Spočítejte si...

Zavřít

Zkontrolujte si auto: Autotracer Cebia vs. VinCheck vs. autoDNA

Má auto stočené kilometry? Je po havárii? Je na něm právní vada? Firmy nabízejí informace o vozidlech placené i zadarmo, jenže o autě se nedozvíte vždy všechno. A zadarmo už vůbec ne. I když…

Při výběru auta je důležitých mnoho faktorů, od vzhledu a barvy až po stav kilometrů a technický stav vozidla. Vzhled a barvu jste většinou schopni si prohlédnout přes internet, případně osobně, a zhodnotit, zda s daným stavem vozidla souhlasíte či nikoli. Další parametry, jako technický stav vozidla či stav tachometru, už mohou být problematické. Některé autobazary, ale i soukromí inzerenti, občas nepřiznají různé vady, aby auto prodali s lepší cenou. Někdy může být stočený i tachometr. Co ale dělat, když chcete znát historii vozidla?

Bazary i obchodní a soukromá inzerce

Stejnou otázku jsme si položili i my a navštívili jsme několik vybraných autobazarů. Zajímalo nás, co se o autě dozvíme na místě, zda nám bazaristé ukážou informace o historii vozidla a zda se nám podaří získat jakékoli informace o nájezdu kilometrů. Zvláště jsme požadovali ukázat technický průkaz s razítkem poslední STK a s číslem protokolu, který je nezbytný pro zjištění stavu kilometrů u bezplatné databáze Ministerstva dopravy ČR.

Navštívili jsme tyto autobazary:

  • AAA Auto (Ostrava, Praha)
  • Auto ESA (Ostrava, Praha)
  • Autobazar Slavia (Praha)
  • Autobazar Trefcar (Praha)
  • Autobazar Emil Frey (Praha)
  • Autobazar Oscar (Ostrava)
  • Autobazar Styl (Ostrava)
  • Autobazar Big Cars (Ostrava)

V bazarech jsme si náhodně vybrali auto, které by se nám líbilo a s nímž bychom chtěli jezdit. Od prodejců jsme si vyžádali potřebné údaje a z nich se pokusili získat cenné informace.

Kromě toho jsme auta hledali i na inzertních webech, které využívají bazary a soukromé osoby:

  • Annonce.cz
  • Avízo.cz
  • Bazoš.cz
  • sBazar.cz
  • sAuto.cz
  • TipCars.cz

Čtyři weby na prověření

Získaná data jsme se pokoušeli prověřit přes čtyři weby, které se specializují na prověřování vozidel:

  • autoDNA.cz. Provozovatelem je společnost ASDIRECT SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚC (Polsko)

Netestovali jsme autobazary, inzertní weby, soukromé prodejce ani úroveň jejich služeb. Cílem bylo získat informace o inzerovaných vozidlech a ty nezávisle prověřit.

Citroen Berlingo, Tipcars.cz, inzerentem je Autobazar Benecars, kilometry stočeny
Autor: Veronika Doskočilová

Citroen Berlingo, Tipcars.cz, inzerentem je Autobazar Benecars, kilometry stočeny

Citroen Berlingo, Tipcars.cz, inzerentem je Autobazar Benecars, kilometry stočeny
Autor: Veronika Doskočilová

Citroen Berlingo, Tipcars.cz, inzerentem je Autobazar Benecars, kilometry stočeny

Číslo protokolu STK? Bezcenný údaj

Ať už budete kupovat auto přes soukromou osobu či autobazar, můžete se setkat s nevolí prodejců sdělit vám některé informace. Například číslo protokolu STK, které je uvedeno pod poslední prohlídkou STK v technickém průkazu. S tímto číslem si můžete auto sami prověřit přes portál Ministerstva dopravy a je to bez poplatku. Bez tohoto čísla máte tři možnosti.

