Zdraží pivo se vstupem do EU?

Cenu piva, vína, ostatních alkoholických nápojů, tabáku a pohonných hmot ovlivňuje především spotřební daň. A spotřební daň ovlivňuje Evropská unie. Minulý týden ve středu byl schválen vstup České republiky do EU - jak se projeví na spotřební dani a tedy i na ceně piva?

Spotřební daně jsou ve všech členských zemích Evropské unie uvaleny na velice omezený sortiment výrobků (tabákové výrobky, alkoholické nápoje, ropné produkty…). Primárním cílem těchto daní je omezit nežádoucí růst spotřeby zdaněných výrobků ze zdravotních nebo ekologických důvodů.

Neopominutelná je ale současně fiskální funkce těchto daní. Vždyť ve všech členských státech jsou příjmy ze spotřební daně (jakkoliv jsou vázány na velice omezený sortiment) díky vysokým sazbám významným zdrojem rozpočtových příjmů. Jejich výše se odhaduje v průměru okolo 10 % příjmů veřejných rozpočtů všech států Evropské unie.

Harmonizace spotřebních daní naráží v jednotlivých státech na veliké problémy, zejména v oblasti alkoholických nápojů. Jižní státy Evropské unie jsou, jak všichni důvěrně víme, i světově nejvýznamnějšími výrobci vína (Francie, Itálie, Španělsko, Řecko, Portugalsko) a víno je v těchto zemích lidovým nápojem. Severní státy naopak spíše inklinují ke spotřebě piva (ale prvenství v průměrné konzumaci piva na jednoho občana si bezpečně držíme my). Současně jsou významnými producenty piva. Tento fakt se odráží v rozdílném zdanění piva a především vína v zemích EU – v Itálii, Španělsku, Portugalsku a Řecku je spotřební daň vína nulová na rozdíl od ostatních zemí.

Spotřební daň je také zneužívána jako skrytý nástroj ochrany domácích výrobců. Francie v minulosti uvalovala na whisky vyšší daň než na koňak, který sama produkuje.

Harmonizace spotřebních daní se zatím vede ve dvou směrech:

  • Stanovit nejnižší přípustné sazby.
  • Definovat jednotku, na níž je sazba vztažena, aby se zamezilo zneužití a ochránila se hospodářská soutěž.

Původně Komise navrhovala v rámci opatření pro přechod k jednotnému trhu sjednocení sazeb na úrovni průměru celé Evropské unie. Tato iniciativa byla vládami jednotlivých států striktně odmítnuta. Nakonec byla tedy schválena směrnice určující minimální sazby, které jsou v mnoha případech vztaženy k fyzickým jednotkám a nikoli k ceně. V roce 1992 byly stanoveny minimální sazby spotřebních daní pro alkoholické výrobky a tabákové výrobky.

Spotřební daně jsou zásadně placeny v zemi určení (spotřeby). Na rozdíl od DPH jsou tyto produkty přísně evidovány. Daň je na ně uvalena v okamžiku, kdy opouštějí sklad ke spotřebiteli. Zneužití a podvody jsou samozřejmě stále možné.

Nejednotné spotřební daně přinášejí narušení efektivního fungování trhu. Při rozdílné výši spotřebních daní dochází k podstatnému narušení hospodářské soutěže. Některé výrobky jsou totiž na evropském trhu levnější, a to ne na základě nižších nákladů, ale pouze kvůli rozdílné dani, která je na výrobek uvalena v různých členských státech Evropské unie. Nejenže taková procedura neopodstatněně zvýhodňuje některé firmy na trhu (samozřejmě firmy z oblastí s nižšími sazbami), ale může vést až k rozvoji korupce a daňových úniků.

Souhrnně můžeme konstatovat, že i nadále trvají významné rozdíly v míře zdanění příslušných výrobků spotřební daní mezi členskými státy Evropské unie. Přetrvává mezi nimi daňová konkurence, ale rozdíly se oproti minulým letům značně zmenšily. Pro některé státy je tedy v současné době lákavé počkat si, až si ostatní určí výši spotřebních daní, a potom nastavit vlastní o něco nižší ve snaze zatraktivnit vlastní zemi a zajistit podmínky, aby to zase tak moc nestálo.

Uvidíme, jakým způsobem dojde v České republice ke změně cen námi tolik oblíbeného piva.

Anketa

Bude Česká republika zvyšovat spotřební daň z piva?

5 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 17. 4. 2003 10:26