Spočítejte si...

Zavřít

Zlatý Měšec 2012 - výsledky ankety

Anketa o nejlepší finanční instituci má své vítěze. Čtenáři rozdali známky a sami dali finančním institucím hodnocení, co si o nich myslí.

Rok 2011 by se dal nazvat malou bankovní revolucí. Během uplynulého roku začaly aktivně působit tři nové banky a nové klienty začala oslovovat i staronová družstevní záložna. Situace na retailovém bankovním trhu se výrazně přiostřila a začal boj o klienta ve dvou frontách. V té první je cílem přebrat klienta konkurenci, ideálně první pětici bank. V té druhé je motivovat klienta, aby neodešel. Tím, jak se zintenzivňuje reklama na nové banky a přiostřuje se konkurenční boj na trhu, lidé si začínají více všímat finančních institucí a rozdílů mezi nimi.

Výrazný zájem čtenářů o vlastní finance se odrazil i v této letošní anketě. Zatímco počet hlasujících čtenářů meziročně klesl o 1670 čtenářů na 12 980, astronomicky se zvýšil počet komentářů. V předchozích anketách Zlatého Měšce čtenáři psali stovky komentářů, ve kterých vyjadřovali své názory a pohledy na finanční instituce, ale v letošním ročníku ankety čtenáři napsali tisíce názorů. Zpracovat všechny názory stálo nemalé úsilí, ale jsou pro nás znamením, že čtenáři anketu vnímají velmi pozitivně a poctivě chtějí napsat svůj vlastní názor na finanční instituce.

Na některých finančních institucích nezůstala pomyslně jediná nit suchá a čtenáři se k nim vyjadřovali velmi kriticky. Kritika mířila převážně na bankovní poplatky účtované bankami a na přísné podmínky pro získání úvěrových produktů u dlouholetých klientů. Ušetřeny nebyly ani pojišťovny, takřka se nenašla jediná pojišťovna, která by měla jen pozitivní ohlasy. Čtenáři pojišťovny vnímají jako nutné zlo, jejichž úkolem je „neplnit“. Ostrá kritika zněla i na úvěrové společnosti, zde převažoval obecný pohled na vysoké úroky, a že je špatné se zadlužit.

Jak jsme hodnotili

Cílem ankety bylo zvolit nejlepší finanční instituci z pohledu komplexního hodnocení dostupnosti a kvality služeb. V roli porotců byli samotní hlasující čtenáři finančního serveru Měšec.cz, kteří jsou klienty těchto institucí. Anketa probíhala v období od 21. listopadu 2011 do 24. ledna 2012.

Podle čeho jsme nominovali

Abychom zaručili spravedlivý postup při nominaci společností do jednotlivých kategorií, vybrali jsme pouze ty, které působí na českém trhu podle pravidel daných legislativou a splňují přísné podmínky České národní banky. V případě úvěrových a leasingových společností je dobrou zárukou členství v úvěrovém registru nebo členství v České leasingové a finanční asociaci. Ve všech případech jsme nominovali pouze ty společnosti, které skutečně (reálně) působí na území České republiky a nabízejí své služby občanům nebo drobným podnikatelům.

Kategorie Banky a družstevní záložny

Umístění Banky a družstevní záložny Celkový průměr
1. Fio banka, a. s. 1,46
2. mBank (BRE Bank S. A., organizační složka podniku) 1,47
3. Československá obchodní banka, a. s. 1,82
4. Raiffeisenbank a. s. 2,2
5. Komerční banka, a. s. 2,77

Kategorie pojišťovny

Umístění Pojišťovny Celkový průměr
1. Aviva životní pojišťovna, a. s. 1,58
2. Wüstenrot pojišťovna a. s. 1,65
UNIQA pojišťovna, a. s. 1,65
4. Allianz pojišťovna, a. s. 1,66
5. Slavia pojišťovna a. s. 1,67

