Hlavní navigace

Začal další hon na neplatiče povinného ručení, ale jeho cena dolů nepůjde

13. 10. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Pojišťovny musejí povinně odvádět část z vybraného pojistného do garantovaného fondu. To se má změnit, ale na cenu pojištění, jak se zdá, to nebude mít vliv.

O tom, že nejdražší povinné ručení je to, které nemáte, jsme vás už v minulosti informovali v článku Nezaplacené povinné ručení se vám mnohokrát prodraží. Nyní to ale platí dvojnásob.

Zaplacený příspěvek neznamená pojištěné vozidlo

Hon na ty, kteří své vozidlo nechtějí pojistit, začal ve větším měřítku na začátku minulého roku, kdy vešla v platnost novela zákona č. 168/1999 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, která zpřísnila postihy neplatičů povinného ručení. Že se dílo daří, potvrzují klesající počty nepojištěných vozidel. Jejich celkový počet od roku 2008, kdy byla zahájena kampaň České kanceláře pojistitelů (ČKP), klesl zhruba o 27 %.

Není se co divit. Se zavedením příspěvků do garančního fondu se totiž povinné ručení opravdu vyplatí. Pokud ho nemáte, načítá se vám za každý den nepojištěného ale přihlášeného osobního vozu 50 – 70 Kč. V případě, že počítáme se střední hodnotou, vyjde za rok nepojištěné vozidlo na více než 20 000 Kč. Povinné ručení pořídíte ani ne za polovinu. Čtěte také: Povinné ručení online je často spíše komfortní brzdou

Vozidlo ale i přes placení příspěvků do garančního fondu nemáte pojištěné. Pokud tedy způsobíte nehodu, vyplatí poškozenému ČKP z fondu náhradu škody a částku pak začne vymáhat po vás.

Nově si připlatíte i za vymáhání a soud

Denní příspěvky do garančního fondu ale nejsou žádnou novinkou. Tou je spíš to, že ČKP od letošního července zahájila podávání žalob na neplatiče příspěvků. Během čtvrtletí stihla 2127 žalob o zaplacení příspěvku do fondu. Z toho bylo zatím vydáno 752 platebních rozkazů, 65 pravomocných platebních rozkazů a v 51 případech běží exekuční řízení. Dluh vzniklý za pojistné ručení jsme řešili celkem ve 1275 případech, z toho 532 je již ukončeno. Aktuální stav spisů je tedy 743, sdělil serveru Měšec.cz David Tala, tiskový mluvčí Exekutorského úřadu Přerov.

ČKP zjišťuje nepojištěná vozidla tak, že porovná údaje databáze Centrálního registru vozidel Ministerstva dopravy ČR s databázemi pojištěných vozidel členských pojišťoven. V případě, že zjistí nepojištěné vozidlo, vypočítá výši příspěvku a zašle písemnou výzvu k úhradě. Vy pak máte 30 dní na to, abyste zaplatili nebo prokázali, že nejste povinni příspěvek platit. Za zaslání výzvy vám zároveň ČKP naúčtuje dalších 170 Kč. Čtěte také: Na co nezapomenout při koupi auta?

Online poradna

Co všechno vám zaplatí povinné ručení? Zeptejte se odborníka na likvidaci škod. Poradna právě probíhá.

VSTUP DO PORADNY

Výzva k úhradě se vám může objevit ve schránce i v případě, že už je vůz sešrotován nebo vám byl ukraden, ale vy jste tuto skutečnost nenahlásili na registr vozidel. Ti, kteří nesplnili svou ohlašovací povinnost podle právní normy, která upravuje registraci vozidel, se pak nesmí divit, že jsou námi obesíláni s výzvou k uhrazení příspěvku. Dnes je možné vyřadit z registru i vozidlo, které již neexistuje nebo nahlásit registru odcizení vozu. Pokud vlastník vozu tuto povinnost nesplní, musí počítat s tím, že dříve či později je konfrontován s nějakými dalšími problémy, řekl Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP, s tím, že pokud přestanete platit povinné ručení, je následně nutné odevzdat registru tabulky státní poznávací značky a osvědčení o registraci vozidla. Čtěte více: Za neodhlášené auto nemusíte platit tisíce na povinném ručení

Pokud tedy obdržíte zmíněnou výzvu k úhradě, na kterou se rozhodnete nijak nereagovat, můžete očekávat ve své schránce upomínku, která je zpoplatněna dalšími 70 Kč. V současné době zasíláme upomínku zhruba po dvou měsících, upřesnil Hradec.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

