Spočítejte si...

Zavřít

Zkušenosti s GSM Bankingem ČSOB II

Před několika týdny jste měli možnost dočíst se na tomto serveru o mé zkušenosti s používáním služby MOBIL 24 ČSOB. Během krátké doby jsem zkušenosti s touto službou obohatil. Bohužel takovým způsobem, že odkládám svoji bankovní TWIST SIM kartu do hlubokého kouta a pro účely GSM Bankingu ČSOB ji opět použiji až poté, kdy bude tato služba použitelná.

Březen – za kamna vlezem, duben, ještě tam budem… Někdo tedy v dubnu bude ještě za kamny, já však musím v tomto měsíci zaplatit mj. úrazové pojištění za svá nezvedená dítka a pojištění domácnosti. Jak jednoduché – mám přece moderní službu MOBIL 24 ČSOB, že?

Přicházím v pátek odpoledne domů, beru do ruky mobil – ne, neodcházím po vzoru televizní reklamy ovládat banku na WC, ale usedám do křesla v obývacím pokoji a zadávám první tuzemský platební příkaz. Příkaz se odesílá, čekám asi pět minut na potvrzení, výsledek žádný – no, přece nebudu čekat do půlnoci, potřebuji odeslat ještě tři další. Zadávám tedy další příkaz, odesílám a opět chvíli (dost dlouhou) čekám. Můj Bosch charakteristicky zapípá – nová zpráva banky. Zírám na displej a nevěřím vlastním očím: „Prikaz TPS obsahuje chybne datum splatnosti 16. 4. 2001. CSOB“! Marně přemýšlím, co je na tomto datu chybného – a hle, opět typické zapípání a na displeji se objevuje stejná zpráva (zřejmě odezva na druhý zadaný příkaz).

Beru do ruky návod od ČSOB a čtu:
„Příkaz k úhradě v tuzemském platebním styku v CZK  Prikaz TPS“,
…“8) zadejte datum požadované splatnosti ve tvaru DDMMRRRR a potvrďte ,“.
Datum jsem zadal v požadovaném tvaru, nahlížím pro jistotu ještě do kalendáře, zda ono datum skutečně existuje – a vida, je to Pondělí velikonoční, tedy svátek! Že by zde byl zakopaný pes? Ale vždyť např. Českomoravská stavební spořitelna si poplatek za vedení účtu stavebního spoření strhává pravidelně každého 1. ledna, tedy též ve svátek… Pro jistotu se dívám ještě jednou do návodu – ne, nikde ani slovo o tom, že by svátek nebo neděle byly považovány za chybné datum. Volám tedy na klientskou linku a objasňuji problém.

Výsledek? Příkaz k úhradě byl odmítnut skutečně z důvodu, že 16. dubna 2001 je svátek! Nevzdávám se: „To mně tedy chcete říci, že pokud zadám trvalý měsíční příkaz k úhradě a v některém měsíci vyjde jeho splatnost na sváteční den, nebude tento příkaz proveden?“
„Nikoli, bude proveden v nejbližší pracovní den před tím svátkem.“
„Dobře, a proč to tak nejde v případě zadání příkazu přes GSM?“
„Nevím, tak je to nastaveno v systému.“

Děkuji za informace a s vědomím, že jsem právě věnoval Radiomobilu částku za odeslání 2 SMS, zadávám jeden z příkazů znovu. Nyní budu opatrnější a počkám na potvrzení banky – co kdyby byl opět nějaký, každému smrtelníkovi srozumitelný údaj, považován systémem ČSOB za neplatný? Čekám 5 minut, 10 minut, 15 minut, 20 minut … a vzdávám se. Zvedám telefon a zbylé tři příkazy zadávám přes operátora klientského centra. Všechny údaje jsou mně zopakovány, na rozdíl GSM Bankingu mám ještě možnost je změnit. Zavěšuji telefon – délka hovoru 7 min. 21 sekund, potvrzení příkazu GSM stále nikde. Doráží po dalších cca 10 minutách, od zadání příkazu tedy celkem 45 minut. Potvrzení přitom zní takto: „Prikaz TPS z 6.4.2001 20:14 z … byl prijat“, příkaz jsem však odesílal v 19:49, nyní je 20:35. Radiové vlny se pohybují rychlostí světla, počítače vykonávají milióny instrukcí za sekundu – tohle spíše vypadá, že zprávu někdo odchytil před domem, do banky s ní běžel a stejně tak zpět s potvrzením?

Bohužel ve mně stále více sílí podezření, že GSM Banking ČSOB funguje následujícím způsobem: ČSOB provozuje klientskou telefonní linku 24 hodin denně. V některé době je klientský poradce nevytížen – nevolá žádný zákazník. Klientský poradce má tedy k dispozici mobilní telefon, patrně nějakého staršího typu, s pamětí na 10 SMS a jednořádkovým displejem, pro obsluhu klientů používajících službu MOBIL 24 ČSOB. Zákazník odešle přes GSM např. příkaz k úhradě, klientský poradce jej z displeje telefonu přepíše do počítače, pak z obrazovky počítače přepíše do telefonu potvrzení nebo chybové hlášení a jako SMS je pošle zpět klientovi. Úděsná představa, že? Podle nabízených možností a odezvy systému však zřejmě nikoli nereálná.

Milá ČSOB, na závěr bych ti rád vzkázal toto: pro tvého zákazníka, který myslí logicky, je chybné datum splatnosti např. 31. 4. 2001 (duben má 30 dní), nebo, v tomto konkrétním popsaném případě, 4. 4. 2001 (příkaz byl zadáván 6. 4., požadované datum splatnosti tedy již uplynulo). Pokud tví programátoři nedokážou zapracovat do programu triviální funkci, aby příkaz s datem splatnosti ve svátek byl zpracován v nejbližší následující nebo předcházející pracovní den (jako v případě trvalých příkazů), případně tuto informaci vložit do odesílané SMS (např. „Vami zadane datum splatnosti DDMMRRRR je svatek. Vas prikaz bude proveden dne DDMMRRRR“), poohlédni se, prosím, po jiných programátorech. Jistě víš, že naši poslanci jsou velmi váhaví a nečinní např. v otázkách zákona o své imunitě, při řešení závažných otázek např. státních svátků však postupují bleskově. Co když dnes zadám tuzemský platební příkaz s datem splatnosti 16. 5. 2001, poslanci mezitím tento den prohlásí státním svátkem na počest Přemysla Oráče a já tak nezaplatím daňový nedoplatek ve výši 1,23 Kč?

Do doby, než bude tvůj systém mobilního bankovnictví plně funkční a prakticky využitelný, jej nebudu používat (rozhovor s tvými ochotnými operátorkami je navíc příjemnější než mačkání tlačítek na mobilu). Nerad bych se dočkal dalších nepříjemných překvapení – tak mne napadá, co tvůj systém provede v okamžiku, kdy klient nebude mít na účtu dostatek prostředků – jednak v okamžiku přijetí příkazu přes GSM, druhak v okamžiku požadované splatnosti?

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 12. 2005 0:31