  • Prověřit auto bezplatně přes VinCheck.
  • Prověřit auto přes autoDNA.
  • Prověřit auto přes Cebii a zaplatit nejméně 399 Kč (se slevovým voucherem) nebo standardních 499 Kč (za jedno prověření).

Pokud budete chtít získat od bazaru informace o historii vozidla a nejlépe přímo kopii technického průkazu, připravte se na to, že státní web Kontrola tachometru.cz vám moc nepomůže. Ne že by neobsahoval data, ale čísla protokolů STK jsou v technických průkazech psaná ručně a velmi často jsou nečitelná. Pokud se přesně nestrefíte s číslem protokolu poslední technické prohlídky z technického průkazu vozidla, web vám nesdělí nic.

Dalším problémem jsou kopie technických průkazů. Pokud auto prodává velký autobazar, který má originály TP na centrále, často sken neobsahuje část s údaji o STK. To byl případ AAA Auto. V Auto ESA sice skeny s číslem protokolu měli, jenže rozluštit ručně napsaná naskenovaná čísla by byla práce spíše pro laboratoř. Za to žádný bazar samozřejmě nemůže.

Naprosto ideálním stavem by bylo zrušení povinnosti číslo protokolu STK zadávat a vyžadovat pouze VIN. Jenže to po státních úřednících asi nemůžeme chtít. I proto se nám podařilo tento údaj získat jen 8× z celkového počtu 37 prověřovaných VIN kódů.

Níže uvedená tabulka ukazuje, jaké informace se nám podařilo o vozidlech získat. Z vybraných vozidel mělo 7 prokazatelně stočený tachometr a z toho 4 stočená vozidla byla z inzerátů soukromých osob. Stočení kilometrů prozradila pouze Cebia, ostatní databáze data neměla, resp. je nebylo možné získat.

