Hlavní navigace

Zneužívají pojišťovny osobní údaje?

25. 4. 2002
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

V posledním roce bylo několik pojišťoven nařknuto z toho, že neopatrně zacházejí s osobními údaji. Jako poslední byla obviněna pojišťovna Allianz, před ní Česká pojišťovna a Komerční pojišťovna. Jak až moc je nebezpečné svěřit pojišťovně citlivé informace?

V loňském roce proběhla médii zpráva o tom, jak si Komerční pojišťovna nechala nezodpovědně ukrást zařízení pro zálohování dat, ve kterém byly uloženy informace o 500 000 klientech. Na kauzu pojišťovna reagovala odvoláním odpovědných zaměstnanců a pak se již pouze bránila útokům novinářů.

Sotva o týden později byla z něčeho podobného nařčena Česká pojišťovna. V jednom z brněnských bazarů se ocitnul disk s informacemi o konkrétních pojistkách, a tudíž i s osobními údaji klientů. Česká pojišťovna nicméně prohlásila, že není vůbec jisté, zda nejde o provokaci a zda disk opravdu obsahuje data právě jejích klientů.

Docela nedávno se objevil další skandál, tentokrkát v pojišťovně Allianz. Pojišťovna žádá osobní data klientů, přičemž neříká, co s nimi bude dělat. Současně se netají úmyslem v případě potřeby poskytovat takovéto údaje ostatním firmám ve skupině. Podobné praktiky ale údajně provádí i velká část ostatních pojišťoven.

Je samozřejmě otázkou, co lidé v případě zveřejnění svých osobních údajů riskují. Osobně se domnívám, že příliš mnoho ne. Je možné, že adresy se jmény lidí někdo někomu prodá a lidem pak začnou chodit poštou reklamní obálky.

Je ale nezbytné si uvědomit, že takovéto seznamy může velmi dobře podobná firma získat i na ostatních místech. Chci-li nabízet poštou svůj produkt majetnějším klientům, stačí vybrat ze zlatých stránek lidi s titulem před jménem. Nebo právníky. Nebo ty, co žijí v nejdražších lokalitách. Například na Ořechovce nebo v Jevanech.

Není přece jenom současná mánie ohledně osobních údajů poněkud „ujetá“? Nehrají si někteří lidé na hru o nebezpečně zneužitelných údajích příliš často? Je jistě možné, že v některých případech lze údaj zneužít, ale není to riziko jako každé jiné? Osobně se domnívám, že v současném světě existují mnohanásobně závažnější rizika, o která se nikdo nestará, a v případě osobních údajů jde o paniku, která je místy až trapná.

Ano, na základě údajů z pojistné smlouvy je možné zjistit např. příjem nebo majetek pojištěného. Občas ale stačí projít se po ulici a majetek lze docela dobře odhadnout podle automobilu parkujícího před domem nebo podle vzhledu domu, ve kterém majitel bydlí. Kvůli této informaci přece nepotřebuji vykrádat pojistné smlouvy.

Chce-li pojišťovna adekvátně odhadnout rizika spojená s pojistnou smlouvou a má-li napočítat adekvátní pojistné, musí některé údaje znát. Uzavírání životních pojistek bez lékařské prohlídky je hazard. Pojišťovna, která nic takového nechce, v podstatě diskriminuje zdravé oproti nemocným.

Je-li Pepa po dvou infarktech, je přeci logické, že jeho pojistka musí být dražší než pojistka někoho, kdo je úplně zdravý. V případě stejného pojistného tedy bude zcela logicky ve výhodě oproti svému zdravému kolegovi.

Je-li Karel zdravý, půjde vždy raději do té pojišťovny, která mu nabídne férovou cenu. Určitě raději, než aby ze svého dotoval předem ztrátové pojistné smlouvy. Podtrženo sečteno, já si u pojišťovny, která po mně nebude chtít zdravotní prohlídku, životní pojištění nekoupím. Pouze v případě, že bych věděl, že jsem nemocný, a to by již šlo o morální hazard.

skoleni_15_4

Jelikož je pojištění postaveno na principu ochrany před rizikem, je poněkud absurdní, aby se klienti pojišťoven této ochraně bránili, ať už prostřednictvím jakéhokoliv zákona. Přeci jenom by si měli ujasnit, co vlastně chtějí.

Dále je určitě důležité zdůraznit, že pojišťovna v rámci své činnosti občas musí tyto údaje poskytnout někomu dalšímu. Ať už v rámci likvidace pojistných událostí nebo např. bankopojištění. Bezduché napadání každého, kdo někde eviduje jména a adresy lidí, je přinejmenším diskutabilní.

Myslíte, že jsou vaše osobní údaje zneužitelné?

  • Rozhodně ano.
    23 %
  • Spíše ano.
    19 %
  • Spíše ne.
    23 %
  • Rozhodně ne.
    17 %
  • Nevím.
    17 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).