Spočítejte si...

Zavřít

Změny v povinném ručení pro příští rok!

Trh povinného ručení byl deregulován. Zeptali jsme se pojišťoven, jakým způsobem se od příštího roku povinné ručení změní a jakým způsobem budou stanovovat pojistné. Budeme i příští rok platit podle kubatury motoru, nebo se klíčové parametry změní?

Již delší dobu sledujeme v médiích dohady o tom, jakým způsobem budou pojišťovny stanovovat sazby pojištění odpovědnosti z provozu vozidla poté, co bude ukončena jeho zákonná regulace.

V zásadě se většina pozorovatelů shodne na tom, že odvozování sazeb pojistného od zdvihového objemu válců motoru není úplně nejšťastnějším řešením. Leckdy by totiž bylo vhodnější sazby odvozovat alespoň od výkonu motoru, který může mít jasnější návaznost na škodní průběh.

Např. majitelé aut s dieselovými motory již delší dobu doplácejí na ty, kteří jezdí na benzín. Existují ale další faktory, které by mohly ceny pojistného ovlivnit. Může to být zkušenost řidiče, popř. způsob užívání vozu. V praxi je ale obtížné sledovat, kdo autem opravdu jezdí a členění podle způsobů užívání vozidel může přinést komplikace při vyřizování škod.

K našemu překvapení jsme ani od jediné z oslovených pojišťoven nedostali odpověď, která by předznamenávala změnu klíčových parametrů, podle kterých se bude pojistné stanovovat. Všechny pojišťovny tedy zřejmě zůstanou i příští rok při stanovování pojistného na základě kubatury motoru.

Jedním z důvodů je údajně skutečnost, že pojišťovny nemají pro zavedení odlišného systému v současnosti dostatečné množství časových řad pro určení škodního průběhu. Lze sice namítnout, že na to měly tři roky času, na druhou stranu ani zmíněné tři roky pro směrodatný výpočet nemusí stačit. Podle zástupců Generali Pojišťovny jsou „data vzhledem k příliš krátké historii stále ještě mladá a jejich vypovídací hodnota nízká“.

Pojišťovny se ale zřejmě myšlenky změny systému cenotvorby nevzdávají. Např. Triglav pojišťovna „připravuje přechod na evropská kritéria na jiný termín“, UNIQA pojišťovna „zvažuje další možná kritéria pro stanovení pojistného, která by představovala objektivnější bázi“, zároveň ale její zástupkyně zdůraznila, že se „všechny myšlenky zatím pohybují v rovině úvah“. V podobném duchu se vyjádřili i někteří ostatní pojistitelé.

V rámci ukončení regulace ale přece jenom nějaké změny nastanou. Pojišťovny pravděpodobně odstraní některé přílišné disproporce v sazbách dle kubatury motoru. „Malý automobil totiž dokáže způsobit prakticky stejnou škodu jako velký“, zdůvodnil zmíněnou skutečnost tiskový mluvčí České pojišťovny Richard Kapsa.

Pojišťovny chystají do budoucna výraznější diferenciaci v přístupu ke klientům podle jejich řidičského umění. Mají tedy v úmyslu nadále uplatňovat systém bonusů a malusů, který by měl výrazněji zvýhodňovat řidiče, kteří jezdí bez nehod.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

V otázkách ceny se všeobecně očekává mírný nárůst. Klienti pojišťovny UNIQA mohou očekávat „u všech kubatur růst v řádu několika set korun“. Pojišťovna Generali některé sazby oproti roku 2002 vůbec nezmění a pouze u pěti skupin navýší sazby o cca 10 %. Ještě vyšší navýšení pojistného postihne „osobní automobily do 1000 ccm, tahače, traktory a motorové ruční vozíky, u nichž náklady na pojistná plnění vysoce překračují inkasované pojistné“.

Pojišťovna České spořitelny hovoří o narovnání sazeb tak, aby odpovídaly skutečnému riziku. Některé sazby hodlá ponechat i IPB Pojišťovna, která ale v průměru zvyšuje pojistné o 20 %.

Přes očekávané zvyšování sazeb se většina pojistitelů shoduje na tom, že pro ty, kteří jezdí dlouhodobě bez nehod, by měly náklady na pojištění odpovědnosti z provozu vozidla spíše klesat.

Anketa

Čerpáte bonus při povinném ručení za jízdu bez nehod?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 10. 2002 17:22