Kategorie Úvěrové společnosti

Umístění Úvěrové společnosti Celkový průměr
1. VB Leasing CZ, spol. s r.o. 1,53
2. Credium, a. s. 1,69
3. ŠkoFIN, s. r. o. 1,86
4. ČSOB Leasing, a. s. 1,92
5. Raiffeisen – Leasing, s. r. o. 2,14

Kategorie Penzijní fondy

Umístění Penzijní fondy Celkový průměr
1. Allianz penzijní fond, a. s. 1,55
2. AEGON Penzijní fond, a. s. 2,07
3. Generali penzijní fond a. s. 2,11
4. Penzijní fond České pojišťovny, a. s. 2,23
5. Penzijní fond České spořitelny, a. s. 2,27

Kategorie Obchodníci s cennými papíry

Umístění Obchodníci s cennými papíry Celkový průměr
1. Fio banka, a. s. 1,44
2. Patria Direct 1,45
3. Československá obchodní banka, a. s. 1,67
4. X-TRADE BROKERS DOM MAKLERSKI SPÓŁKA AKCYJNA, organizační složka 1,8
5. Raiffeisenbank a. s. 1,83

Takřka stálicí prvních míst posledních čtyř ročníku naší ankety v kategorii Banky a družstevní záložny se stala Fio banka, i v letošním ročníku si odnesla známku 1,46. Druhé místo získala mBank se známkou 1,47, tedy v těsné blízkosti vítěze. Na třetí místo se probojovala Československá obchodní banka se známkou 1,82.

Letošní výsledky sesadily z předních pozic Raiffeisenbank, která se posunula na čtvrté místo s výrazně horší známkou 2,20 oproti loňské známce 1,77. Pátá skončila Komerční banka se známkou 2,77.

V kategorii Pojišťovny nastala výrazná změna. Na první místo se překvapivě dostala Aviva životní pojišťovna se známkou 1,58, přitom v předchozích ročnících se této pojišťovně často nepodařilo kvalifikovat pro velmi malý počet hlasujících. Hned dvě pojišťovny vybojovaly druhé místo. Se známkou 1,65 se na něj společně dostaly Wüstenrot pojišťovna a UNIQA pojišťovna. Z tohoto důvodu jsme v letošní anketě třetí místo neudělili.

Loňský vítěz Allianz pojišťovna sice skončil čtvrtý, ale se známkou 1,66 jde o neúprosnou matematickou nutnost rozdělit pozice a nemá se za co stydět. Podobně lze poblahopřát k pátému místu nováčkovi Slavia pojišťovně, se známkou 1,67 si evidentně získala sympatie mnoha klientů.

Zajímavé změny provázely kategorii Úvěrové společnosti. Na první místo se nečekaně dostal VB Leasing CZ se známkou 1,53. Jen trošku horší známku 1,69 měla společnost Credium, která je druhá. ŠkoFIN se sice dostal z druhé na třetí pozici, ale meziročně si v hodnocení čtenářů polepšil a má známku 1,86. Čtvrtý skončil ČSOB Leasing se známkou 1,92. V posledních letech premiant Raiffeisen-Leasing se ocitl na pátém místě se zhoršeným hodnocením 2,14.

V kategorii Penzijní fondy se výsledky změnily jen nepatrně. Prvenství opět obhájil Allianz penzijní fond se známkou 1,55. Na druhém místě se udržel AEGON Penzijní fond se známkou 2,07. Na třetí pozici se kvalifikoval Generali penzijní fond se známkou 2,11 a posunul tak svého konkurenta, Penzijní fond České pojišťovny, na čtvrtou pozici se známkou 2,23. Pátý skončil Penzijní fond České spořitelny se známkou 2,27.

V kategorie Obchodníci s cennými papíry první pozici z loňska obhájila i letos Fio banka se známkou 1,44. V těsném závěsu za ní je nově Patria Direct se známkou 1,45 a třetí skončila Československá obchodní banka se známkou 1,67.

