Hlavní navigace

Životní pojištění přes internet? V blízké budoucnosti realita

21. 2. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

S vývojem techniky a se změnou chování zákazníků dochází i ke změně způsobu distribuce finančních produktů. To, co bylo ještě nedávno nemyslitelné, brzy bude realitou. Doba, kdy začnou lidé měnit své staré pojistky sami za lepší, je za dveřmi.

Pojistný trh v České republice prozatím spíše stagnuje, ale jeho další rozvoj je slibný. Zdejší penetrace pojistných produktů mezi obyvatelstvo stále nedosahuje úrovně na vyspělých ekonomických trzích a lze tak předpokládat, že je zde stále hodně prostoru pro finanční produkty pojišťoven. A s tím, jak se mění životní situace českých občanů, mění se i způsob sjednávání pojistek.

Loajalita už nebude samozřejmostí

Více než u bankovních služeb jsou klienti věrní v pojišťovacích produktech. Bývá běžné, že majetek i svůj život má klient pojištěn pouze u jediné pojišťovny. Jenže změna preferencí a chování zákazníků začíná prosakovat i do tak loajálního odvětví, jako je pojišťovnictví. „Zatímco doposud charakterizovala průměrného klienta pojišťovny určitá setrvačnost, spokojenost a neochota měnit svého poskytovatele pojistných služeb, v budoucnosti lze očekávat rostoucí zájem klientů o aktivní vyhledávání optimálních produktů a rostoucí ochotu změnit poskytovatele pojistných služeb,“ potvrzuje Patrik Horný, generální ředitel společnosti Capgemini pro ČR.

Kolik máte pojistek?

Podle výsledků studie World Insurance Report má zákazník vyspělého pojišťovacího trhu v průměru 5,2 pojistek – 1,5 životních pojistek a 3,7 neživotních pojišťoven. Průměrná doba životnosti pojistky přitom je 9,2 let. To ukazuje na šanci dalšího růstu pojistného trhu, protože Česká republika se mílovými kroky přibližuje k vyspělým trhům západních zemí. Konečně, podle statistik České asociace pojišťoven evidovaly tuzemské pojišťovny ke konci roku 2007 více než 10,4 milionu životních pojistek a 15,5 milionu neživotních pojistek.

Víte, kolik máte pojistek a na co jste pojištěni?


Změna smlouvy jako po másle

Konkurence na pojistném trhu je vysoká a navíc se výrazně zvýšil a usnadnil přístup k informacím. Dnes i na internetu můžete snadno sami srovnat pojistné produkty. Nedávno spustila svoji osvětovou kampaň i Česká asociace pojišťoven. Ta svojí kampaní Pojisti život chce znovu ukázat na smysl a výhody životního pojištění.

Zákazníci pojišťoven stále více jsou nevěrní a neustále narůstá ochota zákazníků změnit svou aktuální pojišťovnu. Studie odhaluje, že trend nárůstu počtu změněných smluv již na mnoha vyspělých trzích odstartoval. Větší množství změn poskytovatele pojistných produktů je patrné zejména ve Velké Británii, kde má průměrný zákazník pojišťoven jedno pojištění automobilu pouze tři roky a pojišťění domácnosti a majetku pouhých pět let. A lze jednoznačně očekávat, že tyto trendy se s největší pravděpodobností dříve či později projeví také na ostatních evropských trzích.

„Zatímco pro některé pojišťovny je klesající loajalita a setrvačnost klientů hrozbou, pro jiné představuje příležitost pro masivní akvizici nových klientů. Vítězi na lokálních trzích se stanou pojišťovny, které pochopí změny na trhu, včas zachytí jejich nástup a s pomocí moderních technologií dokážou vrtkavé zákazníky efektivně oslovit a obsloužit,“ poukazuje na výhody malé loajality Patrik Horný.

skoleni_15_4

Nové distribuční kanály

Internet jako významný distribuční kanál pojišťovny objevují opatrně a je vidět, že jeho nasazování je stále pomalé. Přesto právě toto dynamické médium hraje v poslední době stále větší roli. Přibližně 28 % dotázaných zákazníků ve zkoumaných zemích uvedlo, že mají v úmyslu uzavřít své životní pojištění během následujících tří let on-line přes internet. Neživotní pojištění chce touto cestou pořídit 34 % dotázaných klientů. Vzestup zájmu a ochoty uzavřít pojištění on-line tak ohrožuje některé zavedené distribuční modely, zvláště v podobě tzv. „nezávislých“ finančních poradců. Internet jim může směle konkurovat. Dobře vytvořené webové stránky umožňující transparentní srovnání pojištění ušetří náklady na lidskou sílu i provize. Zákazník si navíc z klidného domova může sám podle potřeby porovnat jednotlivé parametry a zvolit si pro sebe ten nejvýhodnější.

Uzavřít životní pojištění v nejbližší době asi nebude možné, ale silný tlak konkurence přinutí pojišťovny jít i touto cestou. Stačí se ohlédnout na dobu nedávnou: sjednat si havarijní pojištění znamenalo přistavit pojišťované vozidlo před pojišťovnu, aby ho její pracovník mohl obhlédnout. A dnes už není problém pojistit vozidlo havarijně přes internet bez přímé fyzické kontroly. Lze očekávat, že tlak ze strany zákazníků pro sjednání produktů pojišťění přes internet bude stále silnější a i naše české pojišťovny se jemu budou muset přizpůsobit.

Kde si nejčastěji sjednáváte pojištění?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako pojišťovací poradce.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).