Spočítejte si...

Zavřít

Zvoní pohlednicím umíráček?

Kdo vyhrává pomyslný souboj – tradiční pohlednice nebo ta elektronická? Zvoní pohlednicím umíráček nebo si lidé nenechají vzít tradici?

Zasílání papírových vánočních a novoročních pohlednic v minulosti patřilo k tradičním a zvykům, které dodržovala drtivá většina domácností. S rozvojem internetu se ale do popření zájmu dostaly i elektronické pohlednice, které uživatele nic nestojí – téměř žádný čas ani peníze. Vytlačí nakonec výdobytek moderní doby starou dobrou papírovou pohlednici?

Co říkají statistiky

Zda posílání pohlednic v čase klesá či stagnuje, není podle České pošty tak lehké vysledovat. Obecně žádná pošta na světě nesleduje typové rozložení přepravených obyčejných listovních zásilek, jako jsou obyčejné dopisy, pohledy nebo korespondenční lístky, sdělila serveru Měšec.cz Marta Selicharová, tisková mluvčí České pošty, s tím, že k počtu obyčejných listovních zásilek je možné se dobrat vážením zásilek. Váhovým průměrem pak určujeme přibližný počet. I podle váhy lze určit, nakolik se objem listovních zásilek mění v jednotlivých měsících, doplnila Selicharová.

Ohledně počtu zasílaných pohlednic je tedy možné dovodit jejich přibližný počet zvýšeným objemem zásilek, kdy v období Vánoc jich většinu tvoří právě vánoční přání. Přesto však Selicharová přiznává, že s nástupem elektronické komunikace objem listovních zásilek pozvolna klesá. Například v roce 2006 byl objem obyčejných listovních zásilek o Vánocích výrazně menší. O rok později byl naopak znatelný nárůst na původní čísla. Je z toho znát, že nejvíce přání se posílá v podobě sms a e-mailů, ale vzhledem k tomu, že jsou zjevně méně osobní, než rukou psaná sdělení, i firmy se v roce 2007 částečně odklonily od masových e-mailů a velké množství přání se opět odeslalo poštou. Tak tomu bylo i v minulém roce, nastínila Selicharová serveru Měšec.cz současný vývoj. Zároveň také ujistila, že se Pošta nechystá známky na pohlednice zdražovat.

Papírová vs. elektronická pohlednice

Posílání papírových pohlednic patřilo zejména o Vánocích k neotřesitelným zvykům. S technických pokrokem ale přišly i e-maily a s nimi i možnost rozesílat elektronické pohlednice.

Elektronickou pohlednici můžete zaslat všem svým známým, kteří jsou online. Doručení trvá pár vteřin. Odesilatel tak může obeslat celý svůj seznam a vánočnímu přání je učiněno zadost a to i v případě zapomnětlivců, kteří si na přání vzpomenou až na Štědrý den.

Anketa

Jak zasíláte vánoční a novoroční přání?

 Jak však elektronickou pohlednici zasílat? Řetězově všem najednou nebo adresně? V případě neosobní elektronické pohlednice je adresné zaslání alespoň trošku osobnější než zkopírovaný adresář ve skryté kopii. Nemluvě o variantě, kdy byste nechali všechny e-mailové adresy neskryté a každý by si mohl prohlédnout adresu osobního e-mailu vašich přátel. Já osobně řetězová přání mažu bez přečtení a sám nic podobného nešířím. Naopak mě potěší pár vět poslaných jen mně, které dokazují, že si na mě odesílatel vzpomněl a záleží mu na mě a ne jen na mé adrese, která je jednou z mnoha v jeho adresáři, sdělil serveru Měšec.cz Petr Krčmář, šéfredaktor odborného serveru Root.cz.

Nezpochybnitelnou devizou elektronické pohlednice je kromě úspory času i nulový poplatek za odeslání. Nákladem by mohl být jedině poplatek za využití internetu, který si ale těžko pořídíte jen kvůli vánočnímu či novoročnímu přání. Případným nebezpečím může být infikování počítače virem nebo jiným škodlivým kódem.