Auto Rok registrace Cena VIN Prodejce Místo Inzerované km VIN zjištěno č. protokolu STK Km na MDČR Km na Vincheck Km Cebia
Fiat Sedici 2006 167 999 Kč TSMFYB21S00142583 AAA Auto Ostrava 52 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2009 nelze ověřit, poté v pořádku
Renault Espace 2003 73 999 Kč VF1JK0HA628060349 AAA Auto Ostrava 196 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Nelze ověřit
Ford S-Max 2007 185 999 Kč WF0SXXGBWS7K37220 AAA Auto Ostrava 175 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2014 nelze ověřit, poté v pořádku
Volkswagen Golf 2007 169 999 Kč WVWZZZ1KZ7P044516 AAA Auto Ostrava 88 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Škoda Fabia 2000 62 999 Kč TMBND46Y9Y3015833 AAA Auto Ostrava 118 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2004 nelze ověřit, poté v pořádku
BMW X5 2004 265 999 Kč WBAFB71030LV54155 AAA Auto Ostrava 151 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Renault Grand Scénic 2008 157 999 Kč VF1JMJEP640265972 AAA Auto Ostrava 107 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Škoda Octavia 2001 55 000 Kč TMBGE21U3Y2382862 Auto ESA Ostrava 284 156 ANO ANO ANO Nezjištěno OK
Volkswagen Touran 2005 143 999 Kč WVGZZZ1TZ5W101218 Auto ESA Ostrava 169 915 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Ford Mondeo 2003 65 000 Kč WF0WXXGBBW2G30093 Auto ESA Ostrava 196 740 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2006 nelze ověřit, poté v pořádku
Mercedes Benz E 2004 129 999 Kč WDB2112651A313611 Auto ESA Ostrava 164 250 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Nelze ověřit
Volkswagen Golf 1998 55 000 Kč WVWZZZ1JZXD090292 Auto ESA Ostrava 229 047 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Nelze ověřit
Škoda Octavia 2004 89 000 Kč TMBCL41U448743703 Auto ESA Ostrava 218 637 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2006 nelze ověřit, poté v pořádku
Škoda Octavia 2001 85 000 Kč TMBGG21U922551929 Auto ESA Ostrava 151 437 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Volkswagen Sharan 2003 105 000 Kč WVWZZZ7MZ3V036196 Autobazar Oscar Ostrava 290 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2010 nelze ověřit, poté v pořádku
BMW 530 d Touring 2006 239 000 Kč WBANS71060CP33396 Autobazar Styl Ostrava 140 000 ANO ANO ANO Nezjištěno Do roku 2008 nelze ověřit, poté v pořádku
Volkswagen Passat 2009 189 000 Kč WVWZZZ3CZ9E105869 Autobazar Styl Ostrava 259 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Citroen Jumpy 2014 387 079 Kč VF7XCAHZ4EZ010181 Big Cars Ostrava 53 384 ANO Nezjištěno ANO Nezjištěno OK
Ford Transit 2010 389 900 Kč WF0SXXTTFSAB17149 Big Cars Ostrava 111 588 ANO ANO ANO Nezjištěno OK
Nissan Patrol 2006 435 479 Kč JN1TESY61U0151225 Big Cars Ostrava 112 990 ANO ANO ANO Nezjištěno Do roku 2010 nelze ověřit, poté v pořádku
Mazda Sport Navi 2005 65 000 Kč JMZGY19R201195428 Autobazar Slavia Praha 169 885 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2012 nelze ověřit, poté v pořádku
Renault Megane Grandtour 2006 94 900 Kč VF1KMS40635796249 Autobazar Trefcar Praha 188 000 ANO ANO ANO Nezjištěno Do roku 2008 nelze ověřit, poté v pořádku
Škoda Octavia II 2009 214 999 Kč TMBHA61Z398015932 Auto ESA Praha 128 502 ANO ANO ANO Nezjištěno Nelze ověřit
Toyota Yaris 2010 140 000 Kč VNKKG92300A275367 Emil Frey Praha 101 000 ANO ANO ANO Nezjištěno OK
Hyundai ix20 2012 180 000 Kč TMAPT81CADJ100351  Soukromá osoba Karlovy Vary 99 900 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Volkswagen Passat 2000 59 000 Kč WVWZZZ3BZYE412910  Soukromá osoba Pardubice 234 500 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Citroen Berlingo Multispace 1997 19 900 Kč VF7MFLFXF65105251 Benecars Benešov 207 127 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Peugeot 206 2003 75 000 Kč VF32DRFNF42629872 Auto Faltys Litomyšl 106 983 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Peugeot 207 2008 120 000 Kč VF3WE5FWC33969545 Soukromá osoba Ostrava 140 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Volkswagen Passat 2003 119 000 Kč WVWZZZ3BZ4E084186 Soukromá osoba Ostrava 293 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Opel Vectra 2008 139 000 Kč W0L0ZCF3581143158 Soukromá osoba Ostrava 240 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2012 kilometry neověřeny, poté v pořádku
Toyota RAV4 1996 79 000 Kč JT172SC1100079492 Auto Harfa Vysoké Mýto 199 076 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Opel Zafira 2006 114 000 Kč W0L0AHM7572023717 Soukromá osoba Opava 228 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2011 kilometry neověřeny, poté v pořádku
Ford Mondeo 1997 32 000 Kč WF0GXXPSWGVU78764 Soukromá osoba Ostrava 245 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Peugeot 206 1999 59 000 Kč VF32CRFRE40536833 Soukromá osoba Ostrava 151 800 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Do roku 2010 kilometry neověřeny, poté v pořádku
Peugeot 206 1999 29 999 Kč VF32AKFXE40258548 Soukromá osoba Ostrava 161 325 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno Stočeno
Škoda Fabia 2001 62 000 Kč TMBPB46Y7Y3019376 Soukromá osoba Ostrava 131 000 ANO Nezjištěno Nezjištěno Nezjištěno OK
Ford Mondeo, Avízo.cz, inzerentem soukromá osoba, stočené kilometry
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ford Mondeo, Avízo.cz, inzerentem soukromá osoba, stočené kilometry

