Spočítejte si...

Zavřít

Zavřené nebe pro SkyEurope?

Nízkonákladové aerolinky SkyEurope, mezi jejichž největší letecké přístavy patří Praha, za celou dobu své existence nevykázaly pozitivní hospodářský výsledek. Jejich šéfové přesto tvrdí, že byznys může fungovat i do budoucna.

Za kouzlem, které dosud drželo aerolinky ve vzduchu, stojí štědří akcionáři a investoři. SkyEurope se již několikrát podařilo sehnat na poslední chvíli financování svého provozu a utéci tak jistému krachu. Je otázka, zda se jim podaří tento krok zopakovat i během nařízené ochrany před věřiteli. Jeden z hlavních věřitelů firmy a zároveň její největší akcionář – americký fond York Capital, již firmě napůjčoval přes 40 milionů eur, což je více než miliarda korun.

Principem je placení aktuálních nákladů firmy z peněz, které jsou vybírány od budoucích cestujících. Pro nízkonákladové letecké firmy tak nastávají největší hotovostní žně na začátku roku, kdy si lidé začnou kupovat letenky s několikaměsíčním předstihem. Čtěte více: Autem k moři svobodně a bez cestovky

Když chybí kvalita

Své o tom ví slečna Pavlína, která se svěřila finančnímu serveru Měšec.cz se svou zkušeností: Koupila jsem si u SkyEurope zpáteční letenku do Milana-Bergamo čtyři měsíce před datem odletu. Pět dní před odletem jsem dostala zprávu, že let byl zrušen a společnost mi nabídla jiný, značně nevýhodný čas. Protože jsem byla vázána služebními povinnostmi, přijala jsem. V den a hodinu odletu jsem na letišti narazila pouze na zavřené přepážky s logem SkyEurope. Žádné letadlo zpět do Prahy neletělo a v zákaznickém centru společnosti nikdo nezvedal telefon. Pavlína si musela zakoupit novou letenku na druhý den za plnou cenu a zaplatit hotel. Když si poté stěžovala, bylo jí řečeno, že povinností každého cestujícího je ověřit si 48 hodin před odletem, zda se let uskuteční. Navíc, prý byla informována o změně letu na e-mailovou adresu, email si ovšem nemohla přečíst.

Letadlo SkyEurope

Zdroj: SkyEurope


Hospodářské výsledky optimismus neposkytují

SkyEurope hledá dalšího majitele – mělo by jít o finančního investora. Zájem strategického partnera, tedy jiných aerolinek, vedení odmítlo. Kvůli námluvám chce SkyEurope snížit kapitál firmy. Ten by se na červencové valné hromadě měl smrsknout o 34 milionů eur na 8,5 milionu eur. Opatření by mělo sladit kapitál se ztrátami, které máme, a zároveň udělat firmu více atraktivní pro nového investora. Mohu říci, že jsme ve vážném jednání s jednou finanční investorskou skupinou,uvedl finanční ředitel SkyEurope Nick Manoudakis.

Hospodářské výsledky firmy se příliš nelepší, naopak jí v prvním čtvrtletí letošního roku ubylo cestujících. Od října loňského roku do března narostla její celková ztráta zhruba na 850 milionů korun. SkyEurope dluží dodavatelům aktuálně 1,6 miliardy. Pohledávky za ní mají také bývalí zaměstnanci, kteří vyhlášením ochrany před věřiteli nejsou nadšeni. Pro bývalé zaměstnance, kterým firmy dluží statisíce korun, je vyhlášení ochrany rána pod pás. Ke svým penězům se totiž už prakticky nedostaneme, říká bývalý pilot SkyEurope Jan Veselý. Paradoxem je fakt, že společnost ještě nyní nabízí na svých webových stránkách nové pracovní příležitosti.

