Hlavní navigace

Ztráta platební karty? Žádný problém!

9. 10. 2003
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Vývoj finančních produktů kráčí nezadržitelně vpřed. Zatímco se ještě nedávno mohli držitelé platebních karet bát jejich zneužití, dnes je tomu jinak. A že jste si vzpomněli na ztrátu karty až za několik dnů? Nevadí, banka vzniklou škodu ráda zaplatí. Tedy - jak která...

Ztratí-li klient banky platební kartu a tuto ztrátu řádně nahlásí, banka ručí za jakékoliv škody plynoucí z jejího zneužití až od následujícího dne. Přitom lze očekávat, že schopný zloděj již v době nahlášení ztráty kartu dávno zneužil. Jak tedy ochránit klienta před zneužitím platební karty ještě v době, kdy za škody nepřevzala odpovědnost banka?

Řeč je samozřejmě o pojištění ztráty a zneužití platební karty. Tento produkt je na českém trhu relativně nový. Objevil se teprve v loňském roce, kdy s ním přišla ČSOB. Od té doby s ním vyrukovaly na trh další tři banky.

Jak pojištění funguje?

Banky zpravidla nabízejí toto pojištění k vybraným platebním kartám. Banka se ve svých podmínkách zavazuje, že ručí za škody, ke kterým došlo po stanovenou dobu před nahlášením krádeže karty až po její zablokování následujícího dne.

Od kdy ručí banky za škody způsobené zneužitím karty
Banka Odpovědnost za škodu
ČSOB 24 hodin před telefonickým nahlášením ztráty
Česká spořitelna Poslední tři kalendářní dny (včetně dne nahlášení ztráty)
HVB Bank Posledních pět kalendářních dní (včetně dne nahlášení ztráty karty)
Raiffeisenbank Den, ve ketrém byla nahlášena ztráta karty

Krytí se týká pouze transakcí, při jejichž realizace není použit PIN kód. To prakticky znamená, že banka ručí za transakce, při nichž byl u obchodníků padělán podpis. Banky taktéž vylučují ze svého krytí zneužití karet, které provedli rodinní příslušníci pojištěného.

Zmíněné pojištění se vždy kupuje na celý rok. Banky ovšem neberou zřetel na skutečnost, že klient si může pojištění koupit v době, kdy platnost karty vyprší dříve než za zmiňovaný rok. V takovém případě musí klient stejně zaplatit celoroční pojistné.

Pojištění proti ztrátě a zneužití platební karty nabízí v současnosti čtyři banky. ČSOB, Česká spořitelna, HVB Bank a Raiffeisenbank. Podívejme se tedy stručně na jejich nabídky.

ČSOB

ČSOB nabízí čtyři varianty pojištění lišící se pojistnými částkami. Její nabídka je zajímavá tím, že nabízí bezkonkurenčně nejvyšší krytí (200 000 Kč) v rámci své varianty Extra. Pojištění se vztahuje i na poplatky spojené se zablokováním karty a vydáním karty nové.

Pojištění má ovšem i své stinné stránky. Je jednorázové. To znamená, že pokud dojde ke zneužití karty a její klient si přeje být pojištěn i nadále, musí si zaplatit pojistné znovu. Banka nabízí toto pojištění ke všem platebním kartám a ručí za škody vzniklé do 24 hodin před telefonickým nahlášením ztráty.

ČSOB pojištění zneužití platební karty
Varianta Pojistná částka Spoluúčast Roční pojistné
Basic 15 000 Kč 10%, min. 300 Kč 150 Kč
Classic 50 000 Kč 10%, min. 300 Kč 460 Kč
Super 85 000 Kč 10%, min. 300 Kč, max. 5000 Kč 800 Kč
Extra 200 000 Kč 5%, min. 300 Kč 1300 Kč

ČSOB byla první bankou, která začala toto pojištění nabízet. Dlužno ovšem dodat, že toho adekvátně využila. Původně stála varianta s pojistnou částkou 50 tis. Kč celých 650 Kč a za 1300 Kč banka nabízela krytí pouze do výše 85 tis. Kč.

Česká spořitelna

Česká spořitelna nabízí toto pojištění zatím pouze k debetním kartám. Výjimku tvoří karty s označením „Gold“ (tedy i kreditní), ke kterým je toto pojištění přidáváno automaticky, a to s maximální pojistnou částkou 50 tis. Kč.

ČS pojištění zneužití platební karty
Varianta Pojistná částka Spoluúčast Roční pojistné
P 10 10 000 Kč  – 170 Kč
P 30 30 000 Kč  – 320 Kč
P 50 50 000 Kč  – 480 Kč

Ačkoliv nejsou pojistné částky nijak závratné a pojištění se nevztahuje na poplatky za zablokování karty a její opětovné vystavení, má přesto produkt jednu docela příjemnou vlastnost. Banka totiž ručí za škodu vzniklou do 72 hodin před koncem dne, kdy byla ztráta nahlášena.

HVB Bank

Nabídka HVB Bank je velmi podobná té od České spořitelny. Nabízí ovšem pouze dvě varianty pojištění. Výhodou, ve které je HVB Bank zatím nepřekonaná, je doba, po kterou je banka ochotna ručit za vzniklou škodu.

HVB Bank pojištění zneužití platební karty
Varianta Pojistná částka Spoluúčast Roční pojistné
Varianta 1 20 000 Kč  – 200 Kč
Varianta 2 50 000 Kč  – 500 Kč

Banka ručí za škody vzniklé do pěti kalendářních dnů od nahlášení ztráty karty. Pojištění se v jejím případě vztahuje pouze na ty transakce, při nichž došlo k fyzickému předložení karty. Banka tedy nejenže neručí za platby, u kterých bylo použito PIN (jako ostatní banky), ale ani např. za platby provedené přes Internet.

Raiffeisenbank

Nejslabší krytí nabízí Raiffeisenbank, která tento produkt nabízí teprve od října letošního roku. Na její obhajobu je ovšem nutné dodat, že tento produkt nabízí zdarma. Výraz „zdarma“ v tomto případě znamená, že je pojištění automaticky poskytováno k balíčkům služeb Kompletkonto s variantou Klasik (80 Kč/měsíc) nebo Optimum (125 Kč/měsíc).

skoleni_15_4

Raiffeisenbank pojištění zneužití platební karty
Varianta Pojistná částka Spoluúčast Roční pojistné
Klasik, Optimum 10 000 Kč  – Zdarma v rámci Kompletkonta (varianty Klasik a Optimum)

Banka ručí pouze za škody, ke kterým došlo v den nahlášení ztráty karty a pojištění se chlubí nejmenší pojistnou částkou 10 tis. Kč. Jiná varianta pojištění zatím neexistuje.

Kdo vlastně ručí…

Hovoříme-li o tom, kdo za ztráty doopravdy ručí, nelze samozřejmě mluvit pouze o bankách. Vždy se jedná o produkty, za nimiž stojí s bankou spřátelená pojišťovna (např. pro Českou spořitelnu toto pojištění provozuje AIG, pro Raiffeisenbank zase pojišťovna Cardif).

Využíváte možnost pojištění platební karty?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).