Ford Mondeo, Avízo.cz, inzerentem soukromá osoba, stočené kilometry
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ford Mondeo, Avízo.cz, inzerentem soukromá osoba, stočené kilometry

Naše zkušenosti z bazarů

Kód VIN se nám podařilo zjistit ve všech případech. Většina inzertních stránek jej uvádí přímo u popisku auta a v případě osobní návštěvy autobazarů je VIN uveden již na informativní cedulce, případně nám jej ochotně sdělili. Neměli jsme problém získat VIN ani od inzerujících soukromých osob. Sice jej nesdělily ihned během telefonního hovoru, ale po několika hodinách nám přišla SMS s tímto kódem. Výjimkou je AAA Auto, u nějž na webu VIN není kompletní a pro celé číslo je nutné zavolat na infolinku nebo dojít osobně na pobočku.

Se zmíněným číslem protokolu poslední STK už ovšem prodejci tak sdílní nebyli. Například Autobazar Slavia nám u prověřované Mazdy zaručil, že auto je zcela v pořádku, bez vad, je k němu servisní knížka a je zcela prověřeno a bez problémů. Číslo protokolu STK ale sdělit nechtěli a doporučili nám, abychom autobazarům více věřili a nebyli tak podezřívaví. Toto auto bylo jako jediné z prověřovaných evidováno u úvěrové společnosti Essox – informaci však zjistila jen Cebia (12. 4. 2016). VinCheck uvedl, že vozidlo není u Essoxu evidováno.

V případě ostravských bazarů nám technický průkaz ochotně ukázali, jenže rozluštit napsaný údaj se nám podařilo jen málokdy. STK mají navíc úžasný, vzácný dar číslo protokolu STK přerazit kulatým razítkem a ještě do něj udělat parafu podpisu. Tím získáte nepoužitelný údaj, protože jen málokdo při prodeji auta dá k němu i skutečný protokol STK, když stačí razítko v TP.

V AAA Auto sledujte, zda je u vozidla údaj „OKM“ nebo „NKM“. To první znamená „ověřené kilometry“, to druhé „neověřené kilometry“. Jakmile má auto na kartě uvedeno „NKM“, dává autobazar AAA Auto od takového auta pomyslně ruce pryč. Jenže my jsme zjistili, že ani přes údaj NKM se nemusíte aut od AAA Auto bát, jen si je musíte prověřit na vlastní náklady a často to znamená, že jde o vozidlo z dovozu, kterému chybí počáteční vstupní data. Rozdíl byl i v přístupu k informacím. V ostravských „Áčkách“ nám k vozidlu sice řekli vše potřebné, ale komunikace probíhala tak nějak neosobně přes pult. Zákazník stál, prodejce citoval údaje. Protokoly např. z Cebie k dispozici k zobrazení nebyly, zákazník se jen dozvěděl, zda jsou kilometry v pořádku, nebo ne.

Opačnou zkušenost jsme zažili v ostravské pobočce Auto Esa. Zákazník seděl, prodejce otočil monitor směrem k němu a postupně mu ukázal veškeré informace o vozidle. Nechyběl sken TP, automatické reporty z Cebie včetně ověření stavu kilometrů a další informace k vozidlu. Prodejce byl navíc upřímný. Při dotazu na jedno vozidlo nám řekl, že daný vůz má stočené kilometry, proto má takovou (atraktivní) cenu. To sám obratem doložil výpisem z Cebie. Na dotaz, proč takové auto prodávají, odpověděl, že je dost lidí, kterým to nevadí a jdou jen po ceně. Tento férový přístup oceňujeme a Auto Esa v Ostravě dáváme palec nahoru za velmi prozákaznický přístup při zjišťování informací o vozidlech.

