Spočítejte si...

Zavřít

Z mobilu voláme draze. Je šance na změnu?

Lidé se spojují prostřednictvím sociálních sítí a dávají najevo operátorům, že nechtějí být dojné krávy pro plnění jejich hospodářských výsledků. Přinesou tyhle tlaky úspěch?

Valí se to jako sněhová koule, která neustále narůstá. Tak by se dal označit tlak spotřebitelů na současné operátory u nás. Začalo to nejspíše už v roce 2009, kdy si analytici pohybující v sektoru telekomunikací začali pokládat otázku, jak je možné, aby při propadu cen propojovacích poplatků cena volání neklesla.

V některých případech dokonce cena volání mírně vzrostla, neboť někteří operátoři měnili způsoby tarifikace (ze vteřin na minuty), nebo rušili akční tarify z minulosti. Dalším významným faktorem byla nečinnost Českého telekomunikačního úřadu. Úřad neustále bobtnal, zaměstnával stále více lidí, přitom žádných z viditelných výsledků nedosahoval. V hodnocení jednotlivých regulátorů obsadil dokonce poslední místa v Evropě.

Zákazníci se cítili právem naštváni a situace je donutila jednat. První kroky byly mírové – prostřednictvím nejrůznějších serverů hromadných poptávek se snažili získat tarify obvyklé v zahraničí. Když operátoři odmítli vyhovět poptávaným tarifům, začala nespokojenost dále narůstat. Na sociálních sítích vznikaly nejrůznější události, kde lidé přislíbili v určitou hodinu vypnutí svého mobilního přístroje. Poté začali bombardovat jednotlivé stránky operátorů na sociálních sítích.

Operátoři na tyto iniciativy a zprávy nijak nereagovali. Možná jen jejich marketingová oddělení, která se snaží se být o krok napřed před zákazníkem. To se jim bohužel daří. Za povedený tah z marketingového hlediska lze označit vánoční nabídku dvojnásobku volných minut pro zákazníky (u některých operátorů stále trvající), kterým končí smlouva. Call centra nabírala nové posily a začalo se hromadně obvolávat. Když k tomu přihodily podprůměrný smartphone za nízkou cenu,  mnoho lidí se nechalo touto nabídkou zlákat a upsalo se operátorům na další dva roky.

Že by skvělá reklamní kampaň, která odvrátila odliv zákazníků? Nikoliv. Zákazníci začali po Novém roce počítat pečlivě. Zjistili, že jim zas tak výhodnější počty nevycházejí a právem se začali cítit frustrováni.

Porovnání se zemí mobilně zaslíbenou. Nenechte se odradit tvrzením, že „Česká republika je specifickým trhem“, proto zde máme vyšší ceny. V Rakousku je průměrná mzda okolo 80 000 Kč (zdroj: Eures) a telekomunikační služby jsou přesto levnější.