Velmi dobrou zprávou pro společnost X-TRADE BROKERS DOM MAKLERSKI SPÓŁKA AKCYJNA je známka 1,80, která ji katapultovala na slušné čtvrté místo a ukazuje tak, že je v podvědomí klientů dobře zavedena. Známka 1,83 odsunula Raiffeisenbank na místo páté.

Ve zkratce

Fio banka obhájila prvenství ve dvou kategoriích. Klienti ji vnímají velmi pozitivně jako svoji banku a oceňují i možnosti snadného investování.

Finanční skupina ČSOB zabodovala ve třech kategoriích. Radovat se může z druhého místa Patria Direct v kategorii Obchodníci s cennými papíry, ČSOB má třetí místo v kategorii Banky a družstevní záložny a za úspěch lze považovat i čtvrté místo ČSOB Leasing v kategorii Úvěrové společnosti.

Finanční skupina Allianz dostala prvenství v kategorii Penzijní fondy a s velmi dobrou známkou se umístila na 4. místě v kategorii Pojišťovny.

Skokany roku se staly tři společnosti. Aviva životní pojišťovna zvítězila v kategorii Pojišťovny, Slavia pojišťovna se dostala mezi prvních pět oceněných a s dobrou známkou a v kategorii Úvěrové společnosti se objevil VB Leasing CZ.

Zajímavosti oceněných ve zkratce

Fio banka má takřka jen spokojené klienty. Oceňují, že je to banka opravdu bez poplatků, má komfortní internetové bankovnictví a hlavně – je to česká banka. Slovo česká neznamená, že sídlí v Praze, ale že skutečně patří českým majitelům. Panu Kopún jede!, libuje si jeden klient banky ve slovním hodnocení, a tím vyjadřuje dík jednomu z majitelů banky (druhým majitelem je Petr Marsa). Hluboce lituji. Lituji, že jsem do této banky nešel dříve, píše další z klientů banky. Klientům banky se líbí neomezené tuzemské transakce bez poplatků a velmi levné zahraniční platby. K častým posteskům patří malá síť vlastních bankomatů banky (a nemyslí tím síť bankomatů ČSOB) a malá otevírací doba poboček.  Hodně referencí je na absenci zobrazení autorizace karetních transakcí. Klientům banky chybí tato informace, protože k zúčtování karetní transakce dojde až s několikadenním zpožděním bez další možné kontroly. Opět se objevují stížnosti na aplikaci e-Broker, která má tendenci zamrzávat právě ve chvíli, kdy je potřeba nakupovat nebo prodávat.

mBank nám v letošní anketě dala pořádně zapotit, takřka jedna pětina jejich klientů hlasujících v anketě poctivě vyplnila slovní hodnocení, čímž autora analýzy spolehlivě na dva dny odstavila od běžné práce následnou editací příspěvků. V současné době je to snad jediná banka, která se může pochlubit komunitou klientů. V zásadě jsou s bankou spokojeni, ale na rozdíl od Fio banky se u mBank objevuje více postesků, které se dají shrnout do těchto bodů: Klienti mBank vytýkají komplikované podmínky pro úroky na spořicím účtu. Ztrácejí se v počtech výběrů z bankomatů a splnění podmínek pro výběry bez poplatků. Nechápou, proč je u spořicího účtu eMax Plus takřka likvidační poplatek za převod peněz. Vadí jim, že si z nich banka dělá legraci, když jim v internetovém bankovnictví nabízí úvěrové produkty, které jim následně zamítne. Stěžují si na přísné podmínky pro získání úvěrů a na rušení pro banku nevýhodných produktů. Citelně jim chybí pobočky, protože mKiosky jsou vzdálené často desítky kilometrů. A úpěnlivě se přimlouvají za nalezení řešení pro vklad hotovosti, např. vkladomaty nebo vytvořit spolupráci s jinou bankou.

Klienti Československé obchodní banky s bankou vyjadřují často spokojenost, pochvalují si hlavně dobrý klientský servis, ale na druhé straně se objevuje i kritika jejích cen.