Seriózní přístup nám předvedl i majitel bazaru BigCars.cz. Za všechna auta, co tu mám, vám ručím. Vše, co je na nich napsané, nebo je u nás na webu, je pravda, včetně kilometrů. Ta auta si vybírám sám a nikdy bych nedovezl auto, které bych si sám nevzal, říkal během prohlídky majitel firmy. Dlužno dodat, že autobazar se věnuje hlavně užitkovým vozidlům a převládají auta z ukončených operativních leasingů či od velkých společností typu ČEZ.

Ani další dva ostravské autobazary neskrývaly informace, na které jsme se dotazovali. A to, co na autech bylo uvedeno, ověřování prokázalo.

U auta dovezeného ze zahraničí historii nepoznáte. Při přihlášení mohl být tachometr vozidla stočený a auto poté již přihlášené s novým stavem km. Tady vám databáze moc nepomohou.

Peugeot 206, Avízo.cz, soukromý inzerent, kilometry stočeny
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Peugeot 206, Avízo.cz, soukromý inzerent, kilometry stočeny

Peugeot 206, Avízo.cz, soukromý inzerent, kilometry stočeny
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Peugeot 206, Avízo.cz, soukromý inzerent, kilometry stočeny

Porovnání: historii prozradí jen jediná databáze

Mohli jsme pro vás nafotit ke každému autu podrobný výpis z Cebie, VinChecku, autoDNA a MDČR. Jenže vše by se opakovalo. Cebia by zobrazila podrobný report, VinCheck jen informace o vozidle (běžně dohledatelné na internetu) a polské autoDNA, podobně jako VinCheck, jen placeně. Databáze MDČR bez čísla STK nic neprozradí. A číslo nezjistíte vždy a pořád dokola.

Proto jsme vám připravili vzor reálného inzerátu, ve kterém jsou zcela odlišné informace od skutečného stavu vozidla.

Níže uvedená Toyota RAV4 je k mání za 69 000 Kč. Má pohon 4×4, servisku, LPG!!! A najeto necelých 200 000 Kč. Na ročník 1996 slušná cena a vypadá taky docela dobře. Toyoty jsou držáky, to vám každý potvrdí. Jenže až na tuto.

Citujeme věty zprostředkovatele prodeje:

Vozidlo bylo zakoupeno nové v ČR, druhý majitel. Vozidlo je technicky v pořádku, veškeré agregáty jsou plně funkční. Na původ, na nehavarované a originální kilometry je poskytnuta záruka prodávajícím.

Autobazar Harta z Vysokého Mýta, který toto vozidlo inzeruje, je v tomto konkrétním případě jen zprostředkovatelem. Vozidlo je v komisním prodeji a za jeho skutečný stav odpovídá jeho stávající majitel. A zájemci bude mít co vysvětlovat.

Data o vozidle jsme prolustrovali třemi databázemi. Pouze Cebia nám prozradila, že vozidlo má stočené kilometry a mělo nehodu, kterou pojišťovna likvidovala jako totální škodu. Jak vypadá výsledný report, vám ukazují níže uvedené soubory.

Pokud budete chtít o vozidle získat historické a další informace, jedinou použitelnou databází je služba Autotracer od Cebie. Dvě ostatní (VinCheck, autoDNA) jsou jen placebo. VinCheck vám vygeneruje líbivé osvědčení, které si sice můžete vyvěsit na stěnu, ale má naprosto nulovou informační hodnotu. autoDNA vám posbírá informace o technických datech vozidla, za což zaplatíte nějakých 150 Kč, a tím to hasne. Tato data si na internetu můžete snadno najít sami a zadarmo. Pouze data z Cebie mají nějakou vypovídající hodnotu a je to způsobeno zvláště tím, že si Cebia vytvořila stovky obchodních vztahů s dodavateli dat.