Elektronické pohlednice je možné najít například na adresách:

  • www.albi.cz
  • www.prej.cz
  • www.postcard.cz
  • www.view-card.com
  • www.hanulka.cz

Papírová pohlednice naproti tomu stojí minimálně kolem pěti korun a známka dalších 10 Kč. Pokud tedy máte hodně blízkých, které chcete obeslat, mohou se náklady vyšplhat do několika set korun. Přání je navíc nutné nadepsat a vážit cestu alespoň k nejbližší poštovní schránce.

Přesto, že praktické důvody hovoří proti papírovým pohlednicím, nechceme se jich  úplně vzdát. Podle mého názoru zatím elektronická přání úplně ta papírová nevytlačí. Důvodem je jednak zvyk, ale také to, že do papírové pohlednice musí její odesílatel investovat vlastní energii, kdežto neosobní přání je možné odesílat po tisících, doplnil Petr Krčmář. Tradiční pohlednici lze navíc o svátcích vystavit a těšit se vzpomínkou na ty, kteří si na nás vzpomněli.

Zdá se, že souboj tradiční a elektronické pohlednice nelze jen tak rozhodnout. Proti praktickým důvodům hovoří srdeční záležitost a tradice a každý přikládá větší důležitost jinému hledisku.  Proto jak se říká: proti gustu…

Mobilní způsoby

Další možností, jak popřát svým blízkým, je hojně využívaná forma SMS. Ačkoli odeslání se objeví na vašem účtu za telefon a obsah zprávy je většinou osobní, často je možné se setkat s případy, že si lidé práci ulehčí vánoční básničkou, kterou obdrželi od někoho jiného a zašlou ji vybraným číslům ve svém seznamu najednou.

Variantou, která není v Čechách tak masově využívaná jako SMS, je obrazová zpráva – tzv. MMS. Proti ní však hovoří vyšší cena i fakt, že ani v dnešní době nemají všichni mobil, který je schopen MMS zobrazit.

Dalším způsobem, který kombinuje dvě výše zmiňované varianty začala před nedávnem nabízet Česká pošta. Pokud zašlete libovolnou MMS s fotografií a textem ve tvaru

JMENO PŘÍJMENÍ*ULICE Č.P.MĚSTOPSČ*TEXT

na číslo 720 00 22 55 nebo elektronicky přes internet podle instrukcí na www.doschranky.cz, pohlednice bude následně vytištěna a zaslána na uvedenou adresu. Po přijetí vašeho obrázku byste měli obdržet potvrzení a výzvu k zaplacení. Odpovědí na přijatou zprávou potvrdíte platbu prostřednictvím SMS. Je ale nutné mít na svém telefonu aktivní Premium SMS. Takto je možné za určitých podmínek poslat pohlednici i ze zahraničí. Zpráva, kterou celou službu zaplatíte, vás bude stát 26 Kč vč. DPH.

Jak posílají svá přání naši čtenáři?

Na způsob zasílání vánočních přání jsme se ptali i našich čtenářů na sociálních sítích. Uvádíme některé z nich:

  • Nakreslíme je v GIMpu a odešleme e-mailem podepsaným pomoci OpenPGP.
  • Chystám se nic neposílat a nebudu odpovídat na zaslané e-maily. Budu blahopřát těm, které potkám osobně.
  • Přání posílám jen své rodině, prostřednictvím SMS.
  • Některá přání zašlu poštou, jiná prostřednictvím SMS.
  • Přání neposílám, maximálně tak přes status na Facebooku.
  • Zůstala jsem u tradice, přání posílám poštou.
  • Letos posílám přáním poštou. Sama poštu dostávám jen zřídka, dnes se prostě všechno posílá e-mailem, přesto vím, jak mě dopis nebo pohled ve schránce vždycky potěší.
2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 1. 2010 23:43