České aerolinie obdržely poslední z nových Airbusů v letošním roce

České aerolinie (ČSA) obdržely poslední z nových Airbusů v letošním roce. Letoun Airbus A319 pro 135 cestujících přistál na letišti v Ruzyni ve čtvrtek ve večerních hodinách. Celkem letos ČSA získaly pět nových strojů Airbus pro střední tratě. Na svůj první let s cestujícími by měl nový letoun vyrazit v pondělí před polednem do Minsku.

Nové letouny Airbus A320/A319, které v letošním roce omladily flotilu Českých aerolinií, přinesly cestujícím vyšší pohodlí při letech zejména na evropských linkách. Nabízejí komfortnější cestování v podobě prostornějších a širších rozměrů kabiny a větších úložných prostor pro zavazadla nad sedadly. Cestující mají k dispozici také moderní palubní komunikační technologie. ČSA nasazují nová střednětraťová letadla především na linky, po kterých je ze strany cestujících nejvyšší poptávka. Jde například o spojení Prahy s Moskvou, Paříží, Madridem, nebo Bruselem.

První tři nová letadla rodiny Airbus A320 získaly ČSA vloni, letos jich firma obdržela celkem pět (3× A320 a 2× A319). V roce 2008 Airbus S.A.S. dodá Českým aeroliniím poslední čtyři letouny A319. Všech 12 letadel vzešlo z poptávkového řízení v říjnu 2004. Nové Airbusy postupně nahrazují stávající letadla typu Boeing 737, která společnost po ukončení operativního leasingu v dubnu a v květnu letošního roku postupně vrátí pronajímateli.

Kompletace letounů A319 v továrně Airbus v Hamburku

Letouny A319 se kompletují v továrně Airbusu v německém Hamburku. Sestavení stroje z dílů, které se vyrábějí v řadě zemí Evropské unie, trvá zhruba 28 až 30 dní. V hangáru, kde dochází ke kompletaci draku letounu, se smontují jednotlivé části trupu, které produkují továrny Airbusu ve Francii a Německu, připojí se křídla z Británie, ocasní plochy ze Španělska a dokompletují se vnitřní části kabiny. Pak letoun putuje do dalšího hangáru, kde jsou do motorových gondol osazeny motory, které pro Airbusy Českých aerolinií vyrábí konsorcium CFM International S.A. Nejvíce času a to zhruba pět až šest dní stráví letadlo v lakovně, kde získává barvy Českých aerolinií.

Nové letouny

Nová letadla ČSA pořídily v uspořádání pro dvě třídy – Business a Economy class. Nabízejí místa pro 162 cestujících. Jsou poháněny motory vyráběnými konsorciem CFM International S.A. Letouny mají o 1200 km větší dolet než stroje stávající střednětraťové flotily ČSA a oproti letadlům Boeing 737 klasické generace jsou o zhruba pět procent rychlejší. Provoz Airbusu A320/319 je velmi ekonomický díky nižší spotřebě paliva, nižším nákladům na údržbu a lepším výkonům na krátkých letištních drahách. Provoz A320/319 je rovněž ekologicky „čistší“, tj. splňuje přísnější hlukové a emisní normy a nabízí podstatně vyšší možné zatížení.