Špatnou zprávou je, že za informace Cebie budete muset zaplatit. Standardní cena je 499 Kč za ověření vozidla s historii kilometrů, pokud vůz budete hledat přes Sauto.cz, získáte slevu a cena bude 399 Kč za jedno prověření. Konkurence není, nic lepšího nenajdete a Cebii tak není s čím srovnávat. Komu se to nelíbí, musí to risknout a věřit údajům prodejce. Kdo chce jistotu, musí zaplatit. Cebia to samozřejmě dobře ví a může tak sklízet ovoce z mravenčí práce nastavování spoluprací s dodavateli dat.

To se pochopitelně nelíbí společnostem Car Detect, IRIS IDENT a Asociace prodejců použitých automobilů a autobazarů ČR. Ty Cebii napadly v listopadu 2015 v tiskové zprávě, kterou rozeslaly médiím:

Společnost Car Detect, spol. s r.o., která již téměř 20 let poskytuje na českém trhu informace o vozidlech, se přiklání ke sdělení Asociace autobazarů (APPAA) ohledně nejasných zdrojů informací o počtu ujetých kilometrů, které společnost CEBIA, spol. s r.o., prodává zájemcům o prověření vozu. Společnost Car Detect je toho názoru, že CEBIA získává stavy tachometrů způsobem, který není v souladu s českou legislativou, resp. se zákonem na ochranu osobních údajů a dobrými mravy obecně. Car Detect proto vážně zvažuje podnět pro Úřad na ochranu hospodářské soutěže k prošetření chování společnosti CEBIA při získávání dat o stavu kilometrů.

Delší dobu pozorujeme chování společnosti CEBIA a již nelze dále nečinně přihlížet vývoji situace. Dle našeho názoru je na čase veřejně vyzvat společnost CEBIA k tomu, aby sdělila, kde bere data o vozidlech, resp. stavy ujetých kilometrů, říká Zdeněk Oubrecht, ředitel společnosti Car Detect, spol. s r.o., a dále pokračuje: Na trhu prověřování ojetých vozidel se pohybujeme téměř 20 let, a tak můžeme se stoprocentní jistotou potvrdit, že stavy tachometrů jednotlivých vozidel není možné získat legální cestou. Podle pana Oubrechta jsou vyjádření CEBIA o získávání informací o počtu ujetých kilometrů ze servisů a dalších subjektů pouhou snahou zatajit skutečný zdroj. CEBIA totiž vždy mluví obecně o „datech“, ale my konkrétně mluvíme o stavech kilometrů. Ty skutečně k dispozici nejsou, vysvětluje Zdeněk Oubrecht. Podle něj jsou však ostatní informace vztahující se k ojetým vozidlům od jednotlivých poskytovatelů reálně dostupné, a tedy jimi disponují různé společnosti. Stavem kilometrů však kromě CEBIA nedisponuje nikdo.

Máme za to, že podmínky pro jednotlivé soutěžitele na trhu nejsou stejné. Jsme tak toho názoru, že CEBIA získává stavy tachometrů v tzv. „šedé zóně“, a to bez vědomí majitelů vozidel. O to víc je podle našeho názoru nemorální, že si za poskytování veřejně nedostupných informací nechává CEBIA platit a nedává za ně zákazníkům žádnou garanci, říká Zdeněk Oubrecht.

Společnost Car Detect se v minulosti několikrát snažila o možnost poskytovat občanům kompletní informace o vozidlech včetně stavu tachometrů. Považujeme to za informace, které by měl občan při nákupu ojetého vozu bez problému získat, protože je to pro něj často rozhodující při koupi vozu, říká Oubrecht. Podle něj by tedy tato data měla být veřejně dostupná, jako například informace z Katastru nemovitostí. O každém domu nebo pozemku lze snadno zjistit nejen komu patří, ale i mnoho dalších informací. Nechápeme proto, proč by stejný model nemohl fungovat i u automobilů, diví se Oubrecht a doplňuje: Taková neprůhlednost a absence informací potom samozřejmě vyhovuje takovým firmám, které se dokážou, ať už z jakéhokoli důvodu, pohybovat v šedé zóně a k potřebným informacím se tak mohou snadno dostat. Informace o stavech tachometrů spravuje například Ministerstvo dopravy, které je ale poskytuje pouze majitelům konkrétního vozu. Věříme, že Úřad na ochranu hospodářské soutěže náš podnět řádně prošetří a přijme odpovídající opatření, uzavírá Zdeněk Oubrecht.

