Spočítejte si...

Zavřít

Zkrachovala vám cestovka?

Jedete na dovolenou s cestovní kanceláří? Co s vámi bude, když za dobu vašeho pobytu zkrachuje? Kdo zaplatí váš návrat? A jak to udělat, abyste to nebyli vy? Cestovní kanceláře se musí dle zákona pojistit. Jak ale zjistíte, že je i váš zájezd pojištěn?

V tomto článku se věnuji již snad notoricky známému problému s cestovními kancelářemi. Jak si jistě mnozí z vás vybaví, bývalo zvykem, že v průběhu dovolených každým rokem zkrachovalo pár cestovních kanceláří a chudák klient si musel, pokud na to měl, zaplatit zpáteční cestu ze svého.

Pravda, párkrát zaplatil cestu někdo jiný (např. Fischer), na to se ale nedá spoléhat. Zvlášť když to dotyčný zcela jistě provedl částečně i z propagačního motivu. Není tomu tak dávno, co jste si mohli na Měšci přečíst článek „Pojistit zájezd? Děkuji, nechci..“ zabývající se touto problematikou. Problém byl následující.

Dle zákona č. 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání v oblasti cestovního ruchu, je povinností každé kanceláře sjednat příslušné pojištění proti vlastnímu úpadku. Z toho se pak proplácí pojistné plnění klientům, pokud nejsou dopraveni zpět do ČR a doprava byla součástí zájezdu, pokud se zájezd neuskutečnil, ale byla předem zaplacena záloha, nebo byl zájezd poskytnut pouze z části a je třeba část ceny refundovat.

Problémem byl fakt, že zájezd byl definován jako poskytnutí ubytování, dopravy a ostatních služeb v hodnotě minimálně 20 % z celkové ceny, popř. pouze dvou služeb z výše uvedeného. Cestovní kancelář pak často rozdělila „zájezd“ na dvě části (např. zvlášť smlouva o ubytování a zvlášť smlouva o dopravě), čímž jí nevznikla povinnost se pojistit. Hlavním problémem zde byl fakt, že dotyčná kancelář nebyla povinna skutečnost, že není pojištěna proti úpadku, nahlásit klientovi.

Jelikož samotné pojištění cestovní kanceláře je značně rizikový obchod, nebyla tato služba příliš oblíbená ani mezi pojišťovnami. V lednu tohoto roku však Úřad pro ochranu hospodářské soutěže umožnil devíti pojišťovnám vytvořit tzv.: „Pool pro pojištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře“.

Tento pool je tvořen následujícími pojišťovnami: Allianz pojišťovna, a.s., Česká podnikatelská pojišťovna, a.s., Česká pojišťovna, a.s., Česko-rakouská pojišťovna, a.s., ČS-Živnostenská pojišťovna, a.s., Generali Pojišťovna, a.s., IPB Pojišťovna, a.s., Komerční pojišťovna, a.s. a Kooperativa, pojišťovna, a.s.. Tento pool vzniknul právě z důvodu pojištění cestovních kanceláří proti insolvenci. Výhodou je bezesporu větší diverzifikace rizika a pravděpodobně i možnost získání kvalitnějšího zajištění. Pojišťovny také tvrdí, že tím dochází ke snížení správních nákladů, což může přispět k celkovému zlevnění pojištěných zájezdů.

O tom, že zmíněný pool funguje, svědčí následující údaje. Jak uvedla Mgr. Marie Nezvalová z legislativní sekce České asociace pojišťoven, k 15.5. tohoto roku obdržel pool 1240 žádostí cestovních kanceláří o sjednání pojištění, bylo uzavřeno 970 pojistných smluv a nové žádosti průběžně docházejí. Pokud jde o cestovní kanceláře, které mají o jejich služby zájem, následující tabulka charakterizuje procentuální žádosti podle ročních tržeb z prodeje.


Tabulka č. 63
Procento žádostí Průměrné roční tržby CK
41 % 350 000 Kč
33 % 2 300 000 Kč
11 % 7 000 000 Kč
14 % 22 500 000 Kč
1 % 516 000 000 Kč



Na celé situaci je bizardní, že samy pojišťovny deklarují, že je potřeba stanovit zákonnou povinnost pojišťoven informovat klienta o tom, jedná-li se o pojištěný zájezd či nikoliv, nicméně to dosud v žádném zákoně není. Minimálně by tedy měly cestovní kanceláře ve svých katalozích uvádět, na které zájezdy se podobné pojištění vztahuje a na které nikoliv. Má-li tedy cestovní kancelář tuto informaci ve svém katalogu, jistě to částečně svědčí o její péči o klienta.

Jak si ale být jist, že je můj zakoupený zájezd pojištěn? Za prvé by s vámi měla cestovní kancelář uzavřít tzv. cestovní smlouvu. Cestovní kancelář je také povinna dát svým klientům certifikát stvrzující skutečnost, že sjednala pojištění insolvence podle příslušného zákona. Ten mimo jiné obsahuje velice důležité informace o tom, jak postupovat v případě pojistné události. Ujistěte se tedy již před cestou, že zmíněný certifikát máte, a že ho máte s sebou.

2 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 19. 10. 2003 18:27