Spočítejte si...

Zavřít

Ztráta platební karty v zahraničí nemusí být problém

Platební karta je velmi dobrým pomocníkem a při cestách do zahraničí je placení kartou nejen efektivnější, ale i bezpečnější. Potíže nastávají, když o kartu přijdeme. Řešení samozřejmě existuje, ale každá banka se k tomuto problému staví odlišně. Poradíme vám, jak postupovat.

V případě, že při cestě do zahraničí přijdete o platební kartu z důvodu ztráty nebo krádeže, nutnost její blokace je naprostou samozřejmostí. V níže uvedené tabulce vidíte všechna oficiální telefonní čísla tuzemských finančních institucí, kde můžete nahlásit ztrátu karty.

Telefonní čísla pro blokaci platebních karetAktualizováno 29. září 2008
Finanční společnost Volání v rámci ČR Volání ze zahraničí
MasterCard (všechny karty) 800 142 494 +1 636 722 7111
VISA (všechny karty) 800 142 121 +1 410 581 9994
Diners Club 267 197 450 +420 267 197 450
Banco Popolare 495 800 111 +420 495 800 111
CCS Česká společnost pro platební karty 800 118 866
266 108 108
+420 266 108 108
Cetelem 844 840 840 +420 257 080 425
Citibank Europe 233 062 222 +420 233 062 222
Commerzbank 272 771 111 +420 272 771 111
Credium 233 064 585 +420 233 064 585
Česká spořitelna 800 207 207 +420 582 405 405
ČSOB 495 800 111 +420 495 800 111
Essox 272 771 111 +420 272 771 111
Fio, družstevní záložna 495 800 111 +420 495 800 111
GE Money 272 771 111
224 445 556
+420 272 771 111
Home Credit 840 155 155 +420 840 155 155
HSBC Bank 844 000 999 +420 225 024 307
Komerční banka 222 412 241 (American Express)
222 412 230 (Visa, MasterCard)
+420 222 412 241 (American Express)
+420 222 412 230 (Visa, MasterCard)
LBBW Bank 272 771 111 +420 272 771 111
mBank 844 777 000
246 017 777
+420 246 017 777
Oberbank 495 800 111 +420 495 800 111
Poštovní spořitelna 495 800 121 +420 495 800 121
PPF Banka 495 800 111 +420 495 800 111
Raiffeisenbank 800 900 000 +420 417 941 446
Raiffeisenbank im Stiftland 495 800 111 +420 495 800 111
UniCredit Bank 800 122 221
224 221 017
+420 221 118 540
+420 224 221 017
Volksbank 495 800 111 +420 495 800 111
Waldviertler Sparkasse von 1842 495 800 111 +420 495 800 111

Jste-li držitelem embosované karty MasterCard nebo Visa, je součástí těchto karet i služba vydání nouzové hotovosti v zahraničí (Emergency Cash Advance) nebo nouzové platební karty (Emergency karta, Emergency Card Replacement). Jde nejen o případy, kdy je vám karta odcizena, nebo jste obětí přepadení, ale může jít i o situaci, kdy dojde k poškození karty nebo jejímu znehodnocení. Ve všech těchto případech budete řešit otázku, jak se dostat ke svým penězům. Máte-li pouze elektronickou kartu, banka vám ji zablokuje, ale není již její povinností vám v zahraničí pomoci. Záleží jen na tom, jak se k vám postaví a zda vám novou kartu do zahraničí sama pošle.

Volejte na účet volaného

Mezi časté rady bank patří, že je dobré mít poznamenané číslo platební karty na nějakém místě pro její snazší blokaci v případě její ztráty či krádeže. To je pravda, ale jen v případě, že využijete pro blokaci jinou službu. Platební kartu nejsnáze zablokujete zavoláním přímo finanční instituci, která vám kartu vydala. Málokdo však ví, že můžete využít i další služby pro blokaci karty. Například můžete navštívit jakoukoli zahraniční pobočku banky, která je členem asociace Visa nebo MasterCard, a v této bance nahlásit ztrátu karty a požádat ji o blokaci. Nebo můžete využít univerzální číslo pro držitele karet Visa nebo MasterCard, volání je na účet volaného, musíte však ovládat angličtinu nebo jiný světový jazyk (zpravidla francouzštinu, španělštinu nebo němčinu). To jsou ta první dvě čísla v tabulce. Dovoláte se přímo na zákaznický servis karetní asociace, kde můžete požádat o blokaci karty i o vydání nouzové karty nebo hotovosti. Zákaznický servis se následně spojí s vydavatelem vaší karty a v ideálním případě vše proběhne, jak má.

