Spočítejte si...

Zavřít

Začarovaný investiční kruh dopravců

Nízkonákladové letecké společnosti nemají lehký život a o svůj kus žvance bojují i národní dopravci všude v Evropě. Letět na krátkou vzdálenost letadlem je spíše jen luxus, nijak spojený s praktičností. A zvláště železnice letadla pořádně drtí. Jenže zlatá žíla v podobě trasy do Ostravy láká k příležitostem.

Nízkonákladovým leteckým dopravcům pomyslně vděčíme za to, že cestování letadly se stalo dostupné pro každého. Dostat se dnes na druhý konec Evropy za pár set korun při troše šikovnosti a včasné rezervaci už není jen sci-fi, šance je dostupná pro kohokoli. Jenže nový letový řád platný od dubna opět ukazuje, že téměř všichni letečtí dopravci bojují o sebemenší podíl na trhu, protože konkurence je vysoká.

Proklatě drahá ropa

Drahá ropa je další pomyslnou dýkou do zad. Ještě před pár lety bylo naprosto nemyslitelné, aby ropa překročila magickou hranici sta dolarů za barel, a dnes už existují odhady, kdy dosáhne hranice dvou set dolarů. To by mohlo nastat v případě, že by se s ropou začalo obchodovat na íránské burze a dolar by sešel ze své výsadní pozice. Íránci pro obchodování chtějí euro, a to by se pak citelně podepsalo i na americké ekonomice. Těžký život v Evropě má i elektřina, a to kvůli emisním povolenkám Evropské komise. Šance omezit uhelné elektrárny se nekoná a naopak se uvažuje o dalších stavbách pro atom.

Krátké vzdálenosti bez šancí

Rušení linek a vývoj dopravy ve střední Evropě se podepsaly i na výsledcích známého dopravce SkyEurope. Ztráta SkyEurope za poslední čtyři měsíce loňského roku byla 11 milionů eur a firmě pomáhá jen naplněnost letadel, která však stejně klesá k 70 procentům. Není to tak dávno, kdy na hlavním pražském vlakovém nádraží visely reklamní plakáty SkyEurope na linku do Bratislavy. To je již minulostí, linka je zrušena a je to logický krok. Konkurovat na této trase při současných možnostech dopravy vskutku nemá smysl, přesněji, nemůže být ziskové. Na západní rychlovlaky sice u nás ještě dlouho můžeme zapomenout, ale i pendolino trasu Praha-Bratislava zvládne za 3 hodiny a 50 minut, autem se dá zvládnout trasa za 3 hodiny. Když si připočítáme minimální odbavovací lhůty, hodinový let nikoho neoslní. Naopak linka Praha-Košice má stále smysl, protože současná drážní konkurence v podobě například vlaku Excelsior obchodního cestujícího dokonale od jízdy vlakem odradí…

Anketa

Jaký druh dopravního prostředku upřednostňujete na krátkou vzdálenost?

Lákající zlatá hřivna Ostravy

Na trase Praha-Ostrava dnes operuje jediný letecký dopravce v podobě Českých aerolinií, které nic nenutí snižovat ceny. Na nedostatek klientely si přitom rozhodně naříkat nemohou. Rychlovlak pendolino patří zvláště v ranních a odpoledních hodinách mezi nejvytíženější spoje, takže není divu, že Ostrava láká i další investory v oblasti dopravy. Zajímavou analýzu přestavil Karel Potměšil ze společnosti Cyrrus. Ten spočítal, že plánovaná další vlaková ostravská linka má své opodstatnění, a to i přes vysokou vstupní investici do souprav. Uvažujeme-li s cenou jízdenky Praha-Ostrava 300 korun a kapacitou spoje 300 lidí, lze z jedné jízdy utržit 90 tisíc. Pokud se spoj v Ostravě (či Praze, podle toho odkup vyjede) za den třikrát otočí (tedy celkem šest jízd), může utržit 540 tisíc, za rok (počítejme „jen“ 350 dní) pak 189 milionů na tržbách. Cena vlaku odhadem 330 milionů korun (vycházíme z odhadované ceny 2 miliardy za 6 souprav) se tak v tržbách může otočit do dvou let.

Další otázkou jsou pochopitelně variabilní náklady (poplatky za využívání železniční cesty, personál, energie apod.), které dobu návratnosti investice výrazným způsobem prodlouží (znásobí). Dodatečným zdrojem tržeb naopak mohou být různé služby, kterých lze ve vlaku nabízet řadu (minimálně občerstvení v podstatně větším rozsahu než v autobuse). Každopádně podnikání v tomto směru považujeme za značně rizikové, s velmi malými maržemi fakticky na hraně zisku nebo ztráty, do které se může v případě souběhu byť krátkodobých negativních jevů snadno dostat, říká Karel Potměšil.

Vstup konkurence na železnici však nebude snadný, o tom se již přesvědčil i dopravce Railtrans, který myšlenku spojit Prahu s Ostravou dalšími vlaky nakonec vzdal. Do jízdních řádů se jeho spoje sice dostaly, ale nakonec nevyjely. Mezitím ostudně nádražní rozhlas denně hlásil, že spoj dopravce Railtrans nejede.

Expresní vlaky typu TGV jezdící do Košic nespíše budou nadále jen snem, ale žlutého vlaku bychom se možná mohli dočkat již za dva roky. A bude zajímavé, zda k získání peněz majitel firmy Student Agency využije i pražskou burzu. Alespoň by se trochu oživila, nový projekt by další investory nepochybně přitáhl.

Anketa

Koupili byste si na burze akcie Student Agency?

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 20. 3. 2008 8:05