Rozdíly mezi ČR a Rakouskem
Rozdíly Podrobně
Vysoké marže operátorů versus hospodářský výsledek kolem nuly  V minulém roce podle článku serveru Lupa.cz dosahovaly provozní marže operátorů téměř 50 %. V Rakousku je situace odlišná, tam konkurenční boj stlačil marže na polovinu. Nízké marže nutí zdejší operátory poskytovat jak lepší služby zákazníkům, tak je tlačí ke stále vyšší efektivitě. Na honosné paláce a předplacené manažery, můžou pracovníci rakouských telekomunikačních společností zapomenout.
Žádní virtuální operátoři a značný počet „virtuálů“ v Rakousku  ČTÚ se dlouhodobě bránil vstupu virtuálních operátorů na náš trh. Situace se naštěstí pomalu začíná měnit. V samotném Rakousku jich působí mnoho a každá početnější skupina si může založit svého „virtuála“.
Velké rozdíly mezi firemním a běžným zákazníkem versus nízké ceny pro všechny  Firemní zákazníci jsou oslovování obchodníky pomocí nejrůznějších speciálních a zvýhodněných tarifů, díky čemu mohou získat volání až o 80% levněji. Příkladem může takzvaný speciální tarif pro zaměstnance skupiny ČEZ, díky kterému volají zaměstnanci za ceny z „říše snů“. 
Neschopný regulátor versus regulátor, který podniká patřičné kroky Český telekomunikační úřad  je neschopným regulátorem. V hodnocení jednotlivých regulátorů se ČTÚ umístil na předposledním místě. K ceně volání si musíme připočíst i kolik nás tento úřad stojí. Za rok 2009 to bylo 560 milionů Kč, což na každého pracujícího člověka vychází na 1000 korun ročně. Selhal také stát, který nevhodným prodejem frekvencí vytvořil na trhu oligopol. 
Vysoká korupce u nás oproti transparentnímu systému v Rakousku  Enormní korupce ve státním sektoru vytváří nejrůznější podvodníky, kteří prodávají státním úřadům zdánlivě výhodné balíčky volání. Většina státních úřadů volá dráž, než mají vyjednané soukromé společnosti. Nejznámější příklad je Motolská nemocnice, která prostřednictvím transparentní elektrické aukce ušetřila 90 % nákladů na volání.
Vysoká nespokojenost s operátory u nás, zatímco Rakušané jsou hrdí zákazníci  Je libo 1000 volných minut, 1000 sms zpráv a 2 GB dat za 12 eur na měsíc?  K takovému operátorovy se bude zákazník hrdě hlásit.  U nás heslo „zákazník náš pán“ v případě operátorů neplatí. Není se ani čemu divit. Za stejné peníze nabízí Vodafone 50 minut volání, 100 SMS a 150 Mb dat. A to je žalostně málo.
Zaostalá 3G síť, LTE v nedohlednu. LTE v Rakousku se výrazně rozšiřuje  Ze západních zemí máme jednu z nejméně pokrytých sítí. Dokonce i Rumunsko, které je pro svojí zaostalost terčem nejrůznějších vtipů, je na tom ohledně pokrytí mnohem lépe. Uvidíme jak se situace změní po aukci nových frekvencí. Operátoři se však moc ke stavbě rychlých sítí nemají. Rakousko už na několika lokalitách LTE síť používá a rychle se rozšiřuje. Síť 3G pokrývá většinu území Rakouska a 98–99 % obyvatelstva.
Češi neradi smlouvají.  Rakušané smlouvat nemusí, jsou spokojení i tak. Češi neradi smlouvají a operátoři toho využívají. Nepovažují současný systém, kdy někteří „vyvolení“ získávají levné volání za spravedlivý. V Rakousku není nutné smlouvat, vzhledem ke trojnásobným mzdám a téměř třikrát tak levnějšímu volání, to není vůbec nutné.

Změní se něco?

Není potřeba propadat pesimismu. Operátoři bojují na dvou frontách a jejich pozice jsou dlouhodobě neudržitelné. Na jedné straně musí čelit spotřebitelské nespokojenosti, na té druhé se stále více zákazníků přiklání k nejrůznějším alternativám (substitutům). Může za to i fakt, že podíl chytrých telefonů roste obrovským tempem.

Ty prostřednictvím nejlevnějšího datového tarifu nabízejí úžasné možnosti jak se vyhnout předraženému volání. Roste jak obliba nejrůznějších komunikačních  klientů (Skype, Viber), tak i VoIP operátorů, kteří v mnoha případech nabízejí levnější volání než domácí operátoři. Je tedy jasné, že se něco bude muset urychleně změnit.

Vstup čtvrtého operátora na francouzský trh, který nabídl poloviční ceny volání a denně získává 50 tisíc zákazníků, ukazuje, že se něčeho podobného možná také dočkáme. Prošla totiž tolik potřebná novela zákona o elektronických komunikacích. Aukcím, při kterých může na náš trh vstoupit 4 operátor, už nic nebrání. Podle ČTÚ by to mohlo vést k poklesu cen volání a datových tarifů o polovinu.

Anketa

Jste spokojeni se svým současným českým mobilním operátorem?

59 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 26. 1. 2012 11:25