U Raiffeisenbank výrazně přibyla kritika klientů. Banka je podle nich drahá, platí se takřka za vše bez ohledu na dobu vedení účtu. Čtenářům vadí rovněž zavádějící reklama na nulové poplatky, považují ji za výsměch realitě. Další kritika zazněla na některé nevyžádané služby, které banka zapíná automaticky. Po zjištění poplatků si je klient sice „vypne“, ale první měsíc už zaplatit musel.

Rovněž Komerční banku provázejí rozporuplné reakce. Jedni jsou s bankou spokojeni, druzí ji nemohou přijít na jméno.

Na pojišťovnu Aviva nebyly žádné negativní reference, klienti ji v této anketě jen chválili. U loňského vítěze ankety, pojišťovny Allianz, stoupl počet záporných reakcí, stále však přetrvává názor, že jde o spolehlivou pojišťovnu, která by však mohla trošku zlevnit.

Nejednotné názory klientů provázejí Wüstenrot pojišťovnu, prodávající neživotní pojištění. Vypadá to, že by měla výrazně zapracovat na kvalitě zákaznického servisu a poskytování informací. UNIQA pojišťovna se stále těší u klientů oblibě a dobrému jménu. Mezi první pětku pojišťoven se dostala Slavia pojišťovna, u které se klientům líbí velmi nízké ceny.

Forma reakcí klientů v kategorii Pojišťovny by se dala obecně shrnout do dvou rovin: ti, co jsou s pojišťovnami spokojeni a ti, kteří na ně nadávají. Bohužel, už se nedozvíme, zda záporná reakce na pojišťovny je pro jejich neochotu a obstrukce plnit, anebo proto, že na konkrétní pojistnou událost byla výluka k nespokojenosti klienta (anebo ji neměl pojištěnou).

Na společnost VB Leasing přišla pouze jediná reakce, a ještě k tomu negativní. I přesto hodnocení této úvěrové společnosti ji dostalo na první pozici.

Úvěrové společnosti však v letošní anketě měly těžké období. Na žádné u nich nenechali klienti pomyslnou suchou nit. Terčem kritiky jsou často úroky, poplatky a přístup, některé společnosti jsou až expresivně označované jako lichvářské. Společnost Credium by mohla vyrobit přístup ke smlouvě přes internet. ŠkoFIN se jakž takž drží, ale reference na Home Credit jsou opět vesměs negativní; přesto se našel cenný názor reagující na výrazné změny v této společnosti a firmu pochválil za snahu se sebou něco dělat. ČSOB Leasing čelí kritice, že během trvání smlouvy si klient musí sjednat pojištění u pojišťovny spřátelené s leasingovou společností a pokud to neudělá, má pojištění výrazně předražené. Zajímavé je, že přestože na mnoho úvěrových společností padá kritika, lidé si u nich stále peníze půjčují.

Dobré zhodnocení penzijního připojištění si hlasující chválí jen u Allianz penzijního fondu. Jak by ne, když prozatím dává úrok 3 % p.a. U jiných fondů oceňují alespoň možnost přispořovat si pomocí platební karty, která část útraty posílá na penzijní spoření.

V oblasti investic by se český trh dal rozdělit na tři obchodníky, se kterými Češi obchodují: Fio banka, brokerJet České spořitelny a Patria Direct. Nabízejí kvalitní služby, mají slušné poplatky a jsou otevření pro drobné klienty, co si chtějí obchodování vyzkoušet, ale i pro profesionály v oboru. Češi jsou však zvyklí investovat i se svými bankami, podle počtu hlasujících čtenářů je vidět, že banky Českou spořitelnu, ČSOB a Raiffeisenbank berou jako svého obchodníka s cennými papíry. Na pobočkách těchto bank lze totiž snadným způsobem zakoupit různé investiční nástroje a v drtivé převaze podílové fondy.

27 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 8. 3. 2012 17:33