V případě, že nereagujete ani na upomínku, předává po dalším měsíci ČKP celou záležitost inkasní agentuře, která si kromě dlužné částky naúčtuje další náklady za vymáhání. Jestliže nereagujete ani v této fázi, čekejte obálku s pruhem, která vám váš dluh může zvýšit o soudní poplatky a případné náklady na exekuci. Čím déle nereagujete a proces vymáhání prodlužujete, tím dražší bude výsledný účet za váš nezájem. Od odeslání naší výzvy může uplynout zhruba 7 – 9 měsíců, než se obrátíme na soud, odhadl Hradec. Jak se mohou vaše dluhy zvýšit, když nespolupracujete si přečtěte v článku: Dlužíte 1000 Kč, zaplatíte 20 000 Kč a s posvěcením zá­kona

Příklad

Nepojištěné vozidlo – Mercedes 200 (os. auto, objem nad 1850 dm3)

  • 22.12. 2008 upomínka pojišťovny o dlužné pojistné
  • 7.2. 2009 zánik pojištění
  • 11.5. 2009 výzva k úhradě příspěvku do garančního fondu
  • 12.8.2009 zaslána upomínka – bez reakce
  • 24.12.2009 dopravní nehoda
  • 10.3.2010 pojistil se

Výše příspěvku za celé nepojištěné období 395 dní…27 65­0 Kč                                    

Výše způsobené škody při dopravní nehodě……….390 858 Kč                                 

Roční základní pojistné by činilo zhruba……………….…8500 Kč

Zdroj: ČKP

Vedle všech výše zmíněných nákladů, které zahrnují sankce prostřednictvím příspěvků do garančního, existuje systém sankcí v režimu správního práva. Za provozování vozidla bez pojištění může být uložena pokuta až 40 000 Kč, informoval server Měšec.cz Jakub Hradec z ČKP.

U které pojišťovny máte uzavřené povinné ručení?

  • Allianz pojišťovna
    12 %
  • AXA pojišťovna
    4 %
  • Česká podnikatelská pojišťovna
    11 %
  • Česká pojišťovna
    12 %
  • ČSOB pojišťovna
    10 %
  • DIRECT Pojišťovna
    4 %
  • Generali pojišťovna
    7 %
  • Hasičská vzájemná pojišťovna
    2 %
  • Kooperativa pojišťovna
    16 %
  • Slavia pojišťovna
    6 %
  • Triglav
    7 %
  • UNIQA pojišťovna
    6 %
  • Wüstenrot pojišťovna
    5 %
  • AIG pojišťovna
    2 %
  • Česká kancelář pojistitelů (tzv. hraniční pojištění)
    0 %

Přinesou opatření něco i obyčejným lidem?

Hlavním cílem zavedení plateb do garančního fondu je, aby si nepojištění zafinancovali škody, které způsobí těm, kteří si pojištění poctivě platí. V minulosti totiž škody způsobené nepojištěným vozidlem nehradil viník v celém rozsahu, ale škodu doplácely i pojišťovny v podobě členských příspěvků. Od roku 2011 by měly být tyto příspěvky pojišťoven s největší pravděpodobností zrušeny. Prostor pro snižování cen povinného ručení ale nevidím. Stačí, co se s cenami povinného ručení děje na českém trhu v prostředí konkurenčního boje, odhadl pro server Měšec.cz Hradec. Čtěte více: Pojišťovny spustily revoluci v povinném ručení. Zaplatí vám škodu, za kterou nemůžete

dan_z_prijmu

Možná nevíte, že….

Jak vám – pojištěným – garanční fond nahradí škodu v případě, že ji způsobí pachatel, kterého policie nevypátrá? Naší povinností je z garančního fondu hradit škodu na zdraví. Škodu na věci jedině tehdy, jestliže je spojena s vážnou škodou na zdraví, uvedl Jakub Hradec, výkonný ředitel ČKP s tím, že pokud by se tedy jednalo pouze o škodu na věci, nedostane ji z garančního fondu nahrazenou. Před tímto případem vás tedy zachrání jedině vypátrání viníka nebo havarijní pojištění.

Co se stane, když vás nabourá nepojištěný řidič v zahraničí? Pokud bude místo nehody na území Evropské unie nebo Evropského hospodářského prostoru, je možné se obrátit na ČKP, která ale v tomto případě hraje roli informačního střediska. Ta se pak obrátí na informační středisko členského státu, ve kterém je vozidlo registrováno. Pokud se zjistí, že vůz není pojištěn, jsou další kroky závislé na konkrétní právní úpravě daného státu. V tomto případě ale ČKP není povinna vyplácet jakoukoli náhradu škody, upozornil Jakub Hradec.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).