Anketa

Jak byste řešili ztrátu karty v zahraničí?


Komplikované procesy

V praxi je to horší. Na zákaznickém servisu karetní asociace nemusí zrovna sedět jazykově vybavený operátor, který ovládá angličtinu. Následný jeho telefonát do české banky je například u španělsky mluvícího operátora docela problém. Ovšem ani angličtina není vždy výhrou. Když k vašemu požadavku na pomoc v nouzi dojde například v době, kdy je v České republice noc, na české infolince banky opět nemusí sedět jazykově vybavený operátor a při požadavku MasterCardu nebo Visy přímo z USA se nemusejí domluvit. Navíc běžný pracovník zákaznického servisu české banky nemusí hned vědět, co po něm anglicky mluvící člověk chce a jak se nouzová karta nebo hotovost zajišťuje. Pro tyto účely by české banky měly mít kontakt na své karetní specialisty, kteří tyto nouzové situace umějí vyřešit, ale ne vždy je to hladký proces. Zdržení může nastat i na straně karetní asociace, kde přidělení čísla nouzové karty a spárování s účty v bance může zabrat desítky hodin.

Pokud to přesto vyjde, můžete se těšit na nouzovou kartu do dvou pracovních dnů, nebo na nouzovou hotovost během několika hodin. Karta je vám vydána zpravidla místní bankou, jen bude v systému rychle spárována s vaším účtem v české bance. To znamená, že můžete mít v ruce například kartu zairské banky, která bude k vašemu účtu u České spořitelny.

Emergency Card Replacement (ECR) – náhradní karta má omezenou platnost (max. 2 měsíce) a výši limitu (max. do výše limitu původní karty). Náhradní karta je embosována přímo na základě údajů uvedených vydávající bankou. S náhradní kartou nelze provádět transakce vyžadující zadání PIN kódu (výběry v bankomatech apod.), kartou lze vybírat hotovost na přepážkách bank (Cash Advance) nebo platit v obchodních místech vybavených platebním terminálem nebo imprinterem. Ke kartě není vydáván PIN kód.

Emergency Cash Advance (ECA) – vydání nouzové hotovosti je poskytováno do výše max. 1 000 USD (nebo ekvivalent v jiné měně) a v měně země, ve které se nacházíte. Pokud požádáte o poskytnutí finanční hotovosti, pracovník MasterCard Global Service Centrum nebo Visa Global Card Assistance Service si vyžádá povolení k výplatě od banky a podá vám informaci, ve které z nejbližších bank nebo poboček si můžete hotovost vyzvednout.

Služby ECR a ECA nelze vzájemně kombinovat. Musíte si vybrat jednu z možností.

Vědět a požadovat vede k výhře

Vzhledem k těmto potenciálním komplikacím většina českých bank postupuje tak, že v případě potřeby vydá nouzovou platební kartu přímo v České republice a tu vám obratem zašle na místo vašeho pobytu v zahraničí. Ale pozor, to, že banky nouzové vydání karty nebo hotovosti mají ve svém sazebníku, není zárukou, že vám tento servis hladce poskytnou. Zvláště u velkých bank hodně záleží, na jak dobře informovaného operátora narazíte. Pokud máte osobního bankéře, je lepší kontaktovat přímo jeho, aby vám pomoc zajistil. Rychlý test serveru Měšec.cz zaměřený na zákaznické linky českých bank opět potvrdil, že pokud neznáte přesný název služby a netrváte na jejím poskytnutí, nouzovou kartu nebo hotovost v zahraničí od české banky tak snadno nedostanete. Chápu, že počet poskytnutí této služby jde jen do desítek případů ročně, takže banky s tím nemají příliš zkušeností; ovšem jestliže tuto službu oficiálně nabízejí, mají mít procesy, které umožní její hladké poskytnutí.

Dva je více než jeden

Při cestě do zahraničí raději nespoléhejte jen na platební kartu jedné banky, ale využijte i kartu jiné banky. Alternativní platební kartu může mít například váš spolucestující. Ideální kombinací je používat jednu platební kartu na placení a druhou platební kartu mít schovanou pouze pro nouzové použití. Samozřejmě, odděleně od karty první. V případě ztráty či krádeže se nemusíte spoléhat na pomoc banky, ale jednoduše použijete kartu záložní.

Ztratili jste kartu v zahraničí? Měli jste v zahraničí problém? Jak se vaše česká banka zachovala? Pomohla vám, nebo ne? Podělte se o zkušenosti v diskusním fóru.

