na letištích a tím zvýšení produktivity.

  • ve Francii, kde Airbus zaměstnává celkem 17600 lidí na sedmi různých výrobních místech, nachází se tam centrála společnosti a vyrábí se tam nos, trup, motor a kabina pro easyJet airbusy A319.
  • v Německu zaměstnává Airbus 20800 lidí u sedmi výrobních pásů. Airbus A319 se staví v Hamburgu.
  • ve Velké Británii zaměstnává Airbus až 10000 lidí a vyrábějí se tam křídla airbusu A319. Křídla, přistávací systémy a systémy pohonných hmot jsou navrhovány a skládány dohromady v továrnách ve Filtonu poblíž Bristolu a v Broughtonu v Severním Walesu.
  • ve Španělsku pracuje pro Airbus 3100 zaměstnanců na třech místech, kteří vyrábějí horizontální ocas letadel.
  • Švýcarsko, centrála společnosti SR Technics, kteří zajišťují údržbu letadel easyJet.