Pokud by data o historii vozidel byla veřejná, Cebia by přišla o významnou část svých příjmů. Jenže data veřejná nejsou, což je škoda, ale pro Cebii dobře, a ta si proto na těžbě těchto dat postavila obchodní model. Její vzdálená konkurence ji přes média napadá jen proto, že sama to nezvládla. Běžný obchodní boj. Pro zákazníka to znamená jen jedno. Jiná data než z Cebie pro něj nemají smysl. Důkaz je tady:

Původní inzerát na Toyotu RAV4:


Jak je vidět, auto bylo určeno ke komisnímu prodeji. To je ale pro účely našeho příkladu nepodstatné. Podstatný je VIN kód, který jsme nechali prověřit, a to nejprve Cebií:

Abyste dostali tyto informace, musíte Cebii zaplatit min. 399 Kč (v závislosti na velikosti balíčku, který chcete zakoupit). Následně ale vidíte hned několik informací:

  • Stav tachometru
  • Výpis záznamu tachometru
  • Kontrolu o odcizení
  • Záznamy o poškození atd.

Z informací je patrné, že vozidlo má stočený tachometr. V roce 2013 byl zaznamenán stav tachometru přes 270 000 km a o rok později o téměř 100 000 km méně. Takový rozdíl může znamenat vyšší opotřebení vozidla a zároveň i vyšší cenu, kterou si prodejce bude účtovat. Vůz byl navíc po dvou opravách, kdy pojišťovna vyplatila celkem cca 170 000 Kč.

Vůz jsme ale nechali prověřit i přes systém VinCheck:

Ten vám vygeneruje moc hezký certifikát, který dokládá úplné nic. Nezjistíte tam stav tachometru, prohlídky, záznamy o poškození, prostě nic, vyjma evidence u vybraných leasingových společností. Ale na druhou stranu je certifikát hezky barevný.

Kromě VinChecku jsme auto nechali prověřit ještě přes službu autoDNA (je i v češtině). Ta má pěknou grafiku, ukazuje i jakoby teoretický náběh kilometrů, ale ten je jen sci-fi.

Webový portál Sauto.cz spolupracuje přímo se společností Cebia, a tak vám při výběru vozu nabídne možnost prověřit vůz u ní. Ale například web TipCars.cz spolupracuje se webem VinCheck a bude vás odkazovat na jejich bezplatné prověření. To je férová cena za to, že se žádné historické informace nedozvíte.

Informace „prověřeno VinCheck“ má asi tutéž váhu, jako když vám prodejce řekne, že auto je v pořádku, protože mu to řekl jeho soused a ten tomu přece rozumí.

Buďte důslední

Až se budete rozhodovat, že staré auto dáte pryč a je na čase koupit si novou „ojetinu“, buďte v jejím prověřování důslední. Nechat si vygenerovat všechny informace sice není levná záležitost, ale na druhou stranu vám jedno prověření na začátku může ušetřit několik desítek tisíc, až budete auto vlastnit a budete muset platit případné opravy, aby bylo provozuschopné.

Zkuste na to jít i z druhé strany. Kdo chce auto prodat, má přece zájem u něj uvádět seriózní data, za která se nemusí stydět. Pokud prodejce auta investuje do certifikátu Cebia (nic dalšího smysl nemá), zvýší to šanci na prodej jeho vozu, vy ušetříte peníze a víte, co můžete od auta čekat. Zkuste je proto po bazarech vyžadovat. Z našeho testu už víme, že mnohdy jsou reporty Cebie součástí při příjmu vozidla do prodeje a vás tak zjištění historie nemusí stát ani korunu.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 6. 10. 2016 14:45