Bez dokladů bývá problém

Naneštěstí se často stává situace, že zároveň s platební kartou přijdete i o dokumenty. Česká ambasáda vám sice náhradní pas ráda vydá, ale musíte se k ní nějak dopravit, a to stojí peníze. Jste-li klienty HSBC Bank a její služby Premier, a tato banka má v místě vašeho pobytu pobočku, máte vyhráno, protože vás dokáže identifikovat i bez dokumentů. Na pobočce dostanete potřebnou hotovost. Pokud pobočka HSBC v místě není, dostanete do 2 dnů nouzovou kartu.

U ostatních bank není takový problém se zajištěním hotovosti nebo karty, ale s následnou identifikací pro poskytnutí služby. Hotovost vám vyplatí na základě požadavku české banky lokální banka a bez dokumentů nepochodíte. Tyto řádky platí hlavně pro „obyčejné“ zákazníky bank, o ty majetnější se banka ráda postará. Zde opět hodně může pomoci osobní bankéř (to ale není člověk, který má funkci jen uvedenou na vizitce a pracuje na přepážce).

Když inzerovaná kvalita pokulhává

Patříte-li mezi držitele karet Dinners Club a o kartu přijdete, blokace i její znovuvydání včetně zaslání do zahraničí je zdarma. Přestože má tato karta vyšší roční poplatek, v nouzi se vám její držení vyplatí. Stačí kontaktovat pražské zastoupení, které zajistí okamžité zaslání nouzové karty.

Zato na platební kartu American Express moc nespoléhejte. Její blokace či vydání je sice také zdarma, ale zákaznický servis American Express patří mezi nejhorší, nevlastníte-li přímo dolarovou kartu vydanou ve Spojeném království nebo v USA. Máte-li platební kartu American Express od Komerční banky, raději kontaktujte přímo Komerční banku a ne zastoupení American Express. Ušetříte si nejen nervy, ale i zklamání z neposkytnutí nouzových služeb, které přitom AmEx garantuje. Problém je v tom, že American Express pečlivě rozlišuje, zda jde o „jeho“ karty, nebo o karty AmEx vydané v licenci bankou. Ve druhém případě vás v nouzi nechá na holičkách a odkáže vás na banku (jde o reálnou zkušenost).

Ztráta platební karty – poplatky
Finanční instituce Blokace elektronické karty Stoplistace embosované karty Vydání nouzové hotovosti v zahraničí Vydání nouzové karty v zahraničí Zaslání karty do zahraničí Expresní vydání běžné karty
American Express 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Banco Popolare 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč podle skutečných nákladů 500 Kč
BAWAG Bank 100 Kč 1 000 Kč 3 500 Kč 4 000 Kč n/a 2 000
Česká spořitelna 200 Kč 500 Kč 1 500 Kč 2 500 Kč 2 100 Kč 3 000 Kč
Citibank Europe 0 Kč 0 Kč nelze nelze 2 500 Kč 2 500 Kč
Commerzbank n/a 2 000 Kč individuálně individuálně individuálně individuálně
ČSOB 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč podle skutečných nákladů 500 Kč
Diners Club 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč
eBanka 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč 200 Kč + náklady na doručení 1 000 Kč
GE Money Bank n/a 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč n/a 1 500 Kč
HSBC Bank 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč
Komerční banka, MasterCard a Visa 200 Kč 2 000 Kč standard, 4 000 Kč gold 3 500 Kč 4 000 Kč individuálně 4 000 Kč
Komerční banka, American Express 0 Kč 0 Kč 0 Kč 0 Kč individuálně 4 000 Kč
mBank 0 Kč 0 Kč nelze nelze 0 Kč nelze
Oberbank 200 Kč 2 000 Kč 4 000 Kč 4 000 Kč n/a 500 Kč
Poštovní spořitelna 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč podle skutečných nákladů 500 Kč
PPF Banka 298 Kč 2 380 Kč 3 808 Kč 5 117 Kč n/a 1 190 Kč
Raiffeisenbank – debetní karty 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč 200 Kč + náklady na doručení 2 000 Kč
Raiffeisenbank – kreditní karty 0 Kč 0 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč n/a n/a
Raiffeisenbank im Stiftland 200 Kč 2 200 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč n/a n/a
Volksbank 200 Kč 2 000 Kč 3 000 Kč 4 000 Kč n/a n/a

Vydání nouzové hotovosti nebo karty v zahraničí je dostupné jen pro embosované karty a je garantováno do 48 hodin. Naopak, banka může (chce-li) do zahraničí zaslat jakoukoli kartu, ale doba doručení je samozřejmě delší.

Anketa

Přišli jste někdy v zahraničí o platební kartu?

10 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 6. 2008 11:11