Proti neplatící společnosti se bouří i mezinárodní letiště. Rakouská agentura APA napsala, že letiště v Bukurešti a Sofii zadržela letadla kvůli údajným dluhům společnosti, po jednání se SkyEurope ale stroje následně uvolnila. Letadlo ze Sofie do Vídně tak mělo asi pětihodinové zpoždění. Rumunské ministerstvo dopravy pro agenturu DPA uvedlo, že dluh aerolinek vůči letišti činí 529 tisíc eur (13,8 milionu Kč). Mluvčí SkyEurope Tomáš Kika ale informace popřel s tím, že firma kvůli problémům pouze zrušila tři lety na lince Vídeň – Bukurešť. Potíže v Sofii popřel. Problémy s placením mají SkyEurope i na dalších letištích. Stroje SkyEurope nelétají například do Velké Británie, protože tamějším letištím dluží peníze. Místo toho tam aerolinka posílá pronajaté letouny jiných společností. Podle bývalých pilotů musela v minulosti posádka aerolinek kvůli špatné platební morálce dokonce vozit na některá letiště hotovost, aby ji personál letiště mohl odbavit. Šlo přitom řádově o tisíce eur. Peníze dopředu bude chtít například i letiště v Kodani. Na základě vývoje v posledních dnech budeme chtít platby v předstihu, řekl Soren Hedegaard Nielsen z kodaňského letiště. Čtěte více: Cestování za časů krize

Přepravní podmínky zákazníkům vstříc nevycházejí

Za zrušení letu náhradu neposkytujeme, máme uvedeno v přepravních podmínkách. Čím dříve si cestující letenku objedná, tím méně ho to stojí. Podstupuje ovšem zmíněné riziko, prohlásil tiskový mluvčí společnosti Tomáš Kika.

Letenka za nízkou cenu však není konečný poplatek, který zaplatíte. Za rezervaci přes internet si připočtěte 260 korun, za odbavení jednoho zavazadla 520 korun. Nechcete-li vystát často dlouhou frontu u přepážky, za 130 korun nemusíte. Váš kolega náhle onemocněl a místo něj letí někdo jiný? Nevadí, za 3 840 korun je to možné a za změnu letu si připlatíte 1 280 korun.

Anketa

Věříte, že SkyEurope tuto krizi přežije?

Zajímavý je i bod 10.2.10 uvedený v přepravních podmínkách:

Přepravce upozorňuje cestujícího na skutečnost, že jeho zavazadla mohou být i v nepřítomnosti cestujícího a bez vědomí přepravce otevřena a podrobena náhodné bezpečnostní kontrole ze strany osob k tomu oprávněných ve smyslu platných právních předpisů. Tato bezpečnostní kontrola se provádí za účelem zjištění, zda zavazadlo neobsahuje předměty vyloučené z letecké přepravy nebo předměty pocházející z trestné činnosti nebo předměty k takové činnosti určené. Přepravce neodpovídá za škody na zavazadlech způsobené cestujícímu provedením takové kontroly, uvádí přepravní podmínky společnosti. Čtěte více: Letenky podle nových pravidel

Optimismus přetrvává

Do režimu ochrany před věřiteli firma vstoupila dobrovolně. Slovenská společnost tak doufá, že jí to umožní v klidu provést restrukturalizaci a zlepšit velmi špatnou finanční situaci ve firmě. Čtěte více: Naučte se správně a dobře reklamovat

Budeme schopni zajistit bezproblémový provoz. Je to dobré pro naše zákazníky, kteří mohou mít plnou důvěru v cestování se SkyEurope na prázdniny, za prací nebo přáteli, prohlásil šéf aerolinek Jason Bitter. Dodal, že režimu ochrany před věřiteli úspěšně využila řada aerolinek, zejména pak ve Spojených státech. Dodavatelé v režimu bankrotové ochrany dostanou platby za své služby, věřitelé však nemohou požadovat úhradu dluhů vzniklých v minulosti.

Anketa

Řešili jste už někdy reklamaci u cestovní kanceláře?

